• Julieeop

Bli uppsagt pga. graviditet.?!

Hej! (förlåt lång tekst, hoppas ni vill läsa o hjälpa ändå)
    Denna fråga har funnits i mitt liv i snart 6 månader nu, jag är inte gravid nu, men har vela försöka bli det i över 9 mdr.. (en hel graviditet altså!) MEN.. såhär är det.. 

Jag är livrädd för att bli uppsagt från mitt jobb av den anledningen, jag älskar verkligen mitt jobb och det har inte varit helt lätt att få tag i. Denna tjänst var gjort för att underlätta för mina kollegor och försvinner jag 1 år underlätter jag inte så jädrans mycket.. eller kan de säga upp mig ifall min evt vikarie är bättre än mig?!

Jag blev under min senaste mammaledighet uppsagt från mitt gamla jobb, med anledning att de skulle skära ner på personal...

Jag har sett många trådar där det sägs att an arbetsgivare kan uppsäga en utan anledning, eller hitta på en anledningför att pynta på det, men hur är lagerna om man är fastanställt innan man ens blir gravid? Och gällar de lagarna även om inte företaget är med i facket? 

Jag har provanställningen just nu, denna upphör innan årets slut, men jag tycker att det är frustrerande att "inte våga" bli gravid, pga, rädsla för uppsägelse igen. När hjärtat säger en sak och huvudet en annan.

Jag går varje månad och både hoppas på att vi inte varit försiktiga nog, och samtidigt livrädd av samma anledning. 

Tacksam för alla råd och hjälp!

• Svar på tråden Bli uppsagt pga. graviditet.?!
  • TQR735

Det är en väldigt stor skillnad på en tjänst och en anställning.
    Tyvärr är det många som blandar på dessa begrepp. .

En specifik tjänst kan du inte säkra, det är arbetsgivaren som har rätt att leda och fördela arbetet. www.glimstedt.se/publikationer/arbetsgivares-ordela-arbetet/

Det betyder att om du är fast anställd, dvs inte provanställning eller anställd i en tidsbegränsad form. Har du rätt att bibehålla din anställning. Men det är inte samma sak som att du får tillbaka "ditt" arbete. Arbetsgivaren har full rätt att välja att behålla din vikarie på denna tjänst men arbetsgivaren är då skyldig att ge dig en annan tjänst.

• Anonym (HR)
    Ebo88 skrev 2017-09-17 23:26:12 följande:

Måste bara fråga hur man kan bli av med ett jobb på grund av att man är oönskad? På vilket sätt går det till, vad skulle anledningen exempel kunna vara baserat på om dem bryter en anställning för att man är oönskad? Undrar bara då det lät intressant. Min sambo är facklig representant och enligt han stämmer det inte. Att dom skulle kunna försöka förstår jag men skulle dem verkligen kunna lyckas "göra sig av med en" på grund av att dem inte vill ha en där? Vart nyfiken :)

Ett vanligt exempel är "omorganisation" och att tjänsten tas bort, delas upp och läggs på två-tre kollegor. För att efter sex månader återinföras efter en ny "omorganisation". Visst, man är som arbetsgivare skyldig att erbjuda en omplacering först. Men när omplaceringen innebär att den anställde blir chef över kontorets suddgummin eller lastkajens förstevakt, då brukar man snabbt fatta piken och göra valet att länna. Annars är det också vanligt att man helt enkelt bara lägger alla korten på bordet och säger "vi vill inte ha dig här, hur stort avgångsvederlag behöver vi betala ut till dig?"

Din sambo behöver gå en till entimmes onlinekurs, eller börja jobba på ett företag där han kommer närmre verkligheten och längre ifrån de rosa molnen med de regnbågsglittriga enhörningarna på.
  • Ebo88
    Anonym (HR) skrev 2017-09-17 23:51:56 följande:

Ett vanligt exempel är "omorganisation" och att tjänsten tas bort, delas upp och läggs på två-tre kollegor. För att efter sex månader återinföras efter en ny "omorganisation". Visst, man är som arbetsgivare skyldig att erbjuda en omplacering först. Men när omplaceringen innebär att den anställde blir chef över kontorets suddgummin eller lastkajens förstevakt, då brukar man snabbt fatta piken och göra valet att länna. Annars är det också vanligt att man helt enkelt bara lägger alla korten på bordet och säger "vi vill inte ha dig här, hur stort avgångsvederlag behöver vi betala ut till dig?"

