• Julieeop

Bli uppsagt pga. graviditet.?!

Hej! (förlåt lång tekst, hoppas ni vill läsa o hjälpa ändå)
    Denna fråga har funnits i mitt liv i snart 6 månader nu, jag är inte gravid nu, men har vela försöka bli det i över 9 mdr.. (en hel graviditet altså!) MEN.. såhär är det.. 

Jag är livrädd för att bli uppsagt från mitt jobb av den anledningen, jag älskar verkligen mitt jobb och det har inte varit helt lätt att få tag i. Denna tjänst var gjort för att underlätta för mina kollegor och försvinner jag 1 år underlätter jag inte så jädrans mycket.. eller kan de säga upp mig ifall min evt vikarie är bättre än mig?!

Jag blev under min senaste mammaledighet uppsagt från mitt gamla jobb, med anledning att de skulle skära ner på personal...

Jag har sett många trådar där det sägs att an arbetsgivare kan uppsäga en utan anledning, eller hitta på en anledningför att pynta på det, men hur är lagerna om man är fastanställt innan man ens blir gravid? Och gällar de lagarna även om inte företaget är med i facket? 

Jag har provanställningen just nu, denna upphör innan årets slut, men jag tycker att det är frustrerande att "inte våga" bli gravid, pga, rädsla för uppsägelse igen. När hjärtat säger en sak och huvudet en annan.

Jag går varje månad och både hoppas på att vi inte varit försiktiga nog, och samtidigt livrädd av samma anledning. 

Tacksam för alla råd och hjälp!

• Svar på tråden Bli uppsagt pga. graviditet.?!
  • Kokoskorven
    maaslev skrev 2017-09-18 18:11:12 följande:

Jag blev tyvärr avskedad i fredags pga av graviditeten. Hann inte bli fast anställd, jobbat där i fem månader.Hoppas facket kan hjälpa mig på något sätt. Denna graviditet var inte planerad men hon tyckte ändå att jag lurat henne och att jag var välkommen att höra av mig när jag varit mammaledig. Tycker det är sjukt att man kan göra så! Det är verkligen diskriminering!

Man får inte göra så. http://www.do.se/om-do/pressrum/aktuellt/aktuellt-under-2017/avbruten-provanstallning-for-gravid-ar-diskriminering/  

Gör en anmälan! Du lär inte få jobbet tillbaka, men i bästa fall skadestånd.

• Kokoskorven
    TQR735 skrev 2017-09-19 09:40:53 följande:
    Om du hade en provanställning har du inga rättigheter. Arbetsgivaren har rätt att avsluta anställningen utan att ange orsak.

"En provanställning är en osäker anställningsform eftersom din arbetsgivare när som helst kan avbryta anställningen utan att ange något skäl för uppsägningen. Även du som anställd har rätt att avbryta provanställningen i förtid."
    Stämmer visserligen, men endast om det går att visa att ingen diskriminering legat till grund för beslutet. Se mitt tidigare inlägg.
  • Kayoto
    Anonym (Hasse) skrev 2017-09-18 18:45:24 följande:

Fast är det verkligen det? Tycker du att du är i din fulla rätt att kräva en fastanställnibg när du är gravid?

Jag kan tänka mig att det blir besvärligare att anställa en vikarie som dessutom ska läras upp medan du är hemma ett år eller vad det är. Tror nog att arbetsgivare gärna slipper det krånglet. Om jag skulle anställa en kille för att vara säker på att han stannar så länge han har jobbet. Är det då diskriminering av mig? Att anställa en kille? Jag försöker bara sätta mig in i hur en arbetsgivare tänker.

Så man investerar endast kortsiktigt i en anställd menar du? Jag trodde man värnade om sin personal för att just dessa ska vilja stanna kvar i bolaget.

Föräldraledigheten är kort i det stora hela, småbarnsföräldrar är sjukt effektiva på arbetet och på att planera och stannar ofta längre i företaget.
  • Anonym (Hasse)
    Kayoto skrev 2017-09-19 15:23:08 följande:

Så man investerar endast kortsiktigt i en anställd menar du? Jag trodde man värnade om sin personal för att just dessa ska vilja stanna kvar i bolaget.

Föräldraledigheten är kort i det stora hela, småbarnsföräldrar är sjukt effektiva på arbetet och på att planera och stannar ofta längre i företaget.

