• AnneGrunelykke

Ex-mans nya fru vill ha del av min dotters arv?

Jag är mamma till en dotter på 10 år. Min (ex) svärfar har tyvärr gått bort nu i dagarna och hans will/testamente är att jag ska ärva  ca. 1.900.000£, varav önskemål att 1.500.000£ (investerat i fonder) skall tillfalla min 10 åriga dotter när hon fyller 21 om jag inte spenderat dem. Jag har även fått reda på att min ex-man endast fått ärva 20.000£. Han har aldrig varit en som drar sig till konflikter, men hans fru yrkar på att jag måste dela med mig av arvet till pappan och till deras gemensamma barn (som då har släktband till farfarn).

Jag har alltid haft god relation till min föredetta svärfar och misstänker att detta är en del av att han alltid älskat sin son-dotter (min dotter med min ex-man) och att han inte ville riskera att hennes arv försvinner om han låter det gå genom sin son. Han kommer kunna lita på att jag sparar de pengarna till min dotter, vilket jag givetvis kommer fullfölja trots att det inte var ett krav i testamentet.

Jag undrar över om nu han hade gett arvet direkt till min dotter, då de ska tillfalla henne först när fyller 21, hade risken funnits då att min ex-man och hans fru kunnat plocka ur dessa? Är det därför han har "säkrat" risken och skrivit hela den delen av arvet rätt på mig med en enkel önskan om att större delen ska tillfalla henne vid vuxen ålder?  

Svärfaren var föresten brittisk medborgare och jag vågar anta att det är därför han kunde ?ge? mig hela sitt arv. Men i tilläggsfråga så undrar jag om chansen finns att min ex-mans nya fru kan lyckas på annat sätt lägga beslag på mina pengar? Jag vill helst utesluta henne och deras gemensamma mot allt då hon och min exman var otrogna med varandra, samt att hon behandlar mitt barn väldigt illa. Lite sterotypen av den elaka styvmamman tyvärr ? men ? jag kommer kräva min dotters lagott till min dotter om min ex-man skulle gå bort dock. 

Jag vet att situationen är lite speciell och hittar väldigt lite info när jag googlar, och före jag behöver ta ett snack med eventuella jurister angående min galna ex-mans nya så undrar jag om någon har erfarenhet sedan innan :)

• Svar på tråden Ex-mans nya fru vill ha del av min dotters arv?
  • Anonym (Lena)

Nej, jag är ganska säker på att hans nya inte kan göra något alls angåended dina frågor. Min syrra var i liknande sits (din) och hon blev miljonär medan hennes ex nya glatt fick titta på hur hennes vad hon trodde framtida lyxliv hamnade i händerna på hennes mans ex - min syrra.
    Men detta gällde USA. 

• sextiotalist

Nu har jag ingen aning om brittisk arvslag, men har för mig att Sverige är ett av de få länder som har att man inte kan göra barn arvslösa. Så med all sannolikhet kan hon inte kräva det, utan testamentet gäller. I Sverige hade ditt ex kunnat klandra testamentet och fått sin laglott.

• Anonym (Mill)

Över 19 mill till dig och drygt 200" till exet. Klart han blir sur :)

Du behöver ta hjälp av jurist. Gäller svensk arvsrätt tvivlar jag på att svärfar kan fördela så här. Gäller brittisk lag (vilket det borde göra) är det troligtvis inga problem. Förutsatt att testamentet är upprättat av kunnig jurist alternativt inte har några formfel som kan bestridas.

• letttttti

Kunde varit jag som skrev detta för några år sedan. Mitt svar är nog också att hon inte kan kräva pengar. 
    Min mans föraldrar bodde i ett skattefritt land då de skrev sitt bolag där, därmed gällde heller inte svensk lag. Allt tillföll mina barn med min ex-man, men på grund av hans giriga unga nya brutta som "stal" honom från mig, visste hans föräldrar bättre än att ge honom arvet. De gav min exmans syrra en stor summa, min exman nästintill ingenting och därmed inget till deras "nya barn och nya familj", utan allt tillföll mig tills mina/våra barn blir 25. Vilket idag bara är yngstingen som är under. 
    Kan inte tacka min svärmor nog som upprättade detta. Jag har personligen inte tagit något ur arvet, utan de litade mer på mig än sin egen son. Jag är väldigt stolt faktiskt att jag var såpass viktig i deras liv. En bonus att få det slapped i hans nyas ansikte med. Blev visst inga miljoner för henne som hon verkar ha trott. Är så ofantligt trött på alla dessa golddiggers och gubbsjuka män som verkar tro att det är "kärlek". Men mig gör det heller inget. 
    Njut TS av de pengar tillfallna dig och lev livet. Sedan kommer dina barn göra likaså! Lika bra va att man blev av med exmannen anda! 

• Anonym (ef)

haha, gillar att du sedan kan ta av mannens arv till din dotter. eller snarare att din dotter kommer kunna ta av sin pappans arv och kanske delvis kasta ur syvmamman. :) karma finns ibland

• Ess

Vilka lågmärken till rövhål som gör sådan skillnad mellan sina barnbarn.

• Anonym (Granny Smith)
    letttttti skrev 2017-08-15 13:52:00 följande:

Kunde varit jag som skrev detta för några år sedan. Mitt svar är nog också att hon inte kan kräva pengar. 

Min mans föraldrar bodde i ett skattefritt land då de skrev sitt bolag där, därmed gällde heller inte svensk lag. Allt tillföll mina barn med min ex-man, men på grund av hans giriga unga nya brutta som "stal" honom från mig, visste hans föräldrar bättre än att ge honom arvet. De gav min exmans syrra en stor summa, min exman nästintill ingenting och därmed inget till deras "nya barn och nya familj", utan allt tillföll mig tills mina/våra barn blir 25. Vilket idag bara är yngstingen som är under. 

Kan inte tacka min svärmor nog som upprättade detta. Jag har personligen inte tagit något ur arvet, utan de litade mer på mig än sin egen son. Jag är väldigt stolt faktiskt att jag var såpass viktig i deras liv. En bonus att få det slapped i hans nyas ansikte med. Blev visst inga miljoner för henne som hon verkar ha trott. Är så ofantligt trött på alla dessa golddiggers och gubbsjuka män som verkar tro att det är "kärlek". Men mig gör det heller inget. 

Njut TS av de pengar tillfallna dig och lev livet. Sedan kommer dina barn göra likaså! Lika bra va att man blev av med exmannen anda! 

Är ditt ex och hans nya fortfarande ihop?
  • Brumma
    Keleoeow skrev 2017-08-15 19:45:57 följande:

Oj, vilket arv. Men du kannor vara lugn. Hans nya är bara svartsjuk

Hans nya kanske tänker på sitt barn? Som ju oxå är farfaderns barnbarn?

TS, eftersom ni inte bor i Sverige har du förmodligen inget att oroa dig för :)

Sedan kan du ju, om du känner för det, lägga undan en liten del (det ÄR ganska mlt pengar..) i en fond till din dotters syskon, att få vid 21 års ålder. Det är ju inte barnets fel att föräldrarna är idioter ;)

Men, det är såklart helt upp till dig :)
Svar på tråden Ex-mans nya fru vill ha del av min dotters arv?