• Anonym (Johanna)

Scenario: Tillväxthormon till ditt korta barn, ja eller nej?

Scenario:

Ditt barn är kort och kommer troligen bli kort som vuxen, ca 150 cm. Du får erbjudandet att ge barnet tillväxthormon för att göra denne längre.

Tackar du ja eller nej?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Scenario: Tillväxthormon till ditt korta barn, ja eller nej?
  • Anonym (Dndbdbd)

Det beror på mycket.

150 för en tjej är väl egentligen ingen fara men för en kille skulle det nog vara värre, så lite beroende på vad för kön jag hade på barnet.

Min sambo skulle slutat på ungefär 140-145 trodde man, han fick tillväxthormon och slutade på 173. Inte jättelång men helt klart bättre än 145 cm.

• Anonym (Marie)

Son: ja Dotter: kanske, men troligen inte

• Aniiee

Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

Jag är själv 10 cm längre och det är SKITJOBBIGT att vara så kort. Jag når inte upp i hyllor och jag når inte ner i frysdiskar, de flesta arbetsplatser, inklusive butiker, är anpassade till MÄNS snittlängd, det är lögn i helvete att hitta klder som passar riktigt bra, framför allt byxor som ALLTID är tusen meter för långa (även på barnavdelningen, där jag och absolut någon som är 10 cm kortare, ibland köper kläder), man riskerar att bli förbisedd och ignorerad (finns forskning på det), mm mm mm mm mm i en halv oändlighet.

Jag är inte jättekort, men känner mig ändå ibland handikappad av min längd. Tänk då att vara 10 cm kortare. Fast det förstås, är man under 155 cm lång så har man rätt att få bidrag för att anpassa sitt hem.....

Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • frökenelisabeth

Fast ofta ger en tillväxthormonbehandling inte mer än kanske 5 cm. Vissa blir till och med kortare än förväntat eftersom man kan kicka igång puberteten för tidigt också. Det är ingen idiotsäker behandling. 

• Regndamen
    Aniiee skrev 2017-08-10 15:21:33 följande:

Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

Jag är själv 10 cm längre och det är SKITJOBBIGT att vara så kort. Jag når inte upp i hyllor och jag når inte ner i frysdiskar, de flesta arbetsplatser, inklusive butiker, är anpassade till MÄNS snittlängd, det är lögn i helvete att hitta klder som passar riktigt bra, framför allt byxor som ALLTID är tusen meter för långa (även på barnavdelningen, där jag och absolut någon som är 10 cm kortare, ibland köper kläder), man riskerar att bli förbisedd och ignorerad (finns forskning på det), mm mm mm mm mm i en halv oändlighet.

Jag är inte jättekort, men känner mig ändå ibland handikappad av min längd. Tänk då att vara 10 cm kortare. Fast det förstås, är man under 155 cm lång så har man rätt att få bidrag för att anpassa sitt hem.....

160 cm är väl inte så kort?
  • Aniiee
    Regndamen skrev 2017-08-10 15:37:40 följande:
    160 cm är väl inte så kort?
    Det var ju det jag skrev - jag är inte jättekort, och ändå har jag problem. Vaför vill man utsätta sitt barn för det?
  • Aniiee
    frökenelisabeth skrev 2017-08-10 15:25:58 följande:

Fast ofta ger en tillväxthormonbehandling inte mer än kanske 5 cm. Vissa blir till och med kortare än förväntat eftersom man kan kicka igång puberteten för tidigt också. Det är ingen idiotsäker behandling. 

Jag hade en kompis som fick tilväxthormoner först i tonåren, så man behöver uppenbarligen inte börja ge sånt när ungen är 6.....
  • Regndamen
    Aniiee skrev 2017-08-10 16:25:52 följande:

Det var ju det jag skrev - jag är inte jättekort, och ändå har jag problem. Vaför vill man utsätta sitt barn för det?

Det finns även fördelar med att vara kort, på bussar, tåg och flyg.

Personligen tycker jag inte 160 cm ger några problem egentligen.

Det känns lite udda att ge ungen tillväxthormon för att nå ner i frysdisken.
  • Anonym (...)
    Regndamen skrev 2017-08-10 17:02:21 följande:
    Det finns även fördelar med att vara kort, på bussar, tåg och flyg.
    Personligen tycker jag inte 160 cm ger några problem egentligen.
    Det känns lite udda att ge ungen tillväxthormon för att nå ner i frysdisken.
    Det finns nackdelar att vara kort: på bussar tåg och flyg.
    Idag är sätena anpassade för längre människor och fastän jag inte är speciellt kort och är proportionerlig så når fötterna ofta inte ner till golvet. Det innebär att det blir blodstockning i benen.
    För att inte snacka om man måste stå på bussen i rusningstrafik. Ofta, ofta, ofta får man någons armhåla precis vid näsan.
Svar på tråden Scenario: Tillväxthormon till ditt korta barn, ja eller nej?