Hur ska jag konfrontera min man?
Sen en tid tillbaka har min man varit väldigt noga med att logga ut från facebook på datorn. Han låter aldrig mobilen ligga framme och har bytt lösen på den (har alltid haft samma på sina mobiler tidigare och de har alltid legat framme i köket eller vid datorn). Jag kan se att han är inloggad på messenger och jag har sett vid ett tillfälle att han chattarde med en tjej där. Han var snabb med att ta bort konversationen sen när jag frågade om den. Tror att han i samband med detta, då jag frågade varför han var så hemlighetsfull på många olika sätt (vill t.ex. skaffa lägenhet närmare jobbet då han tycker pendlingen tar för mycket tid, kraft och ork), slog in den nya koden så att jag kunde se den. Av misstag(?) lät han dan därpå mobilen ligga kvar vid datorn när han snabbt skulle göra nåt i ett annat rum. Den här oroskänslan gjorde att jag loggade in på hans mobil och kunde då se att konversationen han haft var borttagen.
Den här veckan har jag semester och när jag höll på att städa häromdagen såg jag hans gamla mobil ligga framme. Jag gick in på den och direkt kom nya meddelanden från tjejen i fråga. Jag kan bara se notifikationerna då facebook/messenger inte längre kan uppdateras. Vad jag kan se är det bara kompissnack (de sysslar med samma hobby, det är där de träffats), säkert av det råa slaget - men varför håller han det så hemligt?
Vi har en inbokad resa med familjen och kompisar nu, jag vet inte när och hur jag ska konfrontera honom om detta. På kvällen efter jag sett att de chattat (på hans gamla mobil), både under arbetstid och efter han kom hem, frågade jag honom när han skulle visa mig sina hemliga konversationer. Han blånekade och sa att det inte fanns några såna. Jag tryckte på igen, jag tror att du ljuger, och efter han tystlåten lekt med mobilen en stund medan jag tröstade ett av barnen, slängde han mobilen till mig över sängen och sa "titta, det finns inget där!". Mobilen var naturligtvist låst så jag bara tittade på honom, han tog tillbaka den, låste upp den och jag gick snabbt in på messenger och slängde den tillbaka till honom. Konversationen han haft en halvtimme tidigare var helt borta!
Jag började gråta och och bad honom sluta ljuga. Han bedyrade att han inte ljög och jag kan tro att han menar att han inte är otrogen, men det är hela grejen som känns så olustig.
Hur ska jag konfrontera honom med vad jag vet? Hur ska jag lägga upp samtalet? Och när ska jag göra det? Ska jag förstöra hela semestern? Ska jag åka med barnen utan honom, men hur kul är det när vi ska åka med kompisar?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-09-28 13:47
Tiden har flugit iväg! Först semester och sen jobb efter semestern, tänkte ändå att det kan vara kul att göra en uppdatering, vet ju själv hur man undrar ibland!
När min man kom hem från jobbet gick han för att vila en stund. Jag gick in till honom och la mig också på sängen. Efter en stund frågade jag rakt ut vad tjejen hade menat med en specifik sak hon skrivit på messenger. Jag frågade också varför han hade hållit tyst om deras konversation, och enligt mitt tycke varför han ljugit om det. Han började med att säga att han ofta raderar konversationer och tyckte inte det var konstigt alls. Han tyckte inte heller att han ljugit för mig men kanske undanhållit sanningen. Sen berättade han att tjejen var en ensamstående mamma med ett ex som misshandlade henne, hade även sett blåtiror på henne som hennes ex hade fixat dit. Min man hade vid ett tillfälle varit schysst och hjälpt henne med en grej och sen hade hon kontaktat honom på messenger. Hon hade också skickat en vänförfrågan som han inte hade accepterat.
Han förstod mina synpunkter, helt ok att ha kontakt med tjejer men inte i smyg! Jag sa att han gärna fick fortsätta att skriva med henne men att han måste vara helt öppen med det! Till att börja med gick han med på det men tog sen bort både facebook och messenger. Det var inte riktigt vad jag ville, enda kanalen som jag kunde ha koll på liksom!
Han berättade också att han inte utövat sin hobby så ofta som tidigare bara för att han inte ville träffa på den här tjejen, han tyckte det blev för mycket och att hon bombarderade honom med bilder och annat. Jag kunde hålla med honom om att han inte varit där lika ofta så just den biten kan stämma. Jag kunde däremot se att han svarade på hennes meddelande så han var ju inte helt oskyldig själv heller. Han kunde inte svara på vad han skrivit till henne (jag kunde ju bara se några ord av hennes meddelande, inga svar) för det kom han inte ihåg, trots att jag sa vad hon skrivit...
Allt vad han sa till mig kan vara sanning eller också var det rent skitsnack! Jag har valt att tro på sanningen i det här fallet. Jag har vid nåt tillfälle fått se hans telefon och försökte kolla igenom vilka appar han hade och alltså vilka eventuella kommunikationsmetoder som fanns nu när messenger var borta. Koden håller han inte längre hemlig, dvs han har tryckt in den med mig intill utan att försöka dölja den.
Jag tror inte de haft möjlighet att träffas vid sidan av. Hemmet, arbetet och hobbyn/hennes hem ligger på tre olika orter med en knapp timmes avstånd mellan varje.
Han har bedyrat sin kärlek till mig, han skulle aldrig kunna vara otrogen säger han, jag är den som betyder mest i världen för honom. Jag tycker att vi kommit varandra närmare, somnar t.ex. ofta sked sen detta inträffade, har nästan aldrig hänt tidigare! Min man har planerat för en grej nästa år då han bjudit hem sin släkt som bor långt bort. På vår bröllopsdag pratade han om symbolerna för varje år och att vi ska tänka på det nästa gång så att vi kan ett tema.
Min tillit till honom har definitivt fått sig en törn men jag tror och hoppas att vi fått ett lyckligt slut! <3