• sextiotalist

Bli nekad gemensam vårdnad?

Hur är det med föräldraledigheten? Det är också en hake, hade hon spetsat in sig på ett års föräldraledighet (man får ju inte sätta barnet på dagis före ett års ålder), kan hon lita på att du antingen tar din del, när det verkligen behövs (innan barnet är ett då) eller att du för över de dagar hon behöver, för att kunna vara hemma.
    Lever man tillsammans blir det ett mindre problem, eftersom man delar på hyra och annat, men lever man själv, som hon gör, då kan man bli utan inkomst om man inte kan arbeta (eftersom man inte har någon barnomsorg) och den andra föräldern inte tar barnet, så att mamman kan arbeta.

Mitt tips är att du inte gör detta som gemensam vårdnad som en konflikt, diskutera med henne om föräldraledighet och varför hon känner som hon känner.
    Personligen tycker jag att, lever inte föräldrarna ihop, såvida de inte har en bra relation, så är det bäst att mamman har enskild vårdnad första året, just för att hon inte ska hamna i situationen, ingen inkomst.
    Barnet är ju endast 1,5 månader, du ha all tid framför dig att bygga upp en bra relation.

• sextiotalist
    Anonym (Pappan) skrev 2017-09-11 09:03:40 följande:
    Meriall skrev 2017-09-11 08:56:21 följande:

Text

Kan direkt påpeka att jag har, flera gånger, redan påpekat att jag kan ge henne så mycket föräldradagar jag bara kan men enligt henne så "är det inte alla" och således tydligen meningslöst och gör ingen skillnad..
    Det är två eller tre månader som det gäller, så visst kan det räcka mer än väl för mamman
  • sextiotalist
    Anonym (Kvinna) skrev 2017-09-11 09:04:47 följande:
    Det sista du skriver, det var nog bland det dummaste jag läst på länge,
    Det finns ju ingen logik i det.
    Ingen garanti för att hon ska gå med på gemensam vårdnad sen efter det året.
    Självklart inte, men om ts är en man som på alla sätt  visar att han är seriös och tar sin papparoll med allvar, så är det lika stor chans att han får igenom gemensam vårdnad som nu.

Det är tyvärr en del män och kvinnor som använder gemensam vårdnad som ett maktmedel. Män som vägrar släppa sina föräldradagar och samtidigt inte tar ut dessa före barnets ettårsålder, som hindrar flytt (även ett kvarter). Kvinnor som utnyttjar enskild vårdnad också, självklart.
    Så i min värld så är den bästa vägen är att först främja så att det finns ett bra samarbete och sedan arbeta på gemensam vårdnad.
  • sextiotalist
    Anonym (Kvinna) skrev 2017-09-11 09:23:04 följande:

Men bara från TS dvs mannens sida?

Kvinnan ifråga ska inte jobba för att det ska bli bra alls?

Jag har stött på båda varianterna, det är lika charmigt som en påse sopor.

GV från början och sen ett bra samarbete.

Absolut, i de bästa av världar så är det toppen. Men nu lever vi inte i den bästa av världar.
  • sextiotalist
    Anonym (Pappan) skrev 2017-09-11 09:30:04 följande:
    Enda anledningen till att jag vill ha GV är för att få vara mer delaktig i min sons liv och så det blir så bra som möjligt för honom / så han mår bra.

* Jag är som sagt beredd att ge henne föräldradagar
    * Påpekat för henne att hon får gärna flytta men så länge det inte försvårar umgänget mellan min son och mig

Så jag har försökt vara så öppen och samarbetsvillig som möjligt känns det som, men jag kanske har fel.. :(
    Bra, då gör du allt vad du kan. Då är det argument som kan styrka att du er barnets bästa
  • sextiotalist
    Anonym (Kvinna) skrev 2017-09-11 09:52:20 följande:
    Nä verkligen inte när vissa kommer med sådana här råd som inte är för barnets bästa.
    Egentligen är gemensam vårdnad inte för barnets bästa (ett sådant litet spädbarn bryr sig inte ens en gång) utan för föräldrarnas bästa. I en bra relation mellan föräldrarna så är det självklart också bra för barnen också.

