• Wolfie13

Treåringen bryr sig inte när det hamnar i blöjan

Isa3 skrev 2017-11-19 16:35:44 följande:

Det började riktigt bra med pottklockan. Sonen sprang iväg och satte sig på pottan när den ringde. Han verkade tycka att det va redigt roligt även om det aldrig kom något i pottan. Detta fungerade i knappt 2 veckor sen började han helt att ignorera pottklockan. Vi påminde vad man skulle göra när klockan ringde men fick till svar, inte nu.

Har istället gått över till att han får bestämma mer själv. Till exempel när vi kommer hem från förskolan får han själv välja om han vill ha en ny blöja eller ett par kalsonger på sig. Hittills har han alltid valt kalsongerna så blöja är inget han väljer frivilligt i alla fall vilket kanske är ett steg i rätt riktning. Vi har även flyttat in pottan till hans rum så han ser den när han sitter och leker. Påminner även att om han väljer kalsongerna så måste han även sätta sig på pottan när han känner sig kiss/bajs-nödig.

Hur har detta då fungerat? Inte alls :( Vi vet att han brukar bajsa när vi kommer hem från förskolan och påminner att han måste säga till innan eller sätta sig på pottan om han känner sig bajsnödig. Men nä, allt hamnar istället i kalsongerna. Samma sak när han blir kissnödig. Från att vi kommer hem runt 15 tills nattblöjan åker på runt 19 så får vi byta kalsonger 2-4 gånger. Känns helt hopplöst detta.

Han säger fortfarande inte till när det har skett en olycka utan det gäller att ha ordentlig koll. Ser jag att han har bajsat brukar jag försöka lura med han ut i badrummet genom att säga att jag ska visa han något och ta han i handen. Men när han ser att det är till badrummet vi ska springer han iväg. Gör man ett nytt försök blir det gap, skrik o spring i hela huset. Han har blivit så otroligt trottsig när det gäller detta. Det har bara blivit värre o värre. Det är inte redigt samma problem när det gäller kissolyckor. Där går det lättare att byta kläder/blöja.

Har frågat på förskolan om han är lika trottsig där men det är han inte. Jag vet inte vad vi gör för fel ?

Sambon har gett upp. Han tycker vi ska låta han ha kvar blöjan. Men jag är envis.

Är det någon här som har något tips?

Tycket inte du ska ha panik iaf. Kände mig själv "kass" när sonen var den enda med blöja i sin ålder på föris, men han var helt enkelt inte redo.. Och sen helt plötsligt, som nästan över en natt, blev han blöjfri dagtid (fyra år). Så har inga tips, men alla är ju olika och behöver olika tid
  • Wolfie13
    elin1989 skrev 2017-11-23 22:40:03 följande:

Jag tror att du måste byta honom direkt efter han har bajsat. Han vet ju att du låter honom vänta längre om han säger nej, sparkar och blir arg. Om han förstår att det inte är diskuterbart tror jag att han skulle vänja sig efter ett par dagar. Att sitta i en bajsblöja tycker inte jag är något barnet kan välja, barnet förstår inte att det är kommer att göra ont till exempel, så då måste du som vuxen ta det beslutet. Ett stort barn som vet när han behöver bajsa skulle jag inte heller låta välja att bajsa i blöjan. Jag vet att han blev förstoppad som 2-åring men nu är han ju nästan 4! Har ni pratat med BVC? Har han andra problem? Det är förstås skillnad om han har autism till exempel.

Fattar inte varför man måste vara så förbannat hård. Min son är nu torr dagtid (fyra år) men har plötsligt fått för sig att han vill ha blöjan att bajsa i igen för toan är läskig.. Jag har givetvis försökt att försökt förmå honom att gå på toan, men han blev så otroligt ledsen. Så nu får han blöjan igen just för det, tänker inte hålla på att bråka utan väntar ut honom ett tag iaf. Han blev torr jättesnabbt, fast i sen ålder, och har knappt haft några olyckor i kläderna alls.

