• Mrs.W

Äggdonation 2017

Hej!

Någon fler som ska påbörja äggdonation i höst? Vill gärna hitta någon i samma sits att prata känslor, tankar och frågor som dyker upp.

Jag och min man har försökt få barn i 4 år. Vi har gjort flera IVF-behandlingar innan vi fick veta att jag har väldigt liten äggreserv. Vårt hopp är nu äggdonation.

Idag ska jag ta nedregleringssprutan Enanton och därefter Femanest fram till ÄD i november.

Känner mig väldigt väldigt liten i världen just nu. Det är så många känslor inblandade.

• Svar på tråden Äggdonation 2017
  • UndrandeSökare

Familj77- Vi åkte till Aten eftersom missfallsutredningen i Sverige inte visade något.

Vi kallads oförklarligt barnlösa och fick ingen mer hjälp.

Men jag misstänkte att mitt immunförsvar var problemet eftersom jag har autoimmuna sjukdomar tex allergi men tyvärr "tror inte" svenska läkare att kvinnans immunförsvar kan orsaka fertilitetsproblem. Jag hittade Atentråden här på Familjeliv" Vi som snart är gravida efter utredning i Aten" läste den och reste sen till Life clinic i Aten där jag fick en mycket bättre utredning än jag fått i Sverige.

Man tar blodprover och skickar till ett speciallabb i USA för analys. Jag fick då veta att jag har en autoimmun koagulationssjukdom som ger proppar i moderkakan, fostret dör av syrebrist och det blir missfall. Jag fick sen behandling med Fragmin, trombyl, kortisontabletter och intralipiddropp.

Vi kombinerade läkarbesök med semester i Aten så vi stannade i en vecka, men många reser endast ner i 2-3dar. Om man inte har möjlighet att resa så går det också att kontakta kliniken och de skickar papper och man tar blodproven här i Sverige och skickar till USA för analys så går provsvaren till kliniken i Grekland och man betalar för provsvaren och immunsupport fram till plus eller till förlossningen.

Behandlingen görs på distans och man tar blodprover regelbundet i Sverige och man mailar provsvaren till Aten så mailar läkaren tillbaka och talar om man ska ändra medicineringen, när man ska ta dropp etc.

Du är varmt välkommen till Atentråden om du vill. Det är en mycket aktiv tråd med många tjejer som har varit eller är på väg till Aten. Många har fått barn med hjälp av immunbehandling.

• UndrandeSökare

Mrs W och Familj77- Jag kan också tipsa er om en jättebra klinik i Aten som heter Serum där många verkar ha lyckats få barn hos, trots tidigare misslyckanden på andra kliniker.

De gör hysto med inplantationssnitt så att embryona lättare ska fästa bra, mensblodtest för att kolla efter bakterier som inte ska vara i livmodern som kan störa,, de gör sperm dna fragmentationstest för att kolla så det inte är dnafel på spermierna. Spermier som ser normala ut i mikroskåp kan nämligen ändå ha dnafel. (Det felet hittades hos min man när vi gjorde det testet i Riga). De gör också immunutredningar. Googla på ivfserum så hittar ni deras hemsida.

• Familj77
    UndrandeSökare skrev 2017-11-21 14:12:17 följande:

Familj77- Vi åkte till Aten eftersom missfallsutredningen i Sverige inte visade något.

Vi kallads oförklarligt barnlösa och fick ingen mer hjälp.

Men jag misstänkte att mitt immunförsvar var problemet eftersom jag har autoimmuna sjukdomar tex allergi men tyvärr "tror inte" svenska läkare att kvinnans immunförsvar kan orsaka fertilitetsproblem. Jag hittade Atentråden här på Familjeliv" Vi som snart är gravida efter utredning i Aten" läste den och reste sen till Life clinic i Aten där jag fick en mycket bättre utredning än jag fått i Sverige.

Man tar blodprover och skickar till ett speciallabb i USA för analys. Jag fick då veta att jag har en autoimmun koagulationssjukdom som ger proppar i moderkakan, fostret dör av syrebrist och det blir missfall. Jag fick sen behandling med Fragmin, trombyl, kortisontabletter och intralipiddropp.

Vi kombinerade läkarbesök med semester i Aten så vi stannade i en vecka, men många reser endast ner i 2-3dar. Om man inte har möjlighet att resa så går det också att kontakta kliniken och de skickar papper och man tar blodproven här i Sverige och skickar till USA för analys så går provsvaren till kliniken i Grekland och man betalar för provsvaren och immunsupport fram till plus eller till förlossningen.

Behandlingen görs på distans och man tar blodprover regelbundet i Sverige och man mailar provsvaren till Aten så mailar läkaren tillbaka och talar om man ska ändra medicineringen, när man ska ta dropp etc.

Du är varmt välkommen till Atentråden om du vill. Det är en mycket aktiv tråd med många tjejer som har varit eller är på väg till Aten. Många har fått barn med hjälp av immunbehandling.

Hej
    Tack för svar!
    det jag har märkt här när jag har skrivit på familj.se och det jag har läst mig till är att behandling med ÄD skiljer sig väldigt mycket från klinik till klinik.
    Som om man inte har nog med beslut att fatta så ska man även analysera och syna alla klinikerRynkar på näsanHur ska man orka det??
    Vad ska man tro är bäst? Vem ska man välja? Och varför skiljer det så otroligt mycket??
    En utredning på kliniken i Athen..vad kostar det? Om jag får fråga?

• Familj77
    UndrandeSökare skrev 2017-11-21 14:21:45 följande:

Mrs W och Familj77- Jag kan också tipsa er om en jättebra klinik i Aten som heter Serum där många verkar ha lyckats få barn hos, trots tidigare misslyckanden på andra kliniker.

De gör hysto med inplantationssnitt så att embryona lättare ska fästa bra, mensblodtest för att kolla efter bakterier som inte ska vara i livmodern som kan störa,, de gör sperm dna fragmentationstest för att kolla så det inte är dnafel på spermierna. Spermier som ser normala ut i mikroskåp kan nämligen ändå ha dnafel. (Det felet hittades hos min man när vi gjorde det testet i Riga). De gör också immunutredningar. Googla på ivfserum så hittar ni deras hemsida.

Tänker att denna kliniken är också väldigt kostsam att behandlas på. Har jag fel?
    Har vi kanske valt fel klinik??
  • UndrandeSökare

Familj 77- En immunutredning i Aten kostar ca 20.000kr. Då ingår provtagning och immunsupport, EU-recept, ordination på IL etc Vi valde support fram till förlossning och då ingår support obegränsad tid tills man får ett barn oavsett hur många försök man gör.

• UndrandeSökare

Familj77- Fördelen med Serum är att de har en stor stab med mycket kunnande och de kollar upp saker som andra kliniker inte gör, så jag tror det är därför många lyckats där trots att de misslyckats på andra kliniker innan.

Det du kan göra är gå in på Serums hemsida, fyll i deras Questionaire (frågeformulär) och maila in det. Då kommer Katie på Serum att maila dig och erbjuda ett gratis telefonsamtal med någon av deras läkare eller klinikchefen Penny. Då har man chans att fråga allt man vill veta. Det gjorde jag.

Deras mensblodtest kan man göra hemma och posta till dem för analys. Info om hur man gör hittar du på deras hemsida under infection screening.

• Jag är bara jag

Beklagar era minus! Jag fick 4 minus före första plusset. Tyvärr fel mediciner så missfall och sen missfall igen, men sen plus och en son och nu plus igen. Med samma mediciner som med sonen så det går bli gravid trots minus och flera dessutom! Ibland måste man bara ändra på nåt litegrann. Rekommenderar också alla att åka nånstans utomlands. Tjeckien har ingen kö och är duktiga.

• Familj77
    Jag är bara jag skrev 2017-11-21 17:35:00 följande:

Beklagar era minus! Jag fick 4 minus före första plusset. Tyvärr fel mediciner så missfall och sen missfall igen, men sen plus och en son och nu plus igen. Med samma mediciner som med sonen så det går bli gravid trots minus och flera dessutom! Ibland måste man bara ändra på nåt litegrann. Rekommenderar också alla att åka nånstans utomlands. Tjeckien har ingen kö och är duktiga.

Hej
    Glad för er skull, att det lyckadesHjärta

Gjorde ni alla era behandligar i Tjeckien??
    Vad menar du med fel mediciner??
    Det är en sak som oxå jag sett är väldigt olika. Mediciner skiljer sig totalt från olika kliniker.
  • Familj77
    UndrandeSökare skrev 2017-11-21 14:38:40 följande:

Familj 77- En immunutredning i Aten kostar ca 20.000kr. Då ingår provtagning och immunsupport, EU-recept, ordination på IL etc Vi valde support fram till förlossning och då ingår support obegränsad tid tills man får ett barn oavsett hur många försök man gör.

Men i dessa 20.000:- ingår väl inte ÄD??

• Jag är bara jag
    Familj77 skrev 2017-11-21 19:25:34 följande:
    Hej
    Glad för er skull, att det lyckadesHjärta

Gjorde ni alla era behandligar i Tjeckien??
    Vad menar du med fel mediciner??
    Det är en sak som oxå jag sett är väldigt olika. Mediciner skiljer sig totalt från olika kliniker.
    Tack! Det är verkligen värt all kamp när man sitter där med sitt eget barn! Solig 
    2 olika kliniker i Brno. Jag blev gravid först efter dubbel dos progesteron och fick behålla först efter dubbel dos Prednisolon. Fick missfall med alla syskon till den jag nu är gravid med, men har alla symtom som med sonen så jag hoppas verkligen det går vägen.
    Egentligen är inte medicinerna så olika- mest olika namn. Nåt nedreglerande, Progynon, Progesteron, Prednisolon är alltid grunden. Jag tar även Trombyl.
Svar på tråden Äggdonation 2017