• Anonym (Hur hjälpa?)

Slutat med morfin?

Har en kompis som under några månader tagit oxykodone pga smärta. Något hon fått utskrivet av läkaren. Nu har läkaren (med rätta) beslutat att det räcker och hon får inte utskrivet mer. Hon fick sluta tvärt.

Detta är 4 dagar sedan och hon mår fruktansvärt dåligt. Hon förstod nog inte att hon själv vant sig lite väl mycket.

Hon känner sig djupt deppig. Orkar knappt röra sig. Svettas och fryser om vartannat.

Jag är den enda som vet om detta och jag vet inte hur jag ska hjälpa? Hur länge kommer hon må såhär? Det verkar vara deppigheten och den totala orkeslösheten som plågar mest.

• Svar på tråden Slutat med morfin?
  • klyban
    Ellentina skrev 2018-01-07 17:40:10 följande:
    Dag 1 här. Man vill bara dö...

Tagit länge?

hur många meter var det?
  • Ellentina

Yes. Ca 2 1/2år. Efter en hjärnblödning jag hade. Senaste tiden legat på ca 160mg per dag. Nu inget sedan igår. Tyvärr minns dessutom hjärnan jävligt väl hur kass man blir. Har aldrig tidigare klarat mer än 5 dagar utan.

• klyban
    Ellentina skrev 2018-01-07 18:55:13 följande:
    Yes. Ca 2 1/2år. Efter en hjärnblödning jag hade. Senaste tiden legat på ca 160mg per dag. Nu inget sedan igår. Tyvärr minns dessutom hjärnan jävligt väl hur kass man blir. Har aldrig tidigare klarat mer än 5 dagar utan.

Du behöver hjälp, låter inte som nått du kommer klar själv.
    160mg oxy?
    Det är en ansenlig mängd, vi kommer prata om upp till 14 dagars svår abstinens, med liknande tid i efterdyningar men mildare.

hur många meter var det?
  • Ellentina

Vågar tyvärr inte ta kontakt med beroendemottagningen eftersom jag i vanliga fall arbetar som sjuksköterska. Är rädd att det påverkar negativt. Så måste verkligen fixa detta. Även om det är överdjävligt.

• 8airam8

Arbetsgivaren har inget med din sjukvård att göra. Sök hjälp. Du har ju satt i dig enorma doser och behöver hjälp att bli ren.

The first glass of wine is all about the food, the second glass is about love and the third glass is about mayhem.
  • Anonym (B)
    Ellentina skrev 2018-01-07 20:52:04 följande:

Vågar tyvärr inte ta kontakt med beroendemottagningen eftersom jag i vanliga fall arbetar som sjuksköterska. Är rädd att det påverkar negativt. Så måste verkligen fixa detta. Även om det är överdjävligt.

Men läkaren har ju skrivit ut det till dig, det är ju inte ditt fel... be hjälp av läkaren som skrivit ut det till dig?
  • klyban
    Ellentina skrev 2018-01-07 20:52:04 följande:

Du har en sjukdomshistoria som är väl dokumenterad?
    I så fall är det bara hänvisa till den, och dessa mediciners beskaffenhet.

Min erfarenhet är att redan vid 6-8 veckors så har man ett kemiskt beroende på dessa mediciner.
    Söker du inte hjälp, ja, då är ju risken med hela ditt liv faller pladask, det kan knappat vara bättre än att skämmas lite eller mycket.
    Och det borde gå fixa till så din arbetsgivare INTE får reda på nått.

Även så låter det som du känner dig väldigt svag nu och är svag, så jag tror hjälp är nödvändigt för en lyckligt slut.

Det var oxy eller?

hur många meter var det?
  • klyban
    Anonym (B) skrev 2018-01-07 20:59:09 följande:
    Men läkaren har ju skrivit ut det till dig, det är ju inte ditt fel... be hjälp av läkaren som skrivit ut det till dig?
    I detta fall är det nog risk att missbrukarstämpeln tas fram och stämplas i hennes panna.
    hur många meter var det?
  • Ellentina

Dag 2. Ja det var Oxycontin. Har två tankar i huvudet. 1Dö. Gärna på ett sätt som inte inkluderar fysisk aktivitet för det klarar jag inte.

2Få tag på fler piller.

Fick telefontid med läkare imorgon. Skitkul.

• Anonym (J)
    Ellentina skrev 2018-01-08 15:55:58 följande:

Dag 2. Ja det var Oxycontin. Har två tankar i huvudet. 1Dö. Gärna på ett sätt som inte inkluderar fysisk aktivitet för det klarar jag inte.

2Få tag på fler piller.

Fick telefontid med läkare imorgon. Skitkul.

Jag hoppas du inte går till läkaren för att få mer oxy. Däremot är det inte fel att be om hjälp, valium kan vara ett väldigt bra stöd den första tiden. Det enda man vill är att få sova vilket kan vara omöjligt. Tar man det en kortare tid finns ingen risk för beroende,

Jag kan även tipsa om att ta Imodium (Loperamide) vilket är en opiat och som hjälper enormt under avtändning. Jag kunde ta 10-20 tabletter ca 3 ggr om dagen den första veckan och det tog bort de värsta symptomen. Och nej, jag blev inte förstoppad alls, däremot hjälpte det mot den värsta diarrén. Efter ca 5~7 dagar trappar man ner igen, långsamt.

Ett annat naturligt undermedel som mättar opiatreceptorerna under avtändning är kratom. Tyvärr är det väl förbjudet i Sverige. Men det tar bort ca 90% av alla hemska symptom.

Du fixar detta. Ta en minut i taget, drick mycket vätska med elektrolyter. Småät när du kan, bananer, youghurt, vindruvor, knäckebrödsmackor och kanske en chokladbit. Det jobbigaste är att tiden känns som om den stannat.
  • Anonym (Lina)

Ellentina. Hoppas du stått ut :) du klarar det !!!

Svar på tråden Slutat med morfin?