• Julieeop

Bli uppsagt pga. graviditet.?!

Hej! (förlåt lång tekst, hoppas ni vill läsa o hjälpa ändå)
    Denna fråga har funnits i mitt liv i snart 6 månader nu, jag är inte gravid nu, men har vela försöka bli det i över 9 mdr.. (en hel graviditet altså!) MEN.. såhär är det.. 

Jag är livrädd för att bli uppsagt från mitt jobb av den anledningen, jag älskar verkligen mitt jobb och det har inte varit helt lätt att få tag i. Denna tjänst var gjort för att underlätta för mina kollegor och försvinner jag 1 år underlätter jag inte så jädrans mycket.. eller kan de säga upp mig ifall min evt vikarie är bättre än mig?!

Jag blev under min senaste mammaledighet uppsagt från mitt gamla jobb, med anledning att de skulle skära ner på personal...

Jag har sett många trådar där det sägs att an arbetsgivare kan uppsäga en utan anledning, eller hitta på en anledningför att pynta på det, men hur är lagerna om man är fastanställt innan man ens blir gravid? Och gällar de lagarna även om inte företaget är med i facket? 

Jag har provanställningen just nu, denna upphör innan årets slut, men jag tycker att det är frustrerande att "inte våga" bli gravid, pga, rädsla för uppsägelse igen. När hjärtat säger en sak och huvudet en annan.

Jag går varje månad och både hoppas på att vi inte varit försiktiga nog, och samtidigt livrädd av samma anledning. 

Tacksam för alla råd och hjälp!

• Svar på tråden Bli uppsagt pga. graviditet.?!
  • sextiotalist
    Anonym (Hasse) skrev 2017-09-18 11:19:34 följande:

Men planerar man verkligen att bli gravid lagom tills man får fast tjänst?

Är det verkligen sjysst mot arbetsgivaren?

Känns väl inte helt moraliskt rätt. Om jag anställer någon så är det ju för att personen är där och arbetar, inte tillskansar sig ett fast jobb för att sen gå hemma... Näe .. jag tycker inte att det låter rätt faktiskt.

Du får tycka det är moraliskt förkastligt, men man har noll.skyldighet att informera sin arbetsgivare om eventuella barnplaner. Det kan dröja länge innan ts blir gravid. Anställer man en person i fertil ålder då får man räkna med att personen kan bli gravid och även ta ut föräldraledighet (det senare gäller båda könen)
  • Anonym (Varför inte?)
    Anonym (säkrast anonymt här) skrev 2017-09-18 00:22:41 följande:

Nej det är två veckor innan provanställningens slut som gäller.

Men ett starkt tips, fundera på om du verkligen vill starta din karriär hos denna arbetsgivare genom att "lura dig in". Är det en så pass dålig arbetsgivare att den vill göra sig av med dig när du får barn, vill du då verkligen arbeta där?

Men om det är en vettig arbetsgivare men denna känner att du "lurar" denna genom att vänta tills du är anställd innan du informerar att du är med barn, vet att du inte var i läget ännu men är på väg, då kan den förlora förtroendet för dig och det är inte en bra grund att bygga på.

Anonym (Hasse) skrev 2017-09-18 11:19:34 följande:

Men planerar man verkligen att bli gravid lagom tills man får fast tjänst?

Är det verkligen sjysst mot arbetsgivaren?

Känns väl inte helt moraliskt rätt. Om jag anställer någon så är det ju för att personen är där och arbetar, inte tillskansar sig ett fast jobb för att sen gå hemma... Näe .. jag tycker inte att det låter rätt faktiskt.

Som redan skrivits får man aldrig säga upp någon pga graviditet. Oavsett om du är provanställd eller fast anställd . Gällande dessa två inlägg så. Nej du har inte lurat dig in på jobbet. Det är och ska inte vara någon grej att man blir gravid eller om ens partner blir gravid. Sedan om man inte håller med och tycker det är fel så är det helt och fullt personliga åsikter.

