Inlägg från: Anonym (Hur hjälpa?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hur hjälpa?)

Slutat med morfin?

Har en kompis som under några månader tagit oxykodone pga smärta. Något hon fått utskrivet av läkaren. Nu har läkaren (med rätta) beslutat att det räcker och hon får inte utskrivet mer. Hon fick sluta tvärt.

Detta är 4 dagar sedan och hon mår fruktansvärt dåligt. Hon förstod nog inte att hon själv vant sig lite väl mycket.

Hon känner sig djupt deppig. Orkar knappt röra sig. Svettas och fryser om vartannat.

Jag är den enda som vet om detta och jag vet inte hur jag ska hjälpa? Hur länge kommer hon må såhär? Det verkar vara deppigheten och den totala orkeslösheten som plågar mest.

• Svar på tråden Slutat med morfin?
  • Anonym (Hur hjälpa?)
    molly11 skrev 2017-09-22 11:17:51 följande:

Tycker att läkaren verkar vara ett oproffsigt as om jag ska vara ärlig. Han har skrivit ut de så länge och nu bara slutar tvärt utan att erbjuda henne minsta hjälp. Sjukt okunnigt!! Har man haft en långvarig behandling av så starka morfinpreparat så ska man trappa ner för att slippa abstinensbesvär.

Jag måste fråga eftersom jag inte har någon koll alls - är detta något du tycker eller något du vet? Hon har tagit det länge men dock inte så höga doser.

Just nu är hon dock ett vrak.
  • Anonym (Hur hjälpa?)

Tack för alla svar! Har berättat för henne vad ni skrivit. Hon har ringt sin vc och bett om telefontid till läkaren men fick inte tid förrän fredag nästa vecka. Jag sa att hon får ringa igen och förklara situationen och att jon behöver hjälp nu. Men hon bara gråter.

Hon har tagit dessa tabletter i 5-6 månader. 50-70 mg/dag. Och nu fått sluta tvärt.

Svar på tråden Slutat med morfin?