• Sandraas1

Omplacering på jobbet

Hej!

Det är så att jag undrar en sak och skulle via detta forum se hur jag ska gå till väga.

Det är så att jag har haft fast anställning inom ett företag sedan år 2012 och ville verkligen visa framfötterna och jobbade dom 2 första somrarna jobbade jag hela sommaren, för att just ställa upp för företaget då många utav dom ordinarie går på semester. Jag tog under hösten/vintern ut min semester några stördagar då och då. Min dåvarande chef såg hur mycket jag slet och ställde upp för företaget, jobbade på sommaren och tog bara några dagar då och då semester. En dag blev jag hämtad av en arbetsledare, som sa att chefen ville prata med mig.

Jag tänkte: Åh, nej vad har jag nu ställt till det med...? Det knöts sig i magen och trodde först att jag hade gjort något som var fel. Jag gick in på chefens kontor och arbetsledaren var också med. - Sätt dig ner sa han till mig och jag gjorde som han sade. Min chef frågade hur jag trivdes på jobbet och med mina arbetsuppgifter och med mina kollegor. Jag svarade att jag stormtrivdes med jobbet och gillade mina arbetskollegor. Då frågade min chef om jag kunde tänka mig bli platsansvarig över en avdelning. Jag trodde först han skämtade, men han log och nickade på huvudet, som om att han väntade sig att jag skulle svara ja. En massa funderingar och tankar for runt i mitt huvud, innan jag fick fram: Alltså vill du att jag ska ta ansvaret över en avdelning. Då förfrågan från min chef kom som en blixt från klar himmel så blev jag först något chockad, men svarade givetvis ja. Var först tvungen att gå en utbildning, som företaget betalde och när jag kom tillbaka så var jag platsansvarig över en egen avdelning och hade även fått  mera i lön. Jag fick nycklar till företaget och vissa veckor öppnade och stängde jag. 

Min chef som skulle flytta från länet hade sökt en annan tjänst närmare dit han skulle flytta och sen våren 2016 fick vi en ny chef. Den gamla chefen var kvar från början 1 månad och han visade och instruerade den nya chefen i sin roll. Då det var dags för den nya chefen att komma till min avdelning så var det jag som fick visa honom hur det gick till. Dagarna gick och arbetet flöt på i sina dagliga rutiner. Det blev nytt år 2017 och som alltid varje morgon så har vi morgonmöte och på eftermiddagen ett möte. Då kom BOMBEN!! Jag stod bredvid min chef och bredvid mig på andra sidan stod arbetsledarna. 

Det är så här sa chefen att jag har nu bestämt mig för att göra en omorganisation och f.r.o.m i morgon så blir det xxxx som blir den nya platsansvariga inne på just den avdelningen som jag ansvarade för!!! Jag fattade absolut ingenting och detta måste ju vara århundradets och värsta uttalande. Jag stirrade på min chef, men han total ignorerade min blick. Chefen bad den nya ( vill ej uppge namn) så kallar vederbörande för xxxx. Så f.r.o.m i morgon så är det hon som tar över den avdelningen och det är xxxx som nu personalen ska lyssna på när ni jobbar på den avdelningen. Jag var i chocktillstånd och kände hur rummet började gunga och sprang in till omklädningsrummet och där inne kom tårarna, dom bara sprutade hejdlöst. Jag hade inte blivit informerad att det skulle göras en omorganisation och att jag skulle få "sparken" från min tjänst som platsansvarig. Dagen efter så dundrade jag in på chefens kontor och frågade varför han hade gjort som han gjort och låtit denna xxxx som jobbat betydligt kortare tid inom företaget än vad jag gjorde och som också ofta var hemma för Vård av barn eller så var hon sjuk.

Till svar fick jag att han ville göra en omorganisation och det behövdes enligt han. Men varför informerade du inte mig innan. Det gjorde jag ju igår fick jag till svar. 

- Ja, sa jag inför resten av personalen 35-40 stycken, hur tror du det känns för mig.

Min chef sa att det var han som bestämde och det var bara att rätta sig efter vad han sa. Då jag med en klump i halsen frågade vad har jag nu för arbetsuppgifter, då sa han att jag skulle rotera och springa runt och hoppa in på just den avdelningen dom behövde mig bäst på ( typ springa runt och fråga behöver ni min hjälp här)

- Usch, fy fan vilken nedvärdering. Då denna xxxx skulle gå utbildning först så var min gamla avdelning, utan mig och det kändes som en kniv i hjärtat att inte längre få vara platsansvarig. Då xxxx kom tillbaka från sin utbildning så hämtade chefen mig och bad mig instruera xxxx i hennes nya roll som platsansvarig. Jag total vägrade att " sjunka så lågt" att visa den nya arbetsledaren min tidigare roll som plastansvarig.

Det som hände efter detta var att när min chef gick runt bland personalen så berömde han sina underordnade vid namn på dom avd han gick runt på dagligen, men aldrig att han nämnde mitt namn.

Jag började känna mig mer och mer utfryst och mobbad av chefen att jag mer och mer började vara hemma. Dom första 2 veckorna betalar arbetsgivaren  lönen och hade intyg för den andra veckan. Nu har jag semester denna vecka och nästa vecka och ska sedan återvända till jobbet. Det knyter sig i magen och mår illa av blotta tanken att gå tillbaka till jobbet efter semestern. Jag som tidigare verkligen älskade mitt jobb har nu börjat känna mig illamående och sjuk för att gå dit att jobba. Kan tillägga att jag ej är medlem i facket ( har pratat med fackombudet på jobbet) men då jag ej är medlem så kan dom ej hjälpa mig.

Skulle vara väldigt tacksam om jag kunde få svar hur jag ska gå till väga och får en chef verkligen bete sig och göra på detta sätt..? Borde jag inte blivit enskild informerat att han ville spraka mig från min tjänst som platsansvarig..? Och sedan inför resten av företaget inför 35-40 personer att uttala sig på detta sätt.

Tacksam för svar

Sandra

• Svar på tråden Omplacering på jobbet
  • Långbenopluto

Tja, så kan det gå när man inte är med i facket.

Vill ändå säga att jag hoppas det ordnar sig för dig.

• zdudmwml

Det är därför man ska vara med i facket. Sånt här händer ofta på arbetsplatserna och ensam kommer man inggenstans.
    Det enda vettiga du kan göra är att byta jobb så fort som möjligt innan du brakar ihop helt och dina referenser blir skitdåliga.

• snedtak

Jag tycker det låter som att du borde byta arbetsplats eftersom chefen inte verkar vara något vidare. Det är definitivt fult att inte enskilt berätta om dina förändrade arbetsuppgifter. Hade du varit med i facket låter det definitivt som ett ärende de hade kunnat driva, nu är frågan om du orkar driva det själv? Har tyvärr inga råd om hur man driver saken i egen regi.

• Sandraas1
    snedtak skrev 2017-08-08 20:46:21 följande:

Jag tycker det låter som att du borde byta arbetsplats eftersom chefen inte verkar vara något vidare. Det är definitivt fult att inte enskilt berätta om dina förändrade arbetsuppgifter. Hade du varit med i facket låter det definitivt som ett ärende de hade kunnat driva, nu är frågan om du orkar driva det själv? Har tyvärr inga råd om hur man driver saken i egen regi.

Tack för svar. Ja, jag vill driva detta vidare, men måste då kontakta advokat och få hjälp därifrån. Kan man JO- anmäla sådant som min chef gjort
  • snedtak
    Sandraas1 skrev 2017-08-08 20:48:48 följande:
    Tack för svar. Ja, jag vill driva detta vidare, men måste då kontakta advokat och få hjälp därifrån. Kan man JO- anmäla sådant som min chef gjort
    JO (Justitieombudsmannen)  granskar offentliga myndigheters verksamheter, så dit anmäler man ev. myndighetsfel som begåtts.
  • snedtak
    snedtak skrev 2017-08-08 20:50:34 följande:
    JO (Justitieombudsmannen)  granskar offentliga myndigheters verksamheter, så dit anmäler man ev. myndighetsfel som begåtts.
    Mitt svar skickades innan jag var klar :-S Jobbar du på en statlig eller kommunal myndighet går det nog att anmäla. Vet ej om det är rätta vägen dock.
  • Sandraas1

Nej, tyvärr ej statlig myndighet.
    Kan man ta hjälp av advokat i detta ärende...?

• Sandraas1

• zdudmwml
    snedtak skrev 2017-08-08 20:52:10 följande:
    Mitt svar skickades innan jag var klar :-S Jobbar du på en statlig eller kommunal myndighet går det nog att anmäla. Vet ej om det är rätta vägen dock.
    JO behandlar inte arbetsplatsproblem, bara myndighetutövandet. Har jobbat på en kommun med liknande problematik som TS beskriver. Där var problemen mer komplexa och gick ut över verksamheten. Vi var flera som drabbades och vi försökte ALLA utvägar, inklusive JO, arbetsmiljöverket, massmedia, politiker, etc.
    Vi var alla med i facket ska påpekas..

Tror snarare på AD men då får TS betala varenda krona själv. Arbgivare vinner i 90% av fallen så det kan bli mycket dyrt, det är därför facken inte vill gå den vägen utom då det är solklart att de ska vinna.
  • zdudmwml
    Sandraas1 skrev 2017-08-08 21:02:13 följande:
    Du kan alltid kontakta en advokat och stämma för vad du vill. Om du har råd. Sånt här ingår aldrig i hemförsäkringen och då du inte är med i facket kommer du få betala allt själv plus arbgiv kostanad om du förlorar. Det handlar alltså om riktigt mycket pengar.

Fundera på vad du vill att advokaten ska göra. Stämma arbgiv för trakasserier? För att du omplacerades?
    "Omorganisation som ger övertalighet" och förändrade arbetsuppgifter är ett klassiskt sätt att göra sig av med folk. Men om det ska gå rätt till ska arbgiv göra vissa saker innan som att informera dig, att utreda om det finns liknande tjänster osv. Det ska ske med god tidsmarginal och inte från en dag till en annan. Så stämma dem för brott mot kollektivavtalet (om det finns)?

Det handlar alltså om massor av pengar, du kommer mest troligt att förlora en process oavsett och du kommer definitivt bli av med jobbet och ha mycket svårt att få ett nytt.

Jag är uppriktigt ledsen för din skull då jag vet hur det är. Lyssna på ett gott råd och byt jobb så fort du bara kan och försök under tiden att vara den bästa arbetstagaren så att du iallafall kan få hyfsade referenser.
    Fastän det är jävligt surt och jävligt orättvist har du bara allt att förlora om du inte sväljer och går vidare.
Svar på tråden Omplacering på jobbet