Jag har bytt jobb många gånger under den tiden vi försökt få barn. Men det har inte gått att bli gravida utan en massa hjälp. Jag blev gravid när jag var provanställd och det var inga som helst problem för min arbetsgivare. Varför ska det vara ett problem frågade de när jag berättade att jag var orolig att de inte skulle vilja ha kvar mig? Skulle jag stannat kvar på jobbet omväg hade för en massa år sedan som jag inte trivdes på för att vi försöker få barn? Bara för min arbetsgivare skull?

TS. Jag förstår verkligen din oro men ha inte dåligt samvete vad än folk säger till dig. Grattis till önskad graviditet och önskar dig stort lycka till. Berätta att ni försökt få barn ganska länge och att du är glad men ledsen att de måste leta efter vikarie. Det löser sig!
  • maaslev

Jag blev tyvärr avskedad i fredags pga av graviditeten. Hann inte bli fast anställd, jobbat där i fem månader.Hoppas facket kan hjälpa mig på något sätt. Denna graviditet var inte planerad men hon tyckte ändå att jag lurat henne och att jag var välkommen att höra av mig när jag varit mammaledig. Tycker det är sjukt att man kan göra så! Det är verkligen diskriminering!

• Anonym (Hasse)
    maaslev skrev 2017-09-18 18:11:12 följande:

Jag blev tyvärr avskedad i fredags pga av graviditeten. Hann inte bli fast anställd, jobbat där i fem månader.Hoppas facket kan hjälpa mig på något sätt. Denna graviditet var inte planerad men hon tyckte ändå att jag lurat henne och att jag var välkommen att höra av mig när jag varit mammaledig. Tycker det är sjukt att man kan göra så! Det är verkligen diskriminering!

Fast är det verkligen det? Tycker du att du är i din fulla rätt att kräva en fastanställnibg när du är gravid?

Jag kan tänka mig att det blir besvärligare att anställa en vikarie som dessutom ska läras upp medan du är hemma ett år eller vad det är. Tror nog att arbetsgivare gärna slipper det krånglet. Om jag skulle anställa en kille för att vara säker på att han stannar så länge han har jobbet. Är det då diskriminering av mig? Att anställa en kille? Jag försöker bara sätta mig in i hur en arbetsgivare tänker.
  • maaslev
    Anonym (Hasse) skrev 2017-09-18 18:45:24 följande:

Fast är det verkligen det? Tycker du att du är i din fulla rätt att kräva en fastanställnibg när du är gravid?

Jag kan tänka mig att det blir besvärligare att anställa en vikarie som dessutom ska läras upp medan du är hemma ett år eller vad det är. Tror nog att arbetsgivare gärna slipper det krånglet. Om jag skulle anställa en kille för att vara säker på att han stannar så länge han har jobbet. Är det då diskriminering av mig? Att anställa en kille? Jag försöker bara sätta mig in i hur en arbetsgivare tänker.

Ett tips till dig "Hasse" är att läsa på lite om diskriminering! Jag älskar att vara kvinna och få bära detta underbara liv i min mage. Men att det ska påverka mig på arbetsmarknaden är ju baksidan. Som kille blir du aldrig behandlad på samma sätt. Men det lär ju du aldrig få känna av om du nu är en man. Min man fick bara höra massa positivt av sin arbetsgivare.

Nu hoppas jag bara att jag har bevis nog för att begäran skadestånd.I annat fall är jag glad att lämna en arbetsplats som sådana värderingar.
  • TQR735

Om du hade en provanställning har du inga rättigheter. Arbetsgivaren har rätt att avsluta anställningen utan att ange orsak.

"En provanställning är en osäker anställningsform eftersom din arbetsgivare när som helst kan avbryta anställningen utan att ange något skäl för uppsägningen. Även du som anställd har rätt att avbryta provanställningen i förtid."
  • TQR735
    Anonym (Hasse) skrev 2017-09-18 18:45:24 följande:

Nja nu är det så att även män är barnlediga. Det är till och med svårare att veta med män för du träffar inte deras partner vid intervjun.

Men jag kan säga så här som arbetsgivare, ser jag personer i 50-60 års ålder som bra personer att anställa, oftast gedigen erfarenhet bra arbetsmoral och inga småbarn. Detta är plus för mig då jag anställer.
    Klart handlar lite om typ av tjänst men om det inte är ett fysiskt jobb, börjar jag inte fundera på åldern fören de är 62, och även efter det kan det vara bättre att anställa en pigg och engagerad 63 åring än en 30 åring.
  • maaslev
    TQR735 skrev 2017-09-19 09:40:53 följande:

Om du hade en provanställning har du inga rättigheter. Arbetsgivaren har rätt att avsluta anställningen utan att ange orsak.