Jag är säker på att detta löser sig också, med tid och lite tålamod.

Läser ibland om föräldrar som sliter bort nappen också, långt innan barnet verkar redo. Även där tog jag det piano och min son slutade med nappen direkt när han själv fick ta beslutet.
  • Wolfie13
    elin1989 skrev 2017-11-24 10:53:04 följande:

Men att inte låta barnet sitta i en bajsblöja tycker inte jag är att vara hård, det är ens ansvar som förälder. Jag skulle inte ge en 4-åring en blöja att bajsa i, även om jag förstår varför du väljer att göra så. Men skulle du sen låta honom sitta i den blöjan efteråt för att han inte ville byta?

Nej efteråt vet han att vi ska byta direkt, han vet det kan göra ont annars vilket jag talat om för honom. Det skulle jag gå med på :)

Men försöker så gott det går att inte göra en stor grej av saker och lyssna på honom och tycker det funkat bäst. Även om han nu blev lite sen med både blöja å napp, men snabbt gick det sen som sagt!
  • Wolfie13
    elin1989 skrev 2017-11-24 13:20:10 följande:

Jag är helt med på hur du tänker, men tror att vissa grejer funkar bättre med vissa barn än andra. Jag pottränad min son vid 3.5. Han hade överhuvudtaget inget intresse då, förutom att han alltid ville bli bytt på om han hade bajsat. Det tog ett par veckor innan han var torr, dag och natt. Om jag hade väntat på honom är jag hyfsat säker på att han fortfarande skulle ha blöja (han är 4). Sen vet jag andra barn som i princip självmant släppte blöjan när de var 2.

Jag tror helt enkelt inte att vänta in funkar bra för alla barn, vissa barn behöver att man som vuxen säger när det är dags och hjälper dem komma över tröskeln.

Det skulle såklart stå att jag INTE skulle gå med på att han gick runt obytt efteråt :) efter tre år är det ju dags börja försöka träna lite smått iaf tycker jag med

Jo det är klart, och alla är olika! Tänkte bara lite på det här med nappen också, att vissa typ sliter ut den vid två och sen får onödiga problem med ledsna barn vid nattning mm. Ibland känns det som föräldrarna får för sig att nåt är så viktigt för dem och glömmer barnet i det hela.
  • Wolfie13
    Isa3 skrev 2017-11-24 22:37:40 följande:

Givetvis vill jag byta direkt men det är som ni kanske har läst inte det lättaste. Jag vet inte hur jag ska få med han till badrummet utan att riskera få en spark i huvet eller behöva jaga han runt hela huset.  Försöker göra mitt bästa men det är inte alltid det går så bra. Är ensam med sonen på eftermiddagarna innan sambon kommer hem vid 18-tiden. Är man två hade man kunde hjälpas åt att byta nu när han är så trotsig av sig. Man känner sig lite misslyckad när man inte klarar detta själv utan ska behöva vara två.

Fick ett nytt litet tips idag som kanske kan vara värt att testa. Att när jag upptäcker att han har bajsat ta en liten mysstund på 10-15 minuter och låta han sitta i knät och kanske läsa en bok för att få han på andra tankar och liksom bryta mönstret. Jag vet inte om det skulle funka men det är kanske värt ett försök.

Även idag kom han och sa till att blöjan var blöt. Så lite intresse verkar han iaf ha fått upp senaste dagarna. Har fått han till att sitta på pottan flera gånger i eftermiddag/kväll men ännu har han inte lyckats kissa där. Annars kan han gå och småskvätta i blöjan.  :/

Det är klart och det förstår jag ju också, det finns alltid en gräns hur långt man kan driva på och som tur är har min pojke alltid gått med på att byta efteråt, han vet att det svider annars och jag har varit "hård" på just den biten. Och haft lite tur där helt enkelt..

Hoppas det fixar sig!
Svar på tråden Treåringen bryr sig inte när det hamnar i blöjan