• Gyllenerosen

sluta röka

Hej mina vänner!
    Ni som rökt från början men lyckats sluta, hur lyckades ni? Jag har verkligen försökt! Tycker att mitt lilla knyte borde vara motivation nog! Tänkte att jag skulle gå över till e cigaretten utan nikotin för jag har gjort det förr men det är jätte svårt! Jag känner mig jätte frustrerad och så jäkla dålig för att jag fortfarande sitter kvar med dom där pinnarna. Man känner sig riktigt skamsen. Jag vill verkligen inte röka under min graviditet. Detta är mitt första barn och även första gången jag är gravid. Är väldigt tidig. Är inne i vecka 6 om barnmorskan räknat rätt. Ska på mitt första besök på mvc den 3/10. Kan det vara dånar det är svårt för att jag kanske inte förstått riktigt än? Har varken hört hjärtslag eller något sådant än. Kan det hända att poletten trillar ner efter det? Hur har ni gjort? Behöver ha en massa tips och råd! Negativa kommentarer undanbedes, jag VET att det är fel. Har läst massa om hur det kan påverka graviditeten och barnet så inga moralpredrikningar tack. Mvh Emmy

• Svar på tråden sluta röka
  • Krusbärskompott

Har inga superbra tips tyvärr men så fett m cred till dig för att du vill och försöker sluta röka! Så bra för ditt barn och dig själv!

Stor kram

• Gyllenerosen
    Krusbärskompott skrev 2017-09-18 06:44:39 följande:

Har inga superbra tips tyvärr men så fett m cred till dig för att du vill och försöker sluta röka! Så bra för ditt barn och dig själv!

Stor kram

Tack så jätte mycket! Har bytt ner mig till light cigaretter men för mig så räcker inte det. Vill bli av med skiten helt. Kram!
  • äsch

Det handlar helt enkelt om att bestämma sig för att man inte vill längre. Jo, jag har rökt och jo, jag har slutat. Ett tips är Äntligen icke-rökare av Alan Carr (är inte helt säker på hans namn). Läs den med ett öppet sinne. All lycka till dig och många kramar

• Ebo88

Jag slutade röka 2012 och plåster och tuggummin fungerade inte för mig. Det som däremot fungerade var att ha ett paket med typ fyra cigaretter framme. Hade jag hemma visste jag att blir det panik så kan jag ta en , ett bloss, två bloss, en hel om så är fallet. Att tillåts mig själv. Det som inte fungerade var att inte ha cigaretter hemma och ett total förbud.

Vi människor är vanedjur och det är svårt att bryta en vana. Du vet redan att det inte är bra att röka och du vill heller inte röka och jag menar inte att uppmuntra till rökning för er som tror det - men om du ändå röker till och från än så länge - ha ett paket framme. Låt det ligga vid balkongen. När du får suget , försök hålla emot men går det inte så går det inte. Ta ett bloss, ta två eller tre sen fimpar du. För mig tog det va 11 dagar sen var jag rökfri. För början är också värst. Sen är det vanligt att tänka "jag kommer aldrig mer få ta en ciggarett" och det blir som ett livs förbud. Försök att tänka att det bara är en kort period och efter graviditeten kommer du få ta ett bloss till ett gott glas vin en varm sommarkväll. Prata med din barnmorska för som du säger så kanske det blir mer verkligt och hon kan komma med tips.

Själv snusade jag när jag fick reda på att jag var gravid och det var så mycket svårare att sluta snusa än att röka! Köpte nikotinfritt snus och använde så jag kunde få känslan av att ha en snus men det var inte roligt för min sambo de två första veckorna med både gravidhormoner och att jag led av nikotinbrist Hahaha!!! Försök att äta godis , frukt eller dylikt eller är din sambo hemma så ha sex , sysselsätt dig när du blir röksugen :) du kommer lyckas sluta röka för som du säger - du har en fantastisk anledning till att göra det - men vi är vanedjur. Lycka till!

• 1113

Det som fungerade för mig var att tvärsluta. Och varje gång man ville ta en cigg tig jag ett vanligt tuggummi istället. Det gick inte alla att trappa ner eller byta ut till nåt annat som man "röker".

Ge dig bara fan på att inte köpa fler cigaretter. Släng allt i samband med rökningen, det hjälper också att inte riktigt ha tillgång till det.

• Lina1991

Nu hade jag ju redan bestämt mig för att sluta röka till hösten. Sen blev det ett plötsligt plus mitt i sommaren. Jag hade alltid sett framför mig att jag skulle uppfyllas av en känsla där jag kände en enorm kärlek och det skulle driva mig till att sluta, jag hade alltid antagit att jag aldrig skulle röka en cigg till efter ett plus.

