• zdudmwml

Omplacering på jobbet

Det är därför man ska vara med i facket. Sånt här händer ofta på arbetsplatserna och ensam kommer man inggenstans.
    Det enda vettiga du kan göra är att byta jobb så fort som möjligt innan du brakar ihop helt och dina referenser blir skitdåliga.

• zdudmwml
    snedtak skrev 2017-08-08 20:52:10 följande:
    Mitt svar skickades innan jag var klar :-S Jobbar du på en statlig eller kommunal myndighet går det nog att anmäla. Vet ej om det är rätta vägen dock.
    JO behandlar inte arbetsplatsproblem, bara myndighetutövandet. Har jobbat på en kommun med liknande problematik som TS beskriver. Där var problemen mer komplexa och gick ut över verksamheten. Vi var flera som drabbades och vi försökte ALLA utvägar, inklusive JO, arbetsmiljöverket, massmedia, politiker, etc.
    Vi var alla med i facket ska påpekas..

Tror snarare på AD men då får TS betala varenda krona själv. Arbgivare vinner i 90% av fallen så det kan bli mycket dyrt, det är därför facken inte vill gå den vägen utom då det är solklart att de ska vinna.
  • zdudmwml
    Sandraas1 skrev 2017-08-08 21:02:13 följande:
    Nej, tyvärr ej statlig myndighet.
    Kan man ta hjälp av advokat i detta ärende...?
    Du kan alltid kontakta en advokat och stämma för vad du vill. Om du har råd. Sånt här ingår aldrig i hemförsäkringen och då du inte är med i facket kommer du få betala allt själv plus arbgiv kostanad om du förlorar. Det handlar alltså om riktigt mycket pengar.

Fundera på vad du vill att advokaten ska göra. Stämma arbgiv för trakasserier? För att du omplacerades?
    "Omorganisation som ger övertalighet" och förändrade arbetsuppgifter är ett klassiskt sätt att göra sig av med folk. Men om det ska gå rätt till ska arbgiv göra vissa saker innan som att informera dig, att utreda om det finns liknande tjänster osv. Det ska ske med god tidsmarginal och inte från en dag till en annan. Så stämma dem för brott mot kollektivavtalet (om det finns)?

Det handlar alltså om massor av pengar, du kommer mest troligt att förlora en process oavsett och du kommer definitivt bli av med jobbet och ha mycket svårt att få ett nytt.

Jag är uppriktigt ledsen för din skull då jag vet hur det är. Lyssna på ett gott råd och byt jobb så fort du bara kan och försök under tiden att vara den bästa arbetstagaren så att du iallafall kan få hyfsade referenser.
    Fastän det är jävligt surt och jävligt orättvist har du bara allt att förlora om du inte sväljer och går vidare.
Svar på tråden Omplacering på jobbet