Småbarnsföräldrar är hemma med sjuka barn och vabbar o det ena med det andra som kan gå ut över jobbet. Jag hade iaf anställt en kille
  • Ebo88
    Anonym (Hasse) skrev 2017-09-19 15:27:58 följande:

Småbarnsföräldrar är hemma med sjuka barn och vabbar o det ena med det andra som kan gå ut över jobbet. Jag hade iaf anställt en kille

Det kan inte vara så att killen du anställer är ensamstående pappa och kanske rentav måste vara hemma och vabba?

När vi söker jobb levererar vi alltid på eller ofta på intervjun. Vi marknadsför oss själva för att få ett jobb som många söker. Det finns en anledning till provställning och det är för att se om den som får jobbet levererar vad den utgett sig för att göra. En småbarnsförälder kan leverera så mycket mer än en som inte har barn. Man kan heller inte anta att det ända en förälder gör är att vara hemma och vabba. Killen/tjejen du anställer som inte har barn kan vara den största idioten / sämsta arbetaren / hypokondrikern
  • Anonym (Hasse)
    Ebo88 skrev 2017-09-19 15:46:09 följande:

Det kan inte vara så att killen du anställer är ensamstående pappa och kanske rentav måste vara hemma och vabba?

När vi söker jobb levererar vi alltid på eller ofta på intervjun. Vi marknadsför oss själva för att få ett jobb som många söker. Det finns en anledning till provställning och det är för att se om den som får jobbet levererar vad den utgett sig för att göra. En småbarnsförälder kan leverera så mycket mer än en som inte har barn. Man kan heller inte anta att det ända en förälder gör är att vara hemma och vabba. Killen/tjejen du anställer som inte har barn kan vara den största idioten / sämsta arbetaren / hypokondrikern

Varför skulle en småbarnsförälder "leverera" mer än en som inte har barn?!? Det var nog det larvigaste jag har hört.
  • Ebo88
    Anonym (Hasse) skrev 2017-09-19 15:57:12 följande:

Varför skulle en småbarnsförälder "leverera" mer än en som inte har barn?!? Det var nog det larvigaste jag har hört.

Varför är det det larvigaste du har hört? Bara för att man får barn så blir man automatiskt sämre på sitt jobb? Man kanske levererar mer just för att bevisa för sådana som du som tvivlar så starkt på deras vilja? Eller för att man har något att kämpa för? Eller för att man rentav bara är duktig arbetare? Folk får barn i alla åldrar. Min pappa var 24år när han fick vår storasyster och 46år när han fick vår lillasyster. Han har alltid fått de hon han har sökt och då har han alltid haft småbarn. Varför skulle samtidigt en individ som inte ha barn leverer mer än vad en småbarnsförälder gör?
  • Anonym (Hasse)
    Ebo88 skrev 2017-09-19 16:11:04 följande:

Varför är det det larvigaste du har hört? Bara för att man får barn så blir man automatiskt sämre på sitt jobb? Man kanske levererar mer just för att bevisa för sådana som du som tvivlar så starkt på deras vilja? Eller för att man har något att kämpa för? Eller för att man rentav bara är duktig arbetare? Folk får barn i alla åldrar. Min pappa var 24år när han fick vår storasyster och 46år när han fick vår lillasyster. Han har alltid fått de hon han har sökt och då har han alltid haft småbarn. Varför skulle samtidigt en individ som inte ha barn leverer mer än vad en småbarnsförälder gör?

Jag har aldrig sagt att folk utan barn levererar mer.

Det var du som sa att folk MED småbarn levererar mer.
  • Ebo88
    Anonym (Hasse) skrev 2017-09-19 18:17:41 följande:

Jag har aldrig sagt att folk utan barn levererar mer.

Det var du som sa att folk MED småbarn levererar mer.

KAN leverera mer. Ordet KAN betyder inte automatiskt att man gör det utan att man KAN leverera mer. Det var vad jag sa och inte att dem gör.
  • TQR735
    maaslev skrev 2017-09-19 10:27:51 följande:
    Absolut är en provanställning en osäker anställningsform. Men även om du är proanställd får man ej bli uppsagd pga graviditeten. Det är diskriminering! Finns bra info på www.do.se/om-diskriminering/diskrimineringsforbud-inom-olika-omraden/diskriminering-missgynnande-arbetslivet/

"Exempel på vad som kan vara diskriminering

Vad som är diskriminering eller inte beror på den enskilda situationen. Följande är exempel på sådant som kan vara diskriminering i arbetslivet:

*En anställd har lägre lön än en kollega med samma eller likvärdigt arbete och det har samband med kön.

*En arbetsgivare uppfattar att en arbetssökande har ett utländskt klingande namn och kallar därför inte hen till intervju.

*En anställd söker en högre tjänst i företaget men får inte tjänsten och det har samband med att hen använder rullstol.

*En provanställning avbryts när arbetsgivaren får veta att den anställda är gravid.

*En chef gör ovälkomna sexuella närmanden mot en anställd.

*En arbetsgivare vägrar att förstärka belysningen för en anställd som har en synnedsättning."

Arbetsgivaren kan absolut hitta på andra orsaker eller inget alls för uppsägning. Men som i mitt fall var det just för att jag var gravid och att jag var välkommen att höra av mig när jag varit mammaledig. Men det är upp till mig att bevisa.
    Men om du är provanställd behöver jag inte ange en anledning till att varför jag avbryter den. Du har ingen rätt till en förklaring.
    Om du säger till mig att du är gravid och jag dagen efter meddelar dig att provanställningen är avbruten så har du intet att komma med.

Det betyder att om inte arbetsgivaren gör bort sig och du får ett papper där det står att denna avbryter provanställningen på grund av att denne vill diskriminera dig så är du körd.

• Hjälpreda1921

Den dag föräldrar delar hyfsat lika på föräldraledighet och vab kommer såna här saker så gott som upphöra. Så länge mammor är hemma mer än pappor blir kvinnor diskriminerade på det här viset. Ta er i kragen, gott folk, annars får vi aldrig till någon förändring.

Det privata är politiskt.

• maaslev
    TQR735 skrev 2017-09-19 21:08:41 följande:
    Men om du är provanställd behöver jag inte ange en anledning till att varför jag avbryter den. Du har ingen rätt till en förklaring.
    Om du säger till mig att du är gravid och jag dagen efter meddelar dig att provanställningen är avbruten så har du intet att komma med.

Det betyder att om inte arbetsgivaren gör bort sig och du får ett papper där det står att denna avbryter provanställningen på grund av att denne vill diskriminera dig så är du körd.
    Nä, precis. Det är ju svårare att bevisa.

Men i mitt fall t.ex sa min arbetsgivare att anledning var för att jag var gravid. Hon ville vara "snäll" och säga som det var. Då är det diskriminering och förhoppningsvis tycker Unionen att jag har bevis nog. Annars är det väl bara och acceptera och gå vidare.
  • Anonym (Jo tjena...)
    Kayoto skrev 2017-09-19 15:23:08 följande:

Jag har en ensamstående småbarnspappa på min avdelning, han har ungefär 45% frånvaro, och har haft det i tre års tid sedan barnet föddes. Sjukt effektivt och lättplanerat...
    Klart han stannar länge, annars skulle han ju aldrig få några pengar...
  • Anonym (hlaw)
    Anonym (HR) skrev 2017-09-17 23:14:54 följande:

det är till och med olagligt att ställa frågan om man planerar att skaffa barn vid en intervju. 

Nej.
  • TQR735

Jag har just varit på anställningsintervju där chefen frågade mig om jag planerar att skaffa barn. Har han enligt lag rätt att fråga det?

Arbetsgivaren får ställa frågan, både om du är med barn och om du tänker skaffa barn. Men du är inte skyldig att svara. Det finns till och med domar på att det är okej att ljuga om frågan ställs.

Om du däremot skulle nekas anställning för att du svarar att du tänker bli, eller är gravid, eller om du säger nej men ändå blir med barn och arbetsgivaren på grund av detta säger upp dig så gör han sig skyldig till könsdiskriminering och en sådan uppsägning skulle kunna förklaras ogiltig. Även andra former av missgynnande skulle kunna angripas med hjälp av diskrimineringslagen. I så fall behöver du dock kunna bevisa att frågan ställdes och att arbetsgivaren uttryckt att det inte är önskvärt att du blir gravid. Eftersom bara kvinnor kan bli med barn har Arbetsdomstolen vid flera tillfällen konstaterat att om någon sägs upp eller inte får ett jobb på grund av att de är eller blir gravida så är det fråga om direkt diskriminering på grund av kön.

Svar på tråden Bli uppsagt pga. graviditet.?!