• zenora

Välja MVC Uppsala

Hej,

Börjar titta runt efter MVC (är bara i v 4+2, men är levaxinbehandlad så det är nog bra att ta kontakt tidigt för råd ang. det). Bor i Uppsala, och min VC har ingen mödravård.

Närmsta är Svartbäcken, jag har hört gott om Hjärtat och Samariterhemmet. Någon som vet nåt om GynHälsan? Tips och råd?

• Svar på tråden Välja MVC Uppsala
  • Hedda85

Jag går på gynhälsan!

Har varit på studentgyn tidigare pre graviditet och kände därför till dem. Har bara varit på inskrivning ännu men fått ett trevligt intryck. Ligger centralt och smidigt för mig och min partner.

• zenora
    Hedda85 skrev 2017-08-07 08:25:24 följande:

Jag går på gynhälsan!

Har varit på studentgyn tidigare pre graviditet och kände därför till dem. Har bara varit på inskrivning ännu men fått ett trevligt intryck. Ligger centralt och smidigt för mig och min partner.

Jag gick också hos studentgyn i flera år för preventivmedel. Bra med ett trevligt första intryck iallafall! Tyvärr ligger det lite off för mig/oss (bor utanför stan, jobbar i boländerna och på ackis) men om det är bra är det ju värt en liten promenad.
  • Snorpi

Jag gick på hjärtat och var väldigt nöjd. De har vattengympa för gravida, gravidmassage, upplevde föräldragruppen väldigt bra och de har också babymassage sen när barnet är fött. Tyckte också att det var bra att det ligger så nära stationen. Var skönt att ta bussen när magen blev för stor för att knata Uppsala runt :)

• Kiwikattis

Jag kör på gynhälsan, de är så trevliga. Även bra fertilitetsklink och snabba med tider. Rekommenderas varmt. Beräknas till 5 april och första barnet, vill gärna ha kontakt med andra i Uppsala särskilt förstföderskor. Väntar med Facebook gruppen, känns för stor grupp och för tidigt.

• Hedda85
    zenora skrev 2017-08-07 10:16:48 följande:

Jag gick också hos studentgyn i flera år för preventivmedel. Bra med ett trevligt första intryck iallafall! Tyvärr ligger det lite off för mig/oss (bor utanför stan, jobbar i boländerna och på ackis) men om det är bra är det ju värt en liten promenad.

Jag tror absolut att gynhälsan är bra, men också att de allra flesta är det! Alla följer för det mesta samma basprogram för besöken. Mest kanske det hänger på vilken barnmorska man får. Mot slutet av grav, från v 25 och framåt, är det ju besök varannan vecka. Så jag skulle absolut prioriteta smidighet att ta sig dit högt! Om man jobbar så bör det ju helst vara enkelt att ta sig dit från jobbet om man ska dit under arbetstid. Så tänkte jag i alla fall :)
  • zenora
    Snorpi skrev 2017-08-07 10:27:04 följande:

Jag gick på hjärtat och var väldigt nöjd. De har vattengympa för gravida, gravidmassage, upplevde föräldragruppen väldigt bra och de har också babymassage sen när barnet är fött. Tyckte också att det var bra att det ligger så nära stationen. Var skönt att ta bussen när magen blev för stor för att knata Uppsala runt :)

Hedda85 skrev 2017-08-07 13:34:08 följande:

Jag tror absolut att gynhälsan är bra, men också att de allra flesta är det! Alla följer för det mesta samma basprogram för besöken. Mest kanske det hänger på vilken barnmorska man får. Mot slutet av grav, från v 25 och framåt, är det ju besök varannan vecka. Så jag skulle absolut prioriteta smidighet att ta sig dit högt! Om man jobbar så bör det ju helst vara enkelt att ta sig dit från jobbet om man ska dit under arbetstid. Så tänkte jag i alla fall :)

Oavsett var det ligger får jag nog svårt att ta mig dit under arbetstid, men jobbar oregelbundna tider så jag har sällan problem att få tider när jag är ledig. Men att slippa knata runt stan låter ju som en bra grej :)
    Kiwikattis skrev 2017-08-07 12:44:57 följande:

Jag kör på gynhälsan, de är så trevliga. Även bra fertilitetsklink och snabba med tider. Rekommenderas varmt. Beräknas till 5 april och första barnet, vill gärna ha kontakt med andra i Uppsala särskilt förstföderskor. Väntar med Facebook gruppen, känns för stor grupp och för tidigt.

Tack för tipset! Känner lite samma ang större grupper här och på Facebook. Mycket för att det är just mitt första och så är det så tidigt i graviditeten ännu.
  • AishaK

Hej jag är också i vecka 4 enligt uträkning och har bf 18 april om allt går som det ska. Jag bor också i Uppsala. Googlade runt lite och kom fram till att välja hjärtat. Vad jag hört och läst så verkar dom jätte populära. Ringde och pratade med dom idag och fick ett superbra bemötande över telefon. Lycka till!

• Min älskade dotter

Jag har haft Helena på hjärtat i två av mina tre graviditeter. Så nöjd, hon är helt fantastisk! Underbar bm och ett fantastiskt stöd under mina graviditeter! Har vid några tillfällen träffat hennes kollegor, superbra de också! Att de har en tjänst på förlossningen är mycket plus - jag hade min hjärtat-bm även där!

• emsi94

Kