• Isa3

Treåringen bryr sig inte när det hamnar i blöjan

Hej!

Har en son på 3 år som fortfarande har blöja. Vi brukar hjälpa han till pottan med jämna mellanrum och det händer ganska ofta att det hamnar lite där.
    Vi har även provat att låta han gå i enbart kalsonger men det blir konstant olyckor så han har fått fortsätta med blöjan.
    Det som oroar oss lite är att han säger inte till när han har kissat/bajsat. Han bryr sig helt enkelt inte om det är fullt med bajs i blöjan när vi tex är ute.
    Frågar vi han om han har bajsat så säger han alltid nej.

Vi har provat ett belöningssystem där han har fått samla stjärnor och när han har samlat ihop ett gäng välja en liten leksak men det har inte fungerat som vi hade hoppats.

Har ni några tips på hur vi kan få sonen mer intresserad av att säga till när han har bajsat, eller ännu hellre, innan? :)

• Svar på tråden Treåringen bryr sig inte när det hamnar i blöjan
  • Fröken W
    Isa3 skrev 2017-10-02 22:29:27 följande:

Det där med klocka var en intressant idé, tack för den :)

Vi tänkte prova att införa någon form av "pott-klocka" som kanske ringer varannan timme. Istället för att vi tjatar på han att gå på pottan.

Hoppas att det kan få upp hans intresse att självmant vilja gå på pottan.

Försöker byta så fort att vi upptäcker att han har bajsat men det är inte alltid det lättaste. Det beror oftast när det har hänt.

Som häromdagen när vi va ute och lekte i skogen med några vänner, upptäcker givetvis när vi kommer hem att han har gjort ett ordentligt lass i blöjan och det såg inte nygjort ut.  :(

Inte ett ord, inte ett tecken, ingenting under hela tiden vi var ute i skogen. Förr kunde man se någon form av tecken att han hade bajsat men nu verkar han göra allt för att dölja det.

Jag vet inte om det beror på att förr avbröt vi lekandet för att gå hem och byta. Att han nu fattar vad som händer om han säger till att han har bajsat?

Det låter väl som en bra idé med pottklocka.

Jag vet inte hur mycket de kan koppla ihop tidigare händelser och därför välja att inte säga till. Men det låter väl inte omöjligt. Jag fattar att det inte är trevligt att ha en bajsblöja på sig men samtidigt, om han inte blir väldigt röd och irriterad och inte verkar besvärad i övrigt så låt det vara. Gör ingen grej av det, bara byt när ni kommer hem eller om han säger till.

Men sunt förnuft kommer du långt med. Så hitta något som funkar för er och som känns bra.
  • Isa3

Nu har vi testat i nästan en vecka med pottklocka och det har fungerat bättre än förväntat. Tillsammans bestämde vi att när den ringer ska han gå och sätta sig på pottan en stund.
    Åkte även till affären där han själv fick välja ut ett par kalsonger och valde då några med bilar på. Provade att ta bort blöjan och lät han ha på sig sina nya kalsonger och påtalade att bilarna blir ledsna om han kissar på dom.
    Tyvärr fungerade inte detta alls utan det kom i byxorna. Vi gick kanske lite väl fort fram här utan får låta han ha kvar blöjan.
    Han vill iaf ha på sig kalsongerna men över blöjan. Får väl se det som något positivt att han i alla fall är intresserad av att ha kalsonger på sig.

Fick ett tips på att, när han har bajsat, tömma det i toaletten och låta han vara med under hela processen. Det är inget som vi har provat ännu men tror att det kan bli svårt då bajset har en förmåga att vara utkladdat i hela blöjan.
    Vet inte om det kan vara värt att ta duellen/bråket och försöka ha koll på när han bajsar och då försöka ta han direkt innan han sätter sig.
    Eller så väntar man detta och kör vidare med pottklockan. Det kanske blir för mycket för han?

• Isa3

Det började riktigt bra med pottklockan. Sonen sprang iväg och satte sig på pottan när den ringde. Han verkade tycka att det va redigt roligt även om det aldrig kom något i pottan. Detta fungerade i knappt 2 veckor sen började han helt att ignorera pottklockan. Vi påminde vad man skulle göra när klockan ringde men fick till svar, inte nu.

Har istället gått över till att han får bestämma mer själv. Till exempel när vi kommer hem från förskolan får han själv välja om han vill ha en ny blöja eller ett par kalsonger på sig. Hittills har han alltid valt kalsongerna så blöja är inget han väljer frivilligt i alla fall vilket kanske är ett steg i rätt riktning. Vi har även flyttat in pottan till hans rum så han ser den när han sitter och leker. Påminner även att om han väljer kalsongerna så måste han även sätta sig på pottan när han känner sig kiss/bajs-nödig.

Hur har detta då fungerat? Inte alls :( Vi vet att han brukar bajsa när vi kommer hem från förskolan och påminner att han måste säga till innan eller sätta sig på pottan om han känner sig bajsnödig. Men nä, allt hamnar istället i kalsongerna. Samma sak när han blir kissnödig. Från att vi kommer hem runt 15 tills nattblöjan åker på runt 19 så får vi byta kalsonger 2-4 gånger. Känns helt hopplöst detta.

Han säger fortfarande inte till när det har skett en olycka utan det gäller att ha ordentlig koll. Ser jag att han har bajsat brukar jag försöka lura med han ut i badrummet genom att säga att jag ska visa han något och ta han i handen. Men när han ser att det är till badrummet vi ska springer han iväg. Gör man ett nytt försök blir det gap, skrik o spring i hela huset. Han har blivit så otroligt trottsig när det gäller detta. Det har bara blivit värre o värre. Det är inte redigt samma problem när det gäller kissolyckor. Där går det lättare att byta kläder/blöja.

Har frågat på förskolan om han är lika trottsig där men det är han inte. Jag vet inte vad vi gör för fel
    ?

Sambon har gett upp. Han tycker vi ska låta han ha kvar blöjan. Men jag är envis.

Är det någon här som har något tips?
  • Hellishen

Jag har inga tips men det verkar verkligen otroligt jobbigt. Prata med bvc de kanske har några tips? Kram

• Wolfie13
    Isa3 skrev 2017-11-19 16:35:44 följande:

Det började riktigt bra med pottklockan. Sonen sprang iväg och satte sig på pottan när den ringde. Han verkade tycka att det va redigt roligt även om det aldrig kom något i pottan. Detta fungerade i knappt 2 veckor sen började han helt att ignorera pottklockan. Vi påminde vad man skulle göra när klockan ringde men fick till svar, inte nu.

Har istället gått över till att han får bestämma mer själv. Till exempel när vi kommer hem från förskolan får han själv välja om han vill ha en ny blöja eller ett par kalsonger på sig. Hittills har han alltid valt kalsongerna så blöja är inget han väljer frivilligt i alla fall vilket kanske är ett steg i rätt riktning. Vi har även flyttat in pottan till hans rum så han ser den när han sitter och leker. Påminner även att om han väljer kalsongerna så måste han även sätta sig på pottan när han känner sig kiss/bajs-nödig.

Hur har detta då fungerat? Inte alls :( Vi vet att han brukar bajsa när vi kommer hem från förskolan och påminner att han måste säga till innan eller sätta sig på pottan om han känner sig bajsnödig. Men nä, allt hamnar istället i kalsongerna. Samma sak när han blir kissnödig. Från att vi kommer hem runt 15 tills nattblöjan åker på runt 19 så får vi byta kalsonger 2-4 gånger. Känns helt hopplöst detta.

Han säger fortfarande inte till när det har skett en olycka utan det gäller att ha ordentlig koll. Ser jag att han har bajsat brukar jag försöka lura med han ut i badrummet genom att säga att jag ska visa han något och ta han i handen. Men när han ser att det är till badrummet vi ska springer han iväg. Gör man ett nytt försök blir det gap, skrik o spring i hela huset. Han har blivit så otroligt trottsig när det gäller detta. Det har bara blivit värre o värre. Det är inte redigt samma problem när det gäller kissolyckor. Där går det lättare att byta kläder/blöja.

Har frågat på förskolan om han är lika trottsig där men det är han inte. Jag vet inte vad vi gör för fel ?

Sambon har gett upp. Han tycker vi ska låta han ha kvar blöjan. Men jag är envis.

Är det någon här som har något tips?

Tycket inte du ska ha panik iaf. Kände mig själv "kass" när sonen var den enda med blöja i sin ålder på föris, men han var helt enkelt inte redo.. Och sen helt plötsligt, som nästan över en natt, blev han blöjfri dagtid (fyra år). Så har inga tips, men alla är ju olika och behöver olika tid
  • 1234568

Hur gör dom på dagis då? Tänker att det skulle vara viktigt att även dom kör utan blöja om ni vill göra det hemma. Så det inte blir halva dagen med blöja, halva utan.

Tror mest på metoden att bara ta bort den. Och sedan potta regelbundet. Det kommer vara olyckor i början. Ibland flera per timme. Men rätt snabbt brukar dom minska.

Hos oss var det förskolan som tyckte barnen var redo, vid 2 år 4 mån. Jag gick på deras linje, och 2-3 månader senare var båda blöjfria och torra. Men massor med olyckor i början! Gick ibland 5-8 par trosor/kallingar per dag. Och då kan du tänka dig 2 barn som samtidigt ska bli torra!

I början hade dom blöja när dom sov och när dom var ute. Men efter 2,5 år så var både uteblöjan och sovblöjan Och nattblöjan borta.så definitivt värt det!

Jag mutade med klistermärke i början. Och sedan fick dom sitta på toa när dom ville testa.

• elin1989

Jag skulle vanta tills jag har 1-2 veckor ledigt och han ar hemma fran forskolan. Sen ta bort blojan och ta med honom till pottan typ en gang i timmen, kanske dra ut det till tva timmar om han faktiskt kissar pa pottan och ar torr langre mellan gangerna. Sitt i kanske 5 minuter varje gang men inte mer an sa. Om han har en olycka, ta med honom till pottan direkt och sitt pa pottan i nagra minuter, aven om han redan har kissat. Det funkade med min son iaf, han var 3.5 och hade inget intresse av pottan innan dess. Personligen tyckte jag pottraning var jattejobbigt dock. Det later lite konstigt om ni har forsokt sa lange utan resultat. Hur gammal ar han nu? Jag skulle soka hjalp om han trots ihardiga forsok fortfarande inte ar pottranad vid 4.

• LFF

Har tvillingar som nyss fyllt 4. De blev blöjfria i våras. Först den ena och ett par veckor senare den andre. 

Vi mer eller mindre slutade att tjata om det hela. De märkte att det var bara de och någon till som hade blöja på förskolan. Vi erbjöd dem att gå på toaletten hemma (och ha blöjan på), ibland fungerade det, ibland inte. T1 började så smått säga till mer och mer själv och även säga att han ville ha kalsonger istället. Han började även vilja ha kalsonger på förskolan. Vi sa då att så fort han haft kalsonger en hel helg och kunnat säga till majoriteten av gångerna så skulle han få ha kalsonger på förskolan. Nästkommande helg var en långhelg och det gick helt utan några olyckor (han hade varit torr i blöjan nattetid ett tag redan). 

När T1 varit blöjfri i ca 2v påpekade T2 att även han ville ha kalsonger på sig. Vi gav honom samma alternativ, att han skulle vara blöjfri en helg hemma och kunna säga till. Även då var det en långhelg som gick galant och därefter fick även han vara blöjfri på förskolan. 

På förskolan hade de erbjudit barnen att gå på toaletten men de hade tvärvägrat innan de hade kalsonger på sig.

Men, det som löste det för oss var att sluta tjata och backa nästan hela vägen tillbaks till noll. 

• Isa3

Tusen tack för alla svar.

Pratade lite med personalen på förskolan idag när jag var och hämtade sonen. På förskolan brukar de sätta han på pottan innan/efter de äter och går ut. Ibland kommer det något ibland inte. Men där har han blöja och de tycker inte han är  mogen ännu att ta bort den. Dom tycker även att han är en mycket envis, upptagen liten kille men inget som var ovanligt i den åldern.

Jag är dock lite småorolig för att han inte känner att han är kissnödig och behöver kissa eller om det är att han bara är lat? Det har hänt flera gånger om kvällarna när han har suttit i mitt knä, att jag har känt att det har blivit varmt under rumpan och då frågat om han sitter i mitt knä och kissar. Först rycker han till lite som om han blev rädd sen börjar han bara och skrattar och säjer näää. Jag berättar lugnt för han att man måste säga till innan och att man kissar på pottan.

Det är lättare att upptäcka när han är bajsnödig för då drar han sig undan och mer eller mindre gömmer sig. Detta sker nästan dagligen efter förskolan när vi brukar leka inne på hans rum. Frågar man sen när han kommer tillbaka vad han har varit och gjort får man till svar, Inget? Frågar man sen om han har bajsat/ska byta blöjan är det bara nej till svar. Brukar ibland skämta med han o fråga om han har stoppat en boll i byxorna och om vi ska ta bort den. Det tycker han bara är roligt men det funkar inte det heller. Går man hårdare fram blir det ett jädra liv ?  Utan det slutar alltid med att han får sitta i det tills vi ska äta. Då har vi som en rutin att vi alltid byter blöja innan och det vet han väl om. Då går det betydligt lättare att få med han ut i badrummet. Jag fattar inte varför det ska vara såhär. ?

Jag vet inte redigt hur vi ska gå vidare. Han blir fyra år i februari och som det känns nu så kommer han inte vara torr till dess. Börjar bli lite jobbigt att höra från släkt och vänner att, ?Är han inte torr än? (Även om de inte utrycker det så ordagrant så tolkar man det så). Det gör bara saken värre och man pressar sonen ännu mer.

• elin1989

Men om du vet att han går iväg för att bajsa, då skulle jag bara lyfta iväg honom till pottan så får han sitta där tills det kommer. Och jag skulle inte vänta tills innan ni ska äta med att byta, direkt han börjar gå så springer ni till pottan.

Han känner nog inte att han är kissnödig förrän det kommer. Det gjorde inte min son heller i början. Därför måste han sitta på pottan regelbundet och tas dit så fort något händer så han kopplar ihop det.

Svar på tråden Treåringen bryr sig inte när det hamnar i blöjan