"För två månader sedan blev en 12-årig flicka indragen av en äldre kille på toaletten på stationshuset i centrala Stenungsund. Flickan blev våldtagen, misshandlad och hotad till livet. Hon och hennes mamma gick till polisen och gjorde anmälan och berättade vem killen var, men nu två månader senare har polisen inte ens förhört den misstänkte våldtäktsmannen, trots att de vet vad han heter och var han bor.
Igår kontaktade mamman mig och berättade att hon och hennes 12-åriga dotter tvingas se den här killen ute på gatorna i Stenungsund, och att han hånler varje gång de möts. Hennes dotter har fått livet förstört och jag bestämde mig för att ringa polisen för att undersöka varför de inte gripit killen. Svaret jag fick var chockartat, som ett rop på hjälp från polisens utredare, som berättar att de inte ens hinner utreda våldtäkter på 3-åriga barn."
Läs även:
"Evensson förklarar att det stora antalet mord och mordförsök gör att våldtäkterna, även de mot barn, hamnar långt ner i prioriteringshögen.
Nina Rung, kriminolog som tidigare arbetat inom polisen och nu arbetar förebyggande mot sexuella övergrepp mot barn, bekräftar bilden: "Polisen är tvungen att prioritera på ett sådant sätt att vissa ärenden läggs åt sidan, vilket gör att vi inte kommer att ha någon möjlighet att utreda dem alls senare."
Lika illa, om inte värre, låter det från polisfacket. Katarina von Sydow, ordförande för Polisförbundet i väst: " Man kan tycka att en våldtäkt mot barn, det finns nog inget grövre brott, men det är de prioriteringar som är gjorda."