Inlägg från: AnneGrunelykke |Visa alla inlägg
  • AnneGrunelykke

Ex-mans nya fru vill ha del av min dotters arv?

Jag är mamma till en dotter på 10 år. Min (ex) svärfar har tyvärr gått bort nu i dagarna och hans will/testamente är att jag ska ärva  ca. 1.900.000£, varav önskemål att 1.500.000£ (investerat i fonder) skall tillfalla min 10 åriga dotter när hon fyller 21 om jag inte spenderat dem. Jag har även fått reda på att min ex-man endast fått ärva 20.000£. Han har aldrig varit en som drar sig till konflikter, men hans fru yrkar på att jag måste dela med mig av arvet till pappan och till deras gemensamma barn (som då har släktband till farfarn).

Jag har alltid haft god relation till min föredetta svärfar och misstänker att detta är en del av att han alltid älskat sin son-dotter (min dotter med min ex-man) och att han inte ville riskera att hennes arv försvinner om han låter det gå genom sin son. Han kommer kunna lita på att jag sparar de pengarna till min dotter, vilket jag givetvis kommer fullfölja trots att det inte var ett krav i testamentet.

Jag undrar över om nu han hade gett arvet direkt till min dotter, då de ska tillfalla henne först när fyller 21, hade risken funnits då att min ex-man och hans fru kunnat plocka ur dessa? Är det därför han har "säkrat" risken och skrivit hela den delen av arvet rätt på mig med en enkel önskan om att större delen ska tillfalla henne vid vuxen ålder?  

Svärfaren var föresten brittisk medborgare och jag vågar anta att det är därför han kunde ?ge? mig hela sitt arv. Men i tilläggsfråga så undrar jag om chansen finns att min ex-mans nya fru kan lyckas på annat sätt lägga beslag på mina pengar? Jag vill helst utesluta henne och deras gemensamma mot allt då hon och min exman var otrogna med varandra, samt att hon behandlar mitt barn väldigt illa. Lite sterotypen av den elaka styvmamman tyvärr ? men ? jag kommer kräva min dotters lagott till min dotter om min ex-man skulle gå bort dock. 

Jag vet att situationen är lite speciell och hittar väldigt lite info när jag googlar, och före jag behöver ta ett snack med eventuella jurister angående min galna ex-mans nya så undrar jag om någon har erfarenhet sedan innan :)

Svar på tråden Ex-mans nya fru vill ha del av min dotters arv?