Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Bakslag för SD

Bejje skrev 2017-08-17 15:53:33 följande:

Återigen, folk verkar hela tiden sikta in sig på hur mycket upp eller ner olika partier går från undersökning till undersökning. Det är inte det som är det viktiga.

Det som spelar roll är hur SD, eller andra partier för den delen, ligger i opinionen jämfört med senaste valresultatet. Kollar man på det ligger SD riktigt bra till och skulle få klart bättre resultat om det vore val idag än senaste valet. 

Jämför man på samma sätt M eller KD eller MP så ser det riktigt mörkt ut.

Sedan slutet av 2015 har det emellertid gått utför för SD och stödet för partiet har minskat.
  • KillBill
    Bejje skrev 2017-08-17 16:52:38 följande:

Det beror på om man kan lita på opinionsundersökningarna vilket har visat sig många ggr att man inte kan göra. Problemet med undersökningarna (enligt min mening) är att de kollar med för få personer. Det kan svänga rätt rejält ibland från en månad till en annan och jag har svårt att tro att det svänger så mycket på riktigt.

En annan sak är ju att det kan vara enorma skillnader mellan olika opinionsinstitut.

T.ex.  är de nån som ger SD 15-16% medans ett par andra ger 25-26% och sedan finns det allt möjligt däremellan.

Samma med S, Nån undersökning säger 22%, en annan säger 28%.

Trenden för SD är dock negativ i 9 av 10 undersökningar.
  • KillBill
    Bejje skrev 2017-08-18 08:23:26 följande:
    Sentio var den undersökning som kom närmast det riktiga valresultatet för SD 2014. Yougov koom ganska nära också. De övriga underskattade SD grovt. Alltså är det troligt att dessa två är mest pålitliga i alla fall när det gäller SD's resultat.
    I SCB partisympatiundersökning som genomfördes strax efter valet 2014 låg SD i den undersökningen väldigt nära valresultatet men SD har i den senaste undersökningen från SCB 18,4% vilket är lägre än hösten 2015 då SD hade nästan 20%.
  • KillBill
    Bejje skrev 2017-08-18 08:49:42 följande:

Visst, men det tar inte bort det faktum att SCB varit historiskt dåliga på att träffa in korrekt resultat på SD. Att göra det efter valet är inte direkt någon merit. Som sagt, Sentio var närmast strax innan valet och alla SD hatare trodde att vi var galna som hoppades på sentios resultat och sa att det inte fanns en chans i världen att de hade rätt.

Trots att de var väldigt nära förra gången så tror SD hatarna fortfarande inte på Sentio. Visst, kan ju hända att någon annan undersökning kommer närmre denna gång, men jag har likt förra gången störst förtroende för Sentio och Yougov. Skulle jag gissa så tror jag att valresultatet hamnar någonstans mittemellan Sentio och Yougovs resultat. 

Kan du utveckla vad du menar med historiskt dåliga? Våren 2014 (SBCs sista undersökning innan valet) fick SD samma resultat i SCBs undersökning som SD under sommaren samma år fick i Yougovs undersökning (och Yougov tycker du är bra på att pricka in SD). En opinionsundersökning mäter opinionen vid mättillfället (det är en mycket märkligt att jämställa SCBs undersökning i april med andra instituts undersökningar veckorna före valet samma år). Jag kan konstatera att SCB låg ytterst nära SDs valresultat i den opinionsundersökning som genomfördes närmast valet.
  • KillBill
    Bejje skrev 2017-08-18 09:27:40 följande:

Att SCB inte gör sina undersökningar lika ofta som andra institut som kanske gör undersökningar varje månad är ju inte till deras fördel. Speciellt inte om de inte släpper en undersökning precis innan valet.

Varför dom gjort så kan man ju undra då det borde vara högst intressant att få resultaten från alla undersökningar precis innan valet.

