"Tjata" på kompis mamma?
Min dotter är 8 år, och har de senaste åren i skolan lekt med en jämnårig tjej varje dag i skolan. De har många gånger pratat att leka efter skolan bär jag hämtar eller lämnar. Jag har de senaste åren vid 4-5 tillfällen smsat mamman och frågat om de kan leka efter skolan, angingen hos oss eller hos dem, men mamman svarar alltid att det inte går. Jag har de senaste gångerna ställt frågan väldigt öppet, typ "Vilken dag skulle passa er?", och då har hon svarat i stil med "Vi ska planera och återkommer". En gång efter att hon svarat så, mötte jag mamman i skolan efter några veckor, och frågade då om de hittat någon dag. Hon svarade igen att de skulle prata om det och höra av sig. Det händer inte.
Nu är det ny termin, barnen har inte träffats på hela sommaren och pratar återigen om att träffas och leka efter skolan. Den andra flickan ser väldigt ledsen ut när det kommer på tal, och min dotter säger att kompisens mamma "är sträng". Nångång har de sagt att mamman inte vill att hon ska leka med nån på fritiden.
Ska jag släppa detta? Det kanske låter som jag varit pushig, men det handlar som sagt om 4-5 tillfällen under ca 2 år som jag frågat. Jag står liksom mellan att respektera mammans beslut, och att tycka synd om flickan som verkar vara ledsen över situationen. På nåt sätt kan jag känna att barn har rätt att träffa kompisar på fritiden.
Men jag antar att det inte förändrar något, att jag fortsätter fråga. Vad tycker ni? Hur skulle ni gjort? Har ni varit i mammans situation?