Din sambo behöver gå en till entimmes onlinekurs, eller börja jobba på ett företag där han kommer närmre verkligheten och längre ifrån de rosa molnen med de regnbågsglittriga enhörningarna på.

Varför så bitter och nonchalant ton? Kom du på dig själv med att kanske ha fel? I din egna text motsäger du dig själv för det första. Du har inte gett en enda exempel på hur en chef skulle kunna ge dig sparken. Som Ts själv skriver så är hennes tjänst skapad och tilldelad henne för att underlätta för andra och hon är väl medveten om att hennes tjänst kan komma till att ändras efter föräldrarledgihet trotts fast anställning. Men hon kan inte bli av med sin fasta anställning. Skulle hennes chef eller någon annan chef mot all förmodan "göra sig av med en anställd på grund av att denne är oönskad" så begår chefen ett brott och därmed hävs din avskedan i domstol. Det ska finnas en giltigt anledning till uppsägning. Och skulle din chef ta in dig på kontoret och erbjuda dig avgångsvederlag för att du är oönslad det inte en uppsägning då du kan tacka nej till den. Det behöver inte alltid vara rosa moln på ett jobb men lagar och regler måste ändå en chef följa. Jag bad om information för att jag var nyfiken och inte en spydig och snäsig kommentar från en vuxen människa där du motsäger dig själv.

Återkom gärna med konkreta svar och anledningar till hur en chef skulle kunna låta dig gå utan att du själv går med på att lämna arbetet. Fortfarande nyfiken och intresserad av att veta. Tack på förhand Anonym HR
  • TQR735
    Anonym (HR) skrev 2017-09-17 23:51:56 följande:

Men även om arbetsgivaren inte går ut i gråzonen, så kan du alltid bli uppsagt via uppsägning och avsked.

Uppsägning

Arbetsgivaren kan säga upp en medarbetare med viss uppsägningstid om det finns saklig grund. Reglerna skiljer sig beroende på skälet till uppsägningen.

Personliga skäl
    Anledningen till uppsägningen är kopplad till den enskilde individen, till exempel misskötsamhet, olovlig frånvaro, samarbetssvårigheter eller illojalitet. 
    Arbetsbrist
    Företagsekonomiska och verksamhetsrelaterade skäl som inte hänför sig till medarbetaren personligen, till exempel vid driftsinskränkning och omorganisation. 
    Avskedande
    Arbetsgivaren kan avsluta anställningen med omedelbar verkan och medarbetaren har då inte rätt till någon uppsägningstid. Avsked förutsätter att den anställde grovt åsidosatt sina skyldigheter, till exempel genom brottslighet mot arbetsgivaren, bedrivande av konkurrerande verksamhet, grov illojalitet eller arbetsvägran.
  • Anonym (säkrast anonymt här)
    Julieeop skrev 2017-09-17 23:19:11 följande:

Tack snälla för snabba o bra svar! 

Då håller jag tummarna för att provanställningen inte slutar med uppsägning och leder till fast, jag har påskrivit ett kontrakt på fast jobb, dock men an provanställning på 6mdr. så visst är det så att har man inte hört något innan 5 mdr och 1 dag räsknas man som fast?                                                                 Då kan jag äntligen lugna mig och kanske börja drömma bäbisdrömmar igen! 

Nej det är två veckor innan provanställningens slut som gäller.

Men ett starkt tips, fundera på om du verkligen vill starta din karriär hos denna arbetsgivare genom att "lura dig in". Är det en så pass dålig arbetsgivare att den vill göra sig av med dig när du får barn, vill du då verkligen arbeta där?

Men om det är en vettig arbetsgivare men denna känner att du "lurar" denna genom att vänta tills du är anställd innan du informerar att du är med barn, vet att du inte var i läget ännu men är på väg, då kan den förlora förtroendet för dig och det är inte en bra grund att bygga på.
  • Anonym (HR)
    Ebo88 skrev 2017-09-18 00:08:43 följande:

