Inlägg från: frökenelisabeth |Visa alla inlägg
  • frökenelisabeth

Scenario: Tillväxthormon till ditt korta barn, ja eller nej?

Fast ofta ger en tillväxthormonbehandling inte mer än kanske 5 cm. Vissa blir till och med kortare än förväntat eftersom man kan kicka igång puberteten för tidigt också. Det är ingen idiotsäker behandling. 

• frökenelisabeth
    Aniiee skrev 2017-08-10 16:28:24 följande:
    Jag hade en kompis som fick tilväxthormoner först i tonåren, så man behöver uppenbarligen inte börja ge sånt när ungen är 6.....
    Jag började ta tillväxthormon när jag var 12, men idag verkar det som att man helst behandlar barn när de är yngre. Bättre effekt, gissningsvis.
  • frökenelisabeth
    Anonym (Sy) skrev 2017-08-13 13:04:36 följande:

Nej, skulle aldrig ge till en tjej iaf. Väldigt vanligt med stora problem för att bli gravid senare. Du som jämförde med vitaminbrist, detta är knappast samma sak, kan ge stora biverkningar! Man diskuterar om att hormoner som används vid ivf (ganska begränsad period) kan bidra till cancer så jag hade varit mycket försiktig med att tillsatta hormoner.

Det finns vad jag vet inga konstaterade allvarliga biverkningar av att ge tillväxthormon i de doser som ges inom sjukvården. Dock finns det ju inte jättemkt forskning heller, framförallt inte vad som händer över lång tid, då den typen av tillväxthormon man ger idag inte funnits mer än 25-30 år. 

Man har kunnat konstatera ökad insulinkänslighet vid TH-behandling och därför följs patienter noga med avseende på diabetes - men ändå inte hittat något samband med diabetes och TH-behandling. 
  • frökenelisabeth
    Anonym (fia) skrev 2017-08-13 09:02:52 följande:
    Så alla hormoner är egentligen onaturliga, med andra ord. 

Jag ser det som nödvändigt att ersätta det mina barn har brist på om det ger bättre hälsa. Men jag vill att de ska mer än bara överleva.
    De flesta skulle nog ge sina barn tillväxthormon vid en konstaterad brist på hormonet. Det som utlöste denna frågeställningen var dock en annan TS, där de fått erbjudande om TH-behandling till dottern, som hade helt normala TH-nivåer - bara kort. 
  • frökenelisabeth
    Anonym (Sy) skrev 2017-08-15 13:11:48 följande:
    Jag har tillbringat mycket tid i forum med barnlösa och mött säkert ett tiotal vars bekymmer med fertiliteten beror på tillväxthormon som barn/tonåring. Det har inte varit överraskande varken för dem eller deras läkare att det är orsaken. Det är fakta inom fertilitetsforskning.

Sen var det min helt egna koppling att eftersom hormon inom ivf diskuteras (och kritiseras) så bör rimligen även hormon för tillväxt kunna omfattas i den diskussionen.

Jag hade som sagt varit mycket försiktig med det som inte är nödvändigt.
    Visst, men det finns ju olika typer av diagnoser som i sig är anledning till både th-behandling och problem med fertiliteten. Det är inte alltid helt givet vad som orsakar vad. Jag har letat info om biverkningar på th och inte kunnat hitta någon form av vetenskaplig undersökning som styrker det du skriver. 
Svar på tråden Scenario: Tillväxthormon till ditt korta barn, ja eller nej?