• Anonym (Hur hjälpa?)

Slutat med morfin?

Har en kompis som under några månader tagit oxykodone pga smärta. Något hon fått utskrivet av läkaren. Nu har läkaren (med rätta) beslutat att det räcker och hon får inte utskrivet mer. Hon fick sluta tvärt.

Detta är 4 dagar sedan och hon mår fruktansvärt dåligt. Hon förstod nog inte att hon själv vant sig lite väl mycket.

Hon känner sig djupt deppig. Orkar knappt röra sig. Svettas och fryser om vartannat.

Jag är den enda som vet om detta och jag vet inte hur jag ska hjälpa? Hur länge kommer hon må såhär? Det verkar vara deppigheten och den totala orkeslösheten som plågar mest.

• Svar på tråden Slutat med morfin?
  • molly11

Tycker att läkaren verkar vara ett oproffsigt as om jag ska vara ärlig. Han har skrivit ut de så länge och nu bara slutar tvärt utan att erbjuda henne minsta hjälp. Sjukt okunnigt!! Har man haft en långvarig behandling av så starka morfinpreparat så ska man trappa ner för att slippa abstinensbesvär.

• Anonym (Hur hjälpa?)
    molly11 skrev 2017-09-22 11:17:51 följande:

Tycker att läkaren verkar vara ett oproffsigt as om jag ska vara ärlig. Han har skrivit ut de så länge och nu bara slutar tvärt utan att erbjuda henne minsta hjälp. Sjukt okunnigt!! Har man haft en långvarig behandling av så starka morfinpreparat så ska man trappa ner för att slippa abstinensbesvär.

Jag måste fråga eftersom jag inte har någon koll alls - är detta något du tycker eller något du vet? Hon har tagit det länge men dock inte så höga doser.

Just nu är hon dock ett vrak.
  • klyban
    Anonym (Hur hjälpa?) skrev 2017-09-22 10:50:14 följande:
    Har en kompis som under några månader tagit oxykodone pga smärta. Något hon fått utskrivet av läkaren. Nu har läkaren (med rätta) beslutat att det räcker och hon får inte utskrivet mer. Hon fick sluta tvärt.
    Detta är 4 dagar sedan och hon mår fruktansvärt dåligt. Hon förstod nog inte att hon själv vant sig lite väl mycket.
    Hon känner sig djupt deppig. Orkar knappt röra sig. Svettas och fryser om vartannat.
    Jag är den enda som vet om detta och jag vet inte hur jag ska hjälpa? Hur länge kommer hon må såhär? Det verkar vara deppigheten och den totala orkeslösheten som plågar mest.

Hur många månader är några månader?
    Tycker hennes reaktion låter som det är mer än två månader, mer mot det dubbla minst.
    Och ja det går över, och om vi ligger runt 2-4 månader, så pratar vi om någon till dag med dessa problem på den nivån.
    Sen komemr det kännas i kroppen man slutat i par dagar, men detta är mer hanterbart.
    Man kan äta ett gäng loperamid om man vill, då det kan lugna ned abstinensen.
    Men det bästa är ju trappa ut med läkarens hjälp, men dom skiter oftast i en.

Men sen när det kommer för hantera detta, så är TV bra, ut och gå även om man inte orkar så mycket.
    Och när man blir trött och sömnig, så ska man alltid försöka somna.
    För sova är lyx under tiden en abstinens, och då får man ta varje chans som kommer..

hur många meter var det?
  • molly11
    Anonym (Hur hjälpa?) skrev 2017-09-22 11:59:30 följande:
    Jag måste fråga eftersom jag inte har någon koll alls - är detta något du tycker eller något du vet? Hon har tagit det länge men dock inte så höga doser.

Just nu är hon dock ett vrak.
    Det kanske inte är något krav men är i alla fall en stark rekommendation att trappa ner det vet jag.
  • Anonym (:()

Nedtrappning, de borde läkarn hjälpa henne med! Är väldigt beroende framkallande och det hon har nu är typ som ek avtändning på knark.. och abstinens..
    jag har vart beroende av tabletter, och fick hjälp med nedtrappning.. då de minskade dosen lite åt gången för att slippa sånt här..

• Anonym (Hur hjälpa?)

Tack för alla svar! Har berättat för henne vad ni skrivit. Hon har ringt sin vc och bett om telefontid till läkaren men fick inte tid förrän fredag nästa vecka. Jag sa att hon får ringa igen och förklara situationen och att jon behöver hjälp nu. Men hon bara gråter.

Hon har tagit dessa tabletter i 5-6 månader. 50-70 mg/dag. Och nu fått sluta tvärt.

• klyban
    Anonym (Hur hjälpa?) skrev 2017-09-22 14:58:25 följande:
    Tack för alla svar! Har berättat för henne vad ni skrivit. Hon har ringt sin vc och bett om telefontid till läkaren men fick inte tid förrän fredag nästa vecka. Jag sa att hon får ringa igen och förklara situationen och att jon behöver hjälp nu. Men hon bara gråter.

Hon har tagit dessa tabletter i 5-6 månader. 50-70 mg/dag. Och nu fått sluta tvärt.

HAHAHAHA, fy faan vad sjukt, säg till henne och avboka tiden då det är över då mer eller mindre.
    Ett alternativ är att gå till AVC, men risken man blir stämplad som knarkarjävle är stor.
    Jag tycker större delen av läkarkåren är sadister på området och de som ska lägga av.
    Det är många som inte klarar av att sluta tvärt och cold turkey.
    I USA är dom likadana, där har man den värsta heroinepedemin någonsin där.
    Där är anledningen samma, man har en skada av olycka(oftast), patienten får rikligt med oxy eller vad det nu kan vara.
    Man låter patienten hålla på med detta länge, vanliga brukar vara mot ett år, där sen läkaren säger nu blir det inget mer.
    Det som då sker är att patienten inte klarar abstinensen och ger sig ut på gatan och ska köpa oxy, som är VANSINNIGT dyrt på gatan.
    Vilket leder till att de flesta går över till heroin då det är så himla mycket billigare.

Det var en ansenlig mängd oxy , även tiden ger mig en vink om tiden det tar och få ur skiten.
    Detta är bara en gissning på erfarenhet visserlgien, vilket inte betyder hon kommer reagera som jag säger nödvändigtvis.
    Men skulle gissa på svåra besvär upp till 6-8 dagar, och sen klinga av sakta under ytterligare 6-12 dagar.
    Men kan även bli mer, men runt detta känns troligt.

När man lägger av med en sådan stor dos och tid, så är det sjukskriven som gäller och inga måsten som ska göras.
    Ha en stor jävla hög med filmer för avleda tankarna, sen sova så fort kroppen vill.
    Då man ofta vaknar 30min senare och inte kan sova då det kryper nått vansinnigt i kroppen.
    Loperamid är en opioid som lindrar besvären av abstinens iför vissa, jag brukar även ta en del alvedon mot tider som det finns en chans att man kanske somnar, då alvedon på mig har en lätt sedimenterande effekt på mig.
    Promenera, duscha och annat kan avleda tankarna också.

Har stor erfarenhet av sltua med såna här tabletter, då jag har smärtor som kommer o skov.Kan ibland ta år mellan, ibland flera ggr per år.
    Och ser till hålla konsumtionen under 3månader, då får man 1-2 dagar med lite abstinens som är jobbig, sen är det oftast över.
    Sen finns det som säger att man ska förbjuda såna här medicin, men dom har aldrig haft riktigt ont för förstå det nödvändiga i såna här mediciner.
    Vad man skulle satsa på istället är nedtrappningsprogram för smärtpatienter som inte längre har smärta eller behovet och medicinera smärtan.

Be henne hoppa på och prata här, det brukar hjälpa att omrikta fokusen ifrån det jobbiga abstinensen till viss del.

hur många meter var det?
  • Queennr1

Hon borde fått ett nedtrappningsschema. Åt starka oxy som godis under några månader i väntan på OP. Efter OP trappade jag själv ur under några veckor. Läkaren sa åt mig att absolut inte sluta tvärt då avtändningen kan bli rent farlig.

Men om hon nu inte tagit nåt på 4 dagar så borde det värsta vara över för henne rent fysiskt. Psykiskt kan det ju vara en annan femma. Nu ska hon vänja sig vid att vara ifrån det mjuka behagliga som opiater ger och vänja sig vid den lite knastriga vardagen igen. Sen får man väl hoppas att hon fått adekvat hjälp för den smärtproblematik som gjorde att hon fick utskrivet från början också.

• Anonym (Z)

Jag slutade tvärt efter att ha tagit Targiniq 40 mg morgon och kväll. Tar ungefär en vecka för skiten at gå ut. Och det är rena helvetet, jag jobbade hela denveckan även fast det kändes som man var sjuk, orkeslös, ont i hela kroppen för och tfå tsnkarna på annat.

• Anonym (Z)

Jag slutade tvärt efter att ha tagit Targiniq 40 mg morgon och kväll. Tar ungefär en vecka för skiten at gå ut. Och det är rena helvetet, jag jobbade hela denveckan även fast det kändes som man var sjuk, orkeslös, ont i hela kroppen för och tfå tsnkarna på annat.

Svar på tråden Slutat med morfin?