Treåringen bryr sig inte när det hamnar i blöjan
Det började riktigt bra med pottklockan. Sonen sprang iväg och satte sig på pottan när den ringde. Han verkade tycka att det va redigt roligt även om det aldrig kom något i pottan. Detta fungerade i knappt 2 veckor sen började han helt att ignorera pottklockan. Vi påminde vad man skulle göra när klockan ringde men fick till svar, inte nu.
Har istället gått över till att han får bestämma mer själv. Till exempel när vi kommer hem från förskolan får han själv välja om han vill ha en ny blöja eller ett par kalsonger på sig. Hittills har han alltid valt kalsongerna så blöja är inget han väljer frivilligt i alla fall vilket kanske är ett steg i rätt riktning. Vi har även flyttat in pottan till hans rum så han ser den när han sitter och leker. Påminner även att om han väljer kalsongerna så måste han även sätta sig på pottan när han känner sig kiss/bajs-nödig.
Hur har detta då fungerat? Inte alls :( Vi vet att han brukar bajsa när vi kommer hem från förskolan och påminner att han måste säga till innan eller sätta sig på pottan om han känner sig bajsnödig. Men nä, allt hamnar istället i kalsongerna. Samma sak när han blir kissnödig. Från att vi kommer hem runt 15 tills nattblöjan åker på runt 19 så får vi byta kalsonger 2-4 gånger. Känns helt hopplöst detta.
Han säger fortfarande inte till när det har skett en olycka utan det gäller att ha ordentlig koll. Ser jag att han har bajsat brukar jag försöka lura med han ut i badrummet genom att säga att jag ska visa han något och ta han i handen. Men när han ser att det är till badrummet vi ska springer han iväg. Gör man ett nytt försök blir det gap, skrik o spring i hela huset. Han har blivit så otroligt trottsig när det gäller detta. Det har bara blivit värre o värre. Det är inte redigt samma problem när det gäller kissolyckor. Där går det lättare att byta kläder/blöja.
Har frågat på förskolan om han är lika trottsig där men det är han inte. Jag vet inte vad vi gör för fel ?
Sambon har gett upp. Han tycker vi ska låta han ha kvar blöjan. Men jag är envis.
Är det någon här som har något tips?