• absalon

Bakslag för SD

Färskaste opinionsmätningen visar rejäla förlustsiffror för SD - drygt 6 procent back. Partiet borde ju istället ha gått framåt efter transportstyrelsens stora skandal och regeringens relativa tafatthet..
    Har SD blivit för politiskt passivt för att spela rollen som  ledande oppositionsparti? Behöver SD en uppryckning?Cool

• Svar på tråden Bakslag för SD
  • volvo142

Tror inte att dom måste göra så mycket alls för att tillslut, få alla 3 blocken att svettas ännu mer.
    Dom kommer får vara med och bestämma en dag, frågan är bara om liberalerna och centern bryter sitt ryckiga sammarbete, med moderaderna.Och därmed fördröjer SDs maktinflytande lite mer.
    Då skulle dom välja socialdemokraterna "funkar"  det för alla 3 så tror jag att SD och Moderaterna är ganska utraderade, från politken för ett tag tills det blir nya spelregler från resterande partier. Det som konkret kommer hända enligt mig  är att det blir ingenting av nånting.. Rent politiskt alltså.  Det blir som idag, Politiken byggs på komprommisser som ingen blir nöjd med.

• absalon

SD-ledningen måste nog ransonera skrävlet om att bli "största parti". En färsk mätning visar nämligen att partiet gått så mycket som 17 procent back på sistone.
    Inte bra för en parlamentarisk uppstickare.Cool

• Bejje

Återigen, folk verkar hela tiden sikta in sig på hur mycket upp eller ner olika partier går från undersökning till undersökning. Det är inte det som är det viktiga.

Det som spelar roll är hur SD, eller andra partier för den delen, ligger i opinionen jämfört med senaste valresultatet. Kollar man på det ligger SD riktigt bra till och skulle få klart bättre resultat om det vore val idag än senaste valet. 

Jämför man på samma sätt M eller KD eller MP så ser det riktigt mörkt ut.

• KillBill
    Bejje skrev 2017-08-17 15:53:33 följande:

Återigen, folk verkar hela tiden sikta in sig på hur mycket upp eller ner olika partier går från undersökning till undersökning. Det är inte det som är det viktiga.

Det som spelar roll är hur SD, eller andra partier för den delen, ligger i opinionen jämfört med senaste valresultatet. Kollar man på det ligger SD riktigt bra till och skulle få klart bättre resultat om det vore val idag än senaste valet. 

Jämför man på samma sätt M eller KD eller MP så ser det riktigt mörkt ut.

Sedan slutet av 2015 har det emellertid gått utför för SD och stödet för partiet har minskat.
  • Bejje

Det beror på om man kan lita på opinionsundersökningarna vilket har visat sig många ggr att man inte kan göra. Problemet med undersökningarna (enligt min mening) är att de kollar med för få personer. Det kan svänga rätt rejält ibland från en månad till en annan och jag har svårt att tro att det svänger så mycket på riktigt.

En annan sak är ju att det kan vara enorma skillnader mellan olika opinionsinstitut.

T.ex.  är de nån som ger SD 15-16% medans ett par andra ger 25-26% och sedan finns det allt möjligt däremellan.

Samma med S, Nån undersökning säger 22%, en annan säger 28%.

• KillBill
    Bejje skrev 2017-08-17 16:52:38 följande:

Det beror på om man kan lita på opinionsundersökningarna vilket har visat sig många ggr att man inte kan göra. Problemet med undersökningarna (enligt min mening) är att de kollar med för få personer. Det kan svänga rätt rejält ibland från en månad till en annan och jag har svårt att tro att det svänger så mycket på riktigt.

En annan sak är ju att det kan vara enorma skillnader mellan olika opinionsinstitut.

T.ex.  är de nån som ger SD 15-16% medans ett par andra ger 25-26% och sedan finns det allt möjligt däremellan.

Samma med S, Nån undersökning säger 22%, en annan säger 28%.

Trenden för SD är dock negativ i 9 av 10 undersökningar.
  • Abegayle70
    John22 skrev 2017-08-17 18:02:48 följande:

27,4% enligt Sentio, så huruvida det går framåt eller bakåt är nog inte så svartvitt som man tror. nyheteridag.se/nytt-sd-rekord-i-sentio-samtidigt-vander-det-uppat-for-moderaterna/

Med det sagt ger jag inte mycket för några av de här opinionsundersökningarna. Det som spelar roll är vad resultaten blir i faktiska val, inte vad 1,000 eller 10,000 personer säger i någon undersökning.

Är det en sån där självtryckarundersökning?
    Reta mig inte om jag stavar fel, jag är dyslektiker...
  • FDFMGA
    Abegayle70 skrev 2017-08-17 19:24:31 följande:
    Är det en sån där självtryckarundersökning?
    Polsk statsmedia har rapporterat att 97 procent av svenskarna ger sitt stöd till Polens invandringspolitik.

Samma blaska, Nyheter Idag. 

Man ska nog ta undersökningar dit vissa vallfärdar med en 32.000 skopor salt.

Pseudopsykologiskt kan man kanske förklara fenomenet med att många sverigedemokrater känner sig maktlösa, att få trycka kan vara en terapiform som gör att det lättar för stunden.

Själv brukar jag tänka mig att om två sverigedemokrater möts på nätet och tar med sig sina alias så har vi raskt 22 röster för SDSkrattande

www.svt.se/kultur/polen
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Bejje
    KillBill skrev 2017-08-17 17:31:04 följande:
    Trenden för SD är dock negativ i 9 av 10 undersökningar.

I senaste Sentio får SD sin högsta notering någonsin med 27,4%. De har ökat med 2,4% sedan förra mätningen hos samma institut. Jag kallar inte det en tillbakagång.

I senaste Yougov ökar SD inte lika mycket, men ändå en ökning på 0,6% och hamnar där på 23,6%, ser inte heller att det ska vara någon katastrof.

Svar på tråden Bakslag för SD