Varför så bitter och nonchalant ton? Kom du på dig själv med att kanske ha fel? I din egna text motsäger du dig själv för det första. Du har inte gett en enda exempel på hur en chef skulle kunna ge dig sparken. Som Ts själv skriver så är hennes tjänst skapad och tilldelad henne för att underlätta för andra och hon är väl medveten om att hennes tjänst kan komma till att ändras efter föräldrarledgihet trotts fast anställning. Men hon kan inte bli av med sin fasta anställning. Skulle hennes chef eller någon annan chef mot all förmodan "göra sig av med en anställd på grund av att denne är oönskad" så begår chefen ett brott och därmed hävs din avskedan i domstol. Det ska finnas en giltigt anledning till uppsägning. Och skulle din chef ta in dig på kontoret och erbjuda dig avgångsvederlag för att du är oönslad det inte en uppsägning då du kan tacka nej till den. Det behöver inte alltid vara rosa moln på ett jobb men lagar och regler måste ändå en chef följa. Jag bad om information för att jag var nyfiken och inte en spydig och snäsig kommentar från en vuxen människa där du motsäger dig själv.

Återkom gärna med konkreta svar och anledningar till hur en chef skulle kunna låta dig gå utan att du själv går med på att lämna arbetet. Fortfarande nyfiken och intresserad av att veta. Tack på förhand Anonym HR

Bitter och nonchalant? Det tycker jag inte. Kanske är min Stockholmsarrogans som lyser igenom. Om du tycker att jag motsäger mig själv är det du som missförstått. Vi har dessutom aldrig pratat om avskedning. Det är en helt annan sak. Metoder som går ut på att få den anställde att "frivilligt" lämna räknas i allra högsta grad. Det är liksom det smidigaste sättet att bli av med någon. Men i vilket fall, arbetsdomstolen dömer bara ut skadestånd i sådana här lägen. Om avgångsvederlaget är större än vad du kan tänkas få om det går till AD finns det ingen facklig representant i världen som skulle råda att gå vidare.
  • Ebo88
    Anonym (HR) skrev 2017-09-18 08:43:08 följande:

Bitter och nonchalant? Det tycker jag inte. Kanske är min Stockholmsarrogans som lyser igenom. Om du tycker att jag motsäger mig själv är det du som missförstått. Vi har dessutom aldrig pratat om avskedning. Det är en helt annan sak. Metoder som går ut på att få den anställde att "frivilligt" lämna räknas i allra högsta grad. Det är liksom det smidigaste sättet att bli av med någon. Men i vilket fall, arbetsdomstolen dömer bara ut skadestånd i sådana här lägen. Om avgångsvederlaget är större än vad du kan tänkas få om det går till AD finns det ingen facklig representant i världen som skulle råda att gå vidare.

Trådstartaren frågar : kan jag bli uppsagd om jag blir gravid ?

Jag svarar : på grund av varsel annars får din chef inte sparka dig om du är fast anställd.

Du svarar : att man som tillsvidareanställd visst kan bli avskedad av andra anledningar

Det jag ber dig om är att få veta anledning och orsak till hur en fast anställd kan avskedas för jag blev intresserad och nyfiken då min sambo säger tvärtom och du, med din "stockholmsnonchalans" svarar att han borde gå onlineskurs eller jobba på ett företag där där inte finns rosa moln." Jag upplever det nonchalant, snäsigt och bittert och vad jag vet så är Svevia ett ganska stort företag och Byggnads är även det ett stort fackligt bolag och det förekommer inte så mycket rosa moln där.

Fortfarande så är det ingen avskedan som har skett då du har blivit tillfrågad en ny tjänst som din chef har omorganiserat samt så kan du tacka nej till avskesvederlag. En facklig representant skulle kanske kunna säga nej men står fortfarande på din sida och du har rätt till att gå vidare med ditt ärende. Sen är det ett lätt sätt för en chef att bli av med en - men det är fortfarande olagligt och lagen är på din sida.

Annars så är der som TQR735 säger.

Om jag kan mycket möjligt tänka mig att det skulle finnas andra sätt för en chef att bli av med en anställd men inte på ett lagligt sätt som inte stödjer dig som anställd
  • TQR735

Blev lite dålig stämning här måste jag säga. Låt oss svara på TS frågor istället för att ni ger er på varandra. 

Sverige har ett omständligt regelsystem kallat LAS, detta ger fördelar till den som varit anställd länge. Eller snarare omständligt för arbetsgivaren att bli av med de som arbetat länge.

Detta har skapat ett system där arbetsgivarna är uppfinningsrika på hur man gör sig av med folk.
    Om du så som TS är ny i ditt arbete finns det många sätt för arbetsgivaren att vill av med personen, om så önskas.