Efter valet skiter väl folk i resultaten, då har man ju redan fått det slutgiltiga resultatet.

Du har uppenbarligen missförstått vad en opinionsundersökning mäter. Opinionsinstituts mäter opinionen vid mättillfället och inget annat. SCB genomför Sveriges största opinionsundersökning och att SD i SCBs höstundersökning 2014 låg så nära det faktiska valresultatet kan ses som en bekräftelse på att  SCBs undersökning är en mycket tillförlitlig undersökning.

Anders Sundell på Politologerna (en sajt som drivs av ett antal statsvetare) rankar SCBs undersökning som den mest tillförlitliga och rankar övriga institut så här:

Grupp 1: SCB:s partisympatiundersökning
    Grupp 2: Demoskop, Ipsos, Novus, TNS Sifo
    Grupp 3: Skop
    Grupp 4: Inizio, Yougov
    Grupp 5: Sentio

Här kan du läsa mer: politologerna.wordpress.com/2015/10/16/en-rankning-av-svenska-valjarbarometrar/

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Bejje skrev 2017-08-18 10:19:17 följande:

Ja jag förstår att du litar på SCB, men vem tror du seriöst ligger närmast verkligheten idag gällande SD? SCB eller Sentio?

SCB har visserligen inte haft en undersökning sedan Maj, men då fick SD 18,4%. Sentio släppte nyss en undersökning som gav SD 27,4%

Att SD skulle ligga så lågt som 18,4% har jag mycket svårt att se. (men som sagt en gammal undersökning)

Jag säger inte heller att jag tror helt på 27,4%, men min gissning är mellan 25-26% just nu.

Vi kan titta på andra resultat:

Demoskop 16,6% (aug-17)
    Sifo 18,0 % (juni -17)
    Novus 18,7% (aug -17)
    Ipsos 18,0% (jun -17)

Det finns alltså många opinionsundersökningar som pekar i samma riktning som SCB.

• KillBill
    Bejje skrev 2017-08-18 10:44:58 följande:

Visst, men återigen. Om vi kollar tillbaka på alla opinionsundersökningar som släpptes senast dagen innan valet förra gången så var Sentio absolut närmast och på andra plats Yougov.

Kollar vi nu på dessa två så ger Sentio SD 27,4% och Yougov 23,6%. Om de fortfarande är närmast verkligheten så betyder det att SD står betydligt högre än vad de undersökningar du listar visar på.

Tror du verkligen att om ett opinionsinstitut låg nära ett partis valresultat vid valet 2014 så kommer detta institut alltid ha rätt när det gäller detta part? Det är en befängd tanke.

Vad är din kommentar till att SCB låg lika nära SDs valresultat våren 2014 som Yougov gjorde sommaren 2014?
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2017-08-18 13:14:06 följande:
    Men det beror på att SCB aldrig ens mäter inför valen.

De mäter i maj och valen är i september.

Sedan mäter de i november men då är valet redan avklarat och de har haft möjlighet att korrigera sina resultat mot facit.

Ingen seriös skulle framhäva SCB som någon slags mästare inför ett val.

Skojar du med mig eller tror du på allvar att Statistiska centralbyrån (som är en statlig myndighet som ansvarar för statlig officiell statistik) korrigerar sina resultat mot facit?

• KillBill
    Flash Gordon skrev 2017-08-18 18:14:31 följande:
    Självklart. Det gör alla mätinstitut. Korrigerar mätmetoderna när de erbjuds facit att jämöra med.

Eftersom du sagt tidigare att du inte har så mycket koll på detta med mätningar och statistik så vet jag inte om du på riktigt inte kände till detta eller om du bara fejkar.
    Nu fick du det att låta som att SCB korrigerade uppmätta data innan man presenterade resultatet och efter att ha läst flera inlägg från dig om SCB så verkar det nästan som att du tror att SCB ingår i någon typ av konspiration
Svar på tråden Bakslag för SD