Inlägg från: K Kalle |Visa alla inlägg
  • K Kalle

Polisen utreder inte våldtäktsanmälningar!!!

Antalet sexualbrott har ökat de senaste åren. Tyvärr hinner polisen inte utreda. Våldtäktsbrott prioriteras ner. Visst, mord är allvarligare, men jag anser att en gängmedlem som blivit skjuten bör prioriteras lägre än en kvinna som blivit våldtagen. Faktiskt. Den som våldtagits måt dåligt av det resten av livet och får problem med närhet till män och sex för överskådlig tid. Det MÅSTE prioriteras!!!

• Svar på tråden Polisen utreder inte våldtäktsanmälningar!!!
  • K Kalle

För den som vill läsa mer:

www.dn.se/nyheter/sverige/polisen-hinner-inte-utreda-valdtakter/

"Statistik visar också att antalet polisanmälda våldtäkter sällan leder till åtal. 2014 var siffran 20 procent, 2015 var det 14 procent och förra året ledde endast 11 procent av anmälningarna till åtal, enligt SVT."

Rent praktiskt kan man säga att det numera är straffritt att våldta och alltså i princip lagligt. Hur kan detta ske under Sveriges första feministiska regering?

• K Kalle
    w123 skrev 2017-09-13 09:01:10 följande:

Polisen ligger skrämmande efter när det gäller utredning av de flesta lite grövre brott. Mindre grova brott avskrivs med det samma (som för svåtutredda).

När det gäller våldtäkt är det givetvis synnerligen tragiskt för offren att utredningar dröjer eller läggs ner.

Ta till exempel det nyligen uppmärksammade fallet från Botkyrka där en kvinna sommaren 2016 våldtogs i timmar av tiotalet "män". Trots att man visste delvis vilka de skyldiga var greps de första nyligen - nästan ett år senare!!!
    (www.metro.se/artikel/tio-m%C3%A4n-misst%C3%A4nks-f%C3%B6r-gruppv%C3%A5ldt%C3%A4kt-polisbrist-f%C3%B6rsenade-gripanden)

Konsekvensen för kvinnan blir monumental. Traumat blir svårare att bearbeta och jag antar att man inte får nån vidare hjälp utan dom heller.

• K Kalle
    Pappa41 skrev 2017-09-13 09:12:35 följande:

Om du är under 15 år eller blivit registrerad under 15 år så kan du våldta hur mycket du vill.
    Alla under 15 år är inte straffmyndiga detta fungerande på 70-80 talet men nu är det bara pinsamt...

Om du är under 18 eller blivit registrerad som under 18 år så får du rejäl straffrabatt ...

Ett exempel gruppvåldtäkten i Uppsala så fick en av deltagarna 10 månaders fängelse med gott uppförande är han ute om 5 månader.....

Googla upp gruppvåldtäkten i fåfängan och titta domarna där för fler skrämmande exempel..

Med dessa låga straffskaler så är det inte konstigt att polisen prioriterar ned våldtäktr

Eftersom endast 11% av de anmälda våldtäkterna leder till åtal (att utredningar får ligga länge minskar chansen rejält) innebär tyvärr att i stort sett alla kommer undan. Av de fall som leder till åtal döms bara någon enstaka procent och de flesta dömst till det lägsta straffet.
  • K Kalle
    Abegayle70 skrev 2017-09-13 09:48:16 följande:
    K Kalle skrev 2017-09-13 09:41:16 följande:
    Eftersom endast 11% av de anmälda våldtäkterna leder till åtal (att utredningar får ligga länge minskar chansen rejält) innebär tyvärr att i stort sett alla kommer undan. Av de fall som leder till åtal döms bara någon enstaka procent och de flesta dömst till det lägsta straffet.
    När det leder till fällande dom som i länkat fall,  

mitti.se/nyheter/brott/taxichauffor-straff-valdtakt/

valde hovrätten att sänka straffet till underminimistraffet. Den stackars våldtäktsmannen mister ju jobbet som taxichaufför.

Otroligt! Om man inte vill mista jobbet som taxichaufför är det bara att låta bli att våldta. NÄR ska rättsväsendet börja ta brottsoffrets parti?
  • K Kalle
    EnBlåDag skrev 2017-09-13 20:09:33 följande:

Sverige är ett paradis för kriminella!

Ja, tyvärr är det ju så att även i de fall där polisen faktiskt utreder och gör ett bra jobb så att fallet leder till åtal, och om brottslingen döms, så är straffen skrattretande.

Ibland leker jag med tanken på hur det varit om vi haft fler "öga-för-öga"-straff. Om du våldtagit någon ska du själv bli våldtagen. Om du misshandlat någon ska du själv bli misshandlad. Om du släpar personer efter din bil (hände i Malmö och Lund tidigare i år) ska du släpas bakom en bil. Då kanske en del fattar vidden av det de gjort.
  • K Kalle
    absalon skrev 2017-09-14 13:00:10 följande:
    Strålande Förslag!
    Du kanske rentav kan få jobbet som statsanställd våldtäktsman inom kriminalvården.Cool
    Funkar nog inte. Män verkar gilla sex med kvinnor för mycket. De behöver våldtas av män för att fatta.
  • K Kalle
    absalon skrev 2017-09-14 14:31:43 följande:

En sådan statsanställning skulle måhända passa dig?Cool

Inte mig, eftersom jag inte är man. Det är nog ett kämpigt jobb. Man får nog vara några som turas om. Arbetsrotation heter det väl? Blir lite som bödlar.
  • K Kalle
    absalon skrev 2017-09-14 15:11:51 följande:
    Ber ödmjukast om ursäkt. Ditt nickname här på FL vilseförde mig fullständigt.Cool
    Jo jag vet. Det blev lite fel när jag reggade mig.
  • K Kalle
    w123 skrev 2017-09-14 21:56:56 följande:
    "För två månader sedan blev en 12-årig flicka indragen av en äldre kille på toaletten på stationshuset i centrala Stenungsund. Flickan blev våldtagen, misshandlad och hotad till livet. Hon och hennes mamma gick till polisen och gjorde anmälan och berättade vem killen var, men nu två månader senare har polisen inte ens förhört den misstänkte våldtäktsmannen, trots att de vet vad han heter och var han bor.
    Igår kontaktade mamman mig och berättade att hon och hennes 12-åriga dotter tvingas se den här killen ute på gatorna i Stenungsund, och att han hånler varje gång de möts. Hennes dotter har fått livet förstört och jag bestämde mig för att ringa polisen för att undersöka varför de inte gripit killen. Svaret jag fick var chockartat, som ett rop på hjälp från polisens utredare, som berättar att de inte ens hinner utreda våldtäkter på 3-åriga barn."

Läs även:

"Evensson förklarar att det stora antalet mord och mordförsök gör att våldtäkterna, även de mot barn, hamnar långt ner i prioriteringshögen.
    Nina Rung, kriminolog som tidigare arbetat inom polisen och nu arbetar förebyggande mot sexuella övergrepp mot barn, bekräftar bilden: "Polisen är tvungen att prioritera på ett sådant sätt att vissa ärenden läggs åt sidan, vilket gör att vi inte kommer att ha någon möjlighet att utreda dem alls senare."
    Lika illa, om inte värre, låter det från polisfacket. Katarina von Sydow, ordförande för Polisförbundet i väst: " Man kan tycka att en våldtäkt mot barn, det finns nog inget grövre brott, men det är de prioriteringar som är gjorda."
    Jag anser att mord på gängkriminella ska prioriteras lägre än dessa brott du nämner. De har själva gett sig in i leken så att säga.
  • K Kalle
    Kurlie skrev 2017-09-15 21:05:06 följande:

Det är så sinnessjukt så jag vet inte. Alltså, våldtäkt mot kvinnor, barn, män, djur, ja you name it är i princip lagligt. Detta eftersom vi inte har resurser att utreda alla brott? Samtidigt som de som blir fällda får väldigt låga straff? Bra signal de sänder ut där. Känns tryggt som kvinna att det är fritt fram..pepparspray är olagligt eller hur var det nu?

Tyvärr är det större risk att åka dit för att man använt pepparspray än att åka dit för våldtäkt eller våldtäktsförsök.
  • K Kalle
    varförröstapådetdå skrev 2017-09-16 00:26:44 följande:

Tyvärr vill 87 procent av Sveriges befolkning ha det så här, ni har röstat för en politik där man daltar och tycker synd om mördare och våldtäktsmän.Migrationsverkets omkostnader är astronomiska och det finns knappt pengar till polis skola omsorg osv osv osv 

Om ni inte gillar sånt här rösta då bort clown Löfven 2018 och dom som har stött honom och hans minoritetsregeringen

Tyvärr är  det så att det alltid varit få fällande domar i våldtäktsmål samt att få ens lett till åtel. Att det nu blivit ännu sämre och det under en regering som påstår sig vara feministisk (vilket skämt) är skandal.

Ja, det är flera våldtäkter och andra sexuella övergrepp nu - säkert har mörkertalet ökat eftersom asylsökande och nyanlända kvinnor troligen inte vågar eller ens vet att de kan anmäla. Anledningen är att det till 98% är män som våldtar och vi har en större andel män i befolkningen numera.
  • K Kalle
    snuset skrev 2017-09-16 00:59:24 följande:

De som blivit våldtagna får kanske inte bara problem med män och sex senare i livet, utan problem med allting i livet som att äta, ha en bra psykisk o fysisk hälsa med många mera..

Anmärkningsvärt varför män och sex nästan bara nämns.

Det kanske beror på att man med det försöker få män att förstå att det missgynnar dem också, annars bryr de sig inte.
  • K Kalle
    w123 skrev 2017-09-18 22:47:50 följande:
    En skev fördelningen mellan kvinnor och män är inte bra och resulterar tragiskt nog i ökat antal våldtäkter. Men den införda snedfördelningen förklarar bara en liten del av det ökade antalet våldtäkter.
    Attityden till våldtäkter börjar tyvärr förändras. Jag tror att det har med dedn stora invandringen från kvinnofientliga länder att göra. Jag läste ett reportage i Sydsvenskan för något år sean om just detta. Man intervjuade tjejer och killar i en gymnasieklass - eftersom de gick på en skola i Malmö var majoriteten av eleverna första eller andra generationens invandrare. De flesta (och de hade bara intervjuat elever med utländska namn) ansåg att tjejen oftast fick skylla sig själv. Jag är rädd för en sådan utveckling. Jag vill inte att den synen på kvinnor och på våldtäkter får fäste och sprids.
Svar på tråden Polisen utreder inte våldtäktsanmälningar!!!