Att beskriva exakt hur detta kan skötas i TS fall är svårt då många uppgifter saknas såsom speciella kompetenser och typ av tjänst.

Men exempel är, 1. Arbetsgivaren beslutar att han har en övertalighet, TS var först in får enligt reglerna gå.
    Arbetsgivaren kan nu omfördelar TS arbetsuppgifter på övrig personal, ta in inhyrd personal, eller låter de ligga i träda till TS företrädesrätt, beskrivet nedan, går ut. Därefter kan arbetsgivaren anställa vem den vill. 

Ett annat alternativ är att arbetsgivaren beslutar att tjänsten kräver en högre kompets än vad TS har, Arbetsgivaren har en skyldighet att ge kompetensutveckling om det kan ske, skyndsamt. Men det är inte svårt att som arbetsgivare lägga in något som är orimligt.

Skulle säga att Anonym (säkra­st anonym­t här) kan ha rätt i sak också, kör vidare på ditt liv, men om du skulle bli gravid var öppen med detta för din arbetsgivare. Ta dialogen och kom fram till en bra lösning. 

Företrädesrätten till återanställning finns i lagen om anställningsskydd (LAS). Du måste anmäla till din arbetsgivare att du har anspråk på företrädesrätten. Det är bäst att göra det skriftligt. Rätten gäller från och med att du gör ditt anspråk och till och med nio månader efter att din anställning har upphört och för de arbeten som du har tillräckliga kvalifikationer för.

Om du skulle bli uppsagd på grund av arbetsbrist, har du företrädesrätt till återanställning om du har varit anställd sammanlagt mer än 12 månader under de senaste tre åren hos samma arbetsgivare.

• Ebo88
    TQR735 skrev 2017-09-18 11:04:07 följande:

Blev lite dålig stämning här måste jag säga. Låt oss svara på TS frågor istället för att ni ger er på varandra. 

Sverige har ett omständligt regelsystem kallat LAS, detta ger fördelar till den som varit anställd länge. Eller snarare omständligt för arbetsgivaren att bli av med de som arbetat länge.

Detta har skapat ett system där arbetsgivarna är uppfinningsrika på hur man gör sig av med folk.

Om du så som TS är ny i ditt arbete finns det många sätt för arbetsgivaren att vill av med personen, om så önskas.

Att beskriva exakt hur detta kan skötas i TS fall är svårt då många uppgifter saknas såsom speciella kompetenser och typ av tjänst.

Men exempel är, 1. Arbetsgivaren beslutar att han har en övertalighet, TS var först in får enligt reglerna gå.

Arbetsgivaren kan nu omfördelar TS arbetsuppgifter på övrig personal, ta in inhyrd personal, eller låter de ligga i träda till TS företrädesrätt, beskrivet nedan, går ut. Därefter kan arbetsgivaren anställa vem den vill. 

Ett annat alternativ är att arbetsgivaren beslutar att tjänsten kräver en högre kompets än vad TS har, Arbetsgivaren har en skyldighet att ge kompetensutveckling om det kan ske, skyndsamt. Men det är inte svårt att som arbetsgivare lägga in något som är orimligt.

Skulle säga att Anonym (säkra­st anonym­t här) kan ha rätt i sak också, kör vidare på ditt liv, men om du skulle bli gravid var öppen med detta för din arbetsgivare. Ta dialogen och kom fram till en bra lösning. 

Företrädesrätten till återanställning finns i lagen om anställningsskydd (LAS). Du måste anmäla till din arbetsgivare att du har anspråk på företrädesrätten. Det är bäst att göra det skriftligt. Rätten gäller från och med att du gör ditt anspråk och till och med nio månader efter att din anställning har upphört och för de arbeten som du har tillräckliga kvalifikationer för.

Om du skulle bli uppsagd på grund av arbetsbrist, har du företrädesrätt till återanställning om du har varit anställd sammanlagt mer än 12 månader under de senaste tre åren hos samma arbetsgivare.

Tack för svar på frågan jag ställde innan.
  • Anonym (Hasse)

Men planerar man verkligen att bli gravid lagom tills man får fast tjänst?

Är det verkligen sjysst mot arbetsgivaren?

Känns väl inte helt moraliskt rätt. Om jag anställer någon så är det ju för att personen är där och arbetar, inte tillskansar sig ett fast jobb för att sen gå hemma... Näe .. jag tycker inte att det låter rätt faktiskt.

Svar på tråden Bli uppsagt pga. graviditet.?!