Scenario: Tillväxthormon till ditt korta barn, ja eller nej?
Scenario:
Ditt barn är kort och kommer troligen bli kort som vuxen, ca 150 cm. Du får erbjudandet att ge barnet tillväxthormon för att göra denne längre.
Tackar du ja eller nej?
Scenario:
Ditt barn är kort och kommer troligen bli kort som vuxen, ca 150 cm. Du får erbjudandet att ge barnet tillväxthormon för att göra denne längre.
Tackar du ja eller nej?
Skulle aldrig ge tillväxthormoner om inte barnet själv var gammalt nog att förstå och ta det beslutet.
Jag själv är 154 (156 i de flesta vanliga sneakers) och har väldigt lite problem med det.
Nå upp till hyllor är det bara att öppna munnen och be någon i närheten om hjälp för svårare än så är det inte.
Samma med att nå ner i kyl/frysdiskar för att till exempel ta ett av de sista paketen kyckling (gjorde jag i förrgår utan problem, bara öppnade munnen och bad om hjälp).
Kläder fixar jag också väldigt lätt.
Byxor från till exempel H&Ms pojk/barn avdelning i storlek 170 och tröjor blandat från flickavdelningen (storlek 134/140 passar perfekt trots min C kupa byst) och vanliga vuxenavdelningen i storlek S (i sällsynta fall i storlek M på grund av förra nämnda C kupa byst).
Gå omkring i folksamlingar är härligt som fan när man är liten och kort då man kan smita in i kryphål mellan alla långa personer och komma fram snabbare haha.
Fullpackat på bussen? Inga problem om jag inte har någon väska med mig, jag klämmer in mig ändå om jag får tillåtelse av chaffören att åka med.
Finns många för och nackdelar med att vara kort men man får göra det bästa av det man har och se det roliga.
Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
Jag är själv 10 cm längre och det är SKITJOBBIGT att vara så kort. Jag når inte upp i hyllor och jag når inte ner i frysdiskar, de flesta arbetsplatser, inklusive butiker, är anpassade till MÄNS snittlängd, det är lögn i helvete att hitta klder som passar riktigt bra, framför allt byxor som ALLTID är tusen meter för långa (även på barnavdelningen, där jag och absolut någon som är 10 cm kortare, ibland köper kläder), man riskerar att bli förbisedd och ignorerad (finns forskning på det), mm mm mm mm mm i en halv oändlighet.
Jag är inte jättekort, men känner mig ändå ibland handikappad av min längd. Tänk då att vara 10 cm kortare. Fast det förstås, är man under 155 cm lång så har man rätt att få bidrag för att anpassa sitt hem.....
Det finns nackdelar att vara kort: på bussar tåg och flyg.
Idag är sätena anpassade för längre människor och fastän jag inte är speciellt kort och är proportionerlig så når fötterna ofta inte ner till golvet. Det innebär att det blir blodstockning i benen.
För att inte snacka om man måste stå på bussen i rusningstrafik. Ofta, ofta, ofta får man någons armhåla precis vid näsan.
Tveklöst ja.
Jag hade en tjej som var 1.49 i min parallellklass på gymnasiet och hon retade sig ständigt på sin längd, att hon fick KLÄTTRA upp för regionbussens höga trappsteg till allmän munterhet varje dag, att hon fick spela fiol för att hon inte mäktade med att spela cello som hon ville, att hon inte nådde upp osv osv.
Så länge 50-talsköken fanns kvar i många hus så var det också lättare för kortväxta men nu är allting i ny standard byggt för längre personer, som de flesta svenskar är idag.
Jag är 1.65 och hade utan att tveka gärna varit 10 cm till. Stör mig också på byxlängder och gjorde en hel Eriksgata när jag skulle köpa snickarbyxor som gravid och alla byxor man hittade (upptill och nertill) var gjorda för giraffkvinnor.
NEJ! Vi får tillräckligt med onaturligheter i kroppen som det är. Kan man inte bara få vara lite avvikande?!
NEJ! Vi får tillräckligt med onaturligheter i kroppen som det är. Kan man inte bara få vara lite avvikande?!