"En provanställning är en osäker anställningsform eftersom din arbetsgivare när som helst kan avbryta anställningen utan att ange något skäl för uppsägningen. Även du som anställd har rätt att avbryta provanställningen i förtid."

Absolut är en provanställning en osäker anställningsform. Men även om du är proanställd får man ej bli uppsagd pga graviditeten. Det är diskriminering! Finns bra info på www.do.se/om-diskriminering/diskrimineringsforbud-inom-olika-omraden/diskriminering-missgynnande-arbetslivet/

"Exempel på vad som kan vara diskriminering

Vad som är diskriminering eller inte beror på den enskilda situationen. Följande är exempel på sådant som kan vara diskriminering i arbetslivet:

*En anställd har lägre lön än en kollega med samma eller likvärdigt arbete och det har samband med kön.

*En arbetsgivare uppfattar att en arbetssökande har ett utländskt klingande namn och kallar därför inte hen till intervju.

*En anställd söker en högre tjänst i företaget men får inte tjänsten och det har samband med att hen använder rullstol.

*En provanställning avbryts när arbetsgivaren får veta att den anställda är gravid.

*En chef gör ovälkomna sexuella närmanden mot en anställd.

*En arbetsgivare vägrar att förstärka belysningen för en anställd som har en synnedsättning."

Arbetsgivaren kan absolut hitta på andra orsaker eller inget alls för uppsägning. Men som i mitt fall var det just för att jag var gravid och att jag var välkommen att höra av mig när jag varit mammaledig. Men det är upp till mig att bevisa.
  • maaslev
    TQR735 skrev 2017-09-19 09:47:21 följande:

Nja nu är det så att även män är barnlediga. Det är till och med svårare att veta med män för du träffar inte deras partner vid intervjun.

Men jag kan säga så här som arbetsgivare, ser jag personer i 50-60 års ålder som bra personer att anställa, oftast gedigen erfarenhet bra arbetsmoral och inga småbarn. Detta är plus för mig då jag anställer.

Klart handlar lite om typ av tjänst men om det inte är ett fysiskt jobb, börjar jag inte fundera på åldern fören de är 62, och även efter det kan det vara bättre att anställa en pigg och engagerad 63 åring än en 30 åring.

Absolut är män föräldrarlediga och det är toppen. Men de bär inte barnet i 9månader och är oftast inte hemma lika länge som mamman.

Som min arbetsgivare sa så förväntade hon sig att jag skulle vara hemma sjuk mycket de sista 4-5månaderna. Det hade ju inte arbetsgivaren förväntat sig av en blivande pappa!?!

Hur ska man få en gedigen erfarenhet som 50-60 åring om ingen vill anställa än som 30 åring? Eller ska vi sluta producera barn? Tur att det finns bra arbetsgivare där ute som faktiskt är emot diskriminering.
  • Ebo88

Vilken jobbig situation för dig, det är ju inte som att du har smidit planer och planerat en kupp. Du är gravid och ska ha barn. Är själv tjänstledig till Juni 2018 på grund av studier så när jag egentligen ska återgå till jobbet påbörjar jag mammaledighet då. Inte planerat men saker och ting sker i livet lixom och vi är superglada även om det kom som en liten chock då vi är noga med att skydda oss.

Men jag tänkte på det din chef sa, att du även är välkommen att höra av dig under mammaledigheten.. är det så att hon vill erbjuda dig något när erat barn är några månader och din man kan vara hemma? Och valde hon att låta dig gå för att de arbetsuppgifter som ska utföras just nu måste göras och dem inte kan "falla efter" om det är så att du går hem tidigare på grund av din graviditet ? Att det lixom skulle underlätta att ta in någon annan?

Oavsett så är det väldigt dåligt formulerat och att anklaga dig för att ha lurat henne.. förstår om du aldrig mer går tillbaka dit. Hoppas allt löser sig för sig.
Svar på tråden Bli uppsagt pga. graviditet.?!