• snedtak

Omplacering på jobbet

Jag tycker det låter som att du borde byta arbetsplats eftersom chefen inte verkar vara något vidare. Det är definitivt fult att inte enskilt berätta om dina förändrade arbetsuppgifter. Hade du varit med i facket låter det definitivt som ett ärende de hade kunnat driva, nu är frågan om du orkar driva det själv? Har tyvärr inga råd om hur man driver saken i egen regi.

• snedtak
    Sandraas1 skrev 2017-08-08 20:48:48 följande:
    Tack för svar. Ja, jag vill driva detta vidare, men måste då kontakta advokat och få hjälp därifrån. Kan man JO- anmäla sådant som min chef gjort
    JO (Justitieombudsmannen)  granskar offentliga myndigheters verksamheter, så dit anmäler man ev. myndighetsfel som begåtts.
  • snedtak
    snedtak skrev 2017-08-08 20:50:34 följande:
    JO (Justitieombudsmannen)  granskar offentliga myndigheters verksamheter, så dit anmäler man ev. myndighetsfel som begåtts.
    Mitt svar skickades innan jag var klar :-S Jobbar du på en statlig eller kommunal myndighet går det nog att anmäla. Vet ej om det är rätta vägen dock.
  • snedtak
    Sandraas1 skrev 2017-08-09 14:57:54 följande:
    Som jag skrev i mitt andra svar till en utav dom som kommenterad mitt inlägg, så vill jag att saker och ting går rätt tillväga, man kan inte strunta i vad lagen säger. Jag är beredd att ta strid om detta och vill få en förklaring till varför min chef valde att uttala sig om detta inför hela personalstyrkan och inte informera mig om att jag från ena dagen till den andra hade blivit av med min tjänst. Jag ska ta hjälp av en advokat och se vad han/hon kan hjälpa mig formulera en stämning och få ut ett skadestånd.

Det kommer väl kosta mig min anställning, men dom arbetsuppgifterna som jag har idag är så förnedrande och anser att den utbildningen jag har är alldeles för hög för att jag ska göra skitjobb på arbetsplatsen. Det vore kanske en bra ide att ta upp detta med media också och få se vad dom kan bidra med..
    Jag förstår absolut att du känner dig illa behandlad, och du HAR blivit illa behandlad. Men det innebär inte att man kan stämma och få skadestånd, och utifrån dina tidigare inlägg ang. bland annat ärekränkning gissar jag att du inte är helt hemma på svensk juridik?  Att stämma oc få skadestånd går inte att göra hur som helst.
  • snedtak
    Sandraas1 skrev 2017-08-10 10:17:50 följande:
    Jag har ej påstått att jag är kunnig i juridik, därför skrev jag just detta inlägg för att fråga om råd och tips. :(
    Och de flesta av forumets medlemmar råder dig att inte försöka stämma. Däremot håller jag med om att 1) gå med i facket och kolla om de kan hjälpa dig om du är medlem samt 2) ta upp frågan med en högre chef. Prata med din gamla chef, i egenskap av mentorsrollen och diskutera frågan, kan också vara en bra idé.
Svar på tråden Omplacering på jobbet