Barnets bästa är att vara trygg hos båda sina föräldrar och att föräldrarna arbetar för att ha en bra relation. Detta oavsett vårdnadsform. Om föräldrarna inte kan samarbeta och inte kan se barnets bästa, så är inte heller gemensam vårdnad det bästa.

När ts har skrivit mer och förtydligat sig, får jag det intrycket att han ser till barnets bästa. Hur mamman är vet man ju inte. Nu är hon inne i en period där hormonerna är max, beskyddarinstinkten som störst, så jag vet inte ens om det är läge att diskutera, utan att hon får taggarna utåt. Inget försvar, utan en förklaring hur många kvinnor agerar när de har blivit mammor.

• sextiotalist
    carpediem86 skrev 2017-09-11 09:57:15 följande:

Väldigt tråkigt att läsa.. men om det du skriver här stämmer så bör hon inte ha någon som helst möjlighet att driva detta vidare och få ensam vårdnad. Släpp det inte.

Det jag hade gjort i ditt läge hade varit att rådfråga på någon advokatbyrå/liknande eftersom man ofta kan få gratis svar via mejl som en guidning. Bifoga det sedan till henne så att hon får se att de inte tror att hon har någon chans att få ensam vårdnad om hon driver det vidare (om de nu svarar så förstås). Då kanske hon lägger ner detta redan i ett tidigt skede.

Nu har mamman ensam vårdnad, så det är ts som ska driva det vidare för att få gemensam vårdnad.
  • sextiotalist
    Anonym (Cilla) skrev 2017-09-11 13:31:51 följande:

Om jag vore du så skulle jag lägga massor av krut på att få till ett bra umgänge och en bra relation till barnet. Gör allt för att samarbeta när ni träffas hos familjerätten, prata enbart ur barnets perspektiv (barnets behov av dig istället för dina rättigheter som pappa), osv. Träffa barnet så mycket det går, helst flera gånger i veckan.

Saken är den att om du går på två möten med FR och sen stämmer mamman i Tingsrätten så ser det ut som att du bara är ute efter en konflikt, och bevisar att ni inte kan samarbeta.

Men om du istället visar upp att ni kan samarbeta kring umgänget och kring barnet, så har du mycket lättare att få igenom gemensam vårdnad. Det tar bara några månader extra.

Som bonus får ditt barn en mycket starkare relation till dig.

Instämmer, ts vinner mycket på att arbeta för bra samarbete och ur barnets perspektiv. Det om något ses positivt.
  • sextiotalist
    Anonym (Pappan) skrev 2017-09-11 14:02:18 följande:
    Vi har redan kommit överrens om umgänge och att det ska ske ett tillfälle i veckan (några timmar). Lite lite tycker jag men är glad för det lilla iallafall.

Utöver detta har jag tagit ledigt från jobbet och följt med till varje BVC-koll och sen umgåtts lite efter det i en stund. Så vissa veckor har det alltså varit två tillfällen.
    Fortsätt med detta. Sedan, kolla med fk för säkerhets skull, så tror jag du kan få föräldraledigt även om du inte har vårdnaden, för att du är pappan, även om det är mamman som bestämmer om dessa dagar.
    En annan sak, du kan även, om mamman skriver en sådan fullmakt, få ta del av ditt barns journaler. Inte säker men nästan, kolla av detta.

• sextiotalist
    Anonym (Pappan) skrev 2017-09-11 14:11:45 följande:
    Har funderat lite på det där och som det är idag är det helt galet.

Problemet är att papperna som socialkontoret ska fylla i och skicka in till skatteverk osv. så är "faderskap" och "vårdnad" på samma papper.

Med tanke på att vi inte kan komma överrens om vårdnaden så kan de inte skicka in detta papperet = Jag står inte som fadern förrens det är inskickat.

Exakt vad FK säger om det har jag ingen aning om, men det låter otroligt långsökt att jag ska få föräldraledigt för ett barn som jag (på papper) inte är fader till..
    Va, det är nog familjerätten som är lite sega där. Se till att de skickar in papprena om faderskapet direkt. Förvisso kan man skriva på för gemensam vårdnad direkt. men det viktigaste är att du står som pappa på barnet, för innan dess är du rättslös.
    Så ring och be dom att skicka in papprena, så du står som pappa och att ni får ta vårdnadsfrågan separat.
Svar på tråden Bli nekad gemensam vårdnad?