Men jag rökte några cigg den dagen jag plussat, för att jag var i chock. Sen gjorde jag ett digitalt test på kvällen för att bara få det helt svart på vitt. Efter det gick jag och rökte en cigg, sen gick jag till papperskorgen och knäckte alla cigg på mitten en och en, kastade mina kläder direkt in i tvättmaskinen, ställde mig i duschen och tvättade håret. Jag hade då inte berättat för någon om att jag var gravid, och jag tror att det hjälpte mig mycket, att det enbart var mitt beslut, samt att jag gjorde "en grej" av det. Det blev som ett tydligt avslut för min hjärna att kasta allt och tvätta bort all lukt.

Sen var det ju fruktansvärt svårt de första dagarna. Sen kom illamåendet och kräkningarna någon vecka senare, och då var det inte alls svårt längre. (Så antar att jag hade det "lätt" på det sättet)

Hejar på dig, jag tror att du kommer klara det!

• Pando

För mig funkade tanken på att suget kommer mer och mer sällan, och längden på suget blir kortare och kortare. Klocka så du ser mönstret. När jag väl började känna att det stämde så såg jag ljuset i tunneln, för det blir bara bättre ju längre tiden går, och sen ville jag inte behöva "börja om" och känna aslånga perioder av sug igen vilket hållit mig från återfall (den här gången, har slutat förr utan att det hållit).

Lycka till!

• Zaxika

Det kommer vara en jobbig första vecka, med huvudvärk, trötthet osv. Efter ungefär 3 veckor så är suget och abstinensen borta. Det är jobbigt i början, men väldigt värt det. Var rädd om dig själv och det lilla knytet. Lycka till!

• neaaaak

Jag har varit rökare i 14 år och har precis slutat pga av just graviditet. Jag gjorde så att jag tillät mig själv röka precis som vanligt (ca 15 cigg/dag) första veckan efter jag plussade sen i v.6 tappade jag ner till 7 om dagen. V.7 hade jag turen i o turen och fick världens illamående så det gick inte ens röka längre. Men vid enstaka tillfällen när jag hade panik rökte jag en halv cigg. Nu är jag i v.10 och har varit rök fri i nästan 3 veckor. MEN jag har alltid cigg med mig vart jag än går annars får jag den här paniken om att inte ha cigg. Jag lovar dig kämpa på du kommer klara det :) och det bästa av allt du märker hur fruktansvärt äckligt du faktiskt luktat under åren du rökt. min sambo röker då och då o jag kan knappt va i samma rum som han efter han rökt :| Lycka till

• saran92

är precis i samma sits som dig, det var inte en planerad graviditet men välkommen :) har nog också svårt att verkligen ta in att jag är gravid, vilket gör det så mycket svårare att sluta...
    Jävligt dumt, har alltid tänkt att jag absolut kommer sluta såfort jag blir gravid, men inser ju inte att jag är gravid så det gör det svårt.
    Är nu i vecka 6 och har första besöket på MVC 2/10 :)

• PeanutPerfect

Jag har rökt i många år. Men jag har alltid sagt "den dagen jag är gravid då ska jag sluta". Jag plussa för en vecka sedan. Jag tog mitt cigg paket med mig till jobbet rökte två stycken den dagen. Sen påväg hem så la jag tändaren och ciggpaketet ihop och la de på bussen (som om jag hade glömt de)

Och kolla på när de åkte iväg. Kändes så sjukt bra. Lite annorlunda haha. Sedan så spendera jag tiden med min sambo och hans son. Så du kunde jag inte röka liksom. När jag blir röksugen tuggar jag på riktigt starka tuggummi. Du kan klara de! Bara du vill ?? en vecka rökfri imorgon ????

• MagnusVa

Hej Emmy
    Jag hoppas att du lyckades att sluta och röka även om det var ett tag sedan som du skrev ditt inlägg. Jag tittar runt lite och försöker hjälpa folk att sluta och röka, och hitta det här inlägget. Det viktigaste tror jag är att man inte slutar tvärt av utan kanske bara röker på lunchen och tar till E-cigaretter resten utav dagen. Om du fortfarande röker så rekommenderar jag verkligen en Pocket mod, den är lite rolig och fin, dessutom så kan du dra ner på Nikotin nivån efter hand, och goda smaker finns det idag. Själv tycker jag om Svartavinbär. Titta gärna på den här sidan där jag fick mina ifrån. https://www.electrocigarette.se/sv/artiklar/innokin-pocketmod.html och testa Svartavinbär den är jättegod :) MVH//Magnus

Svar på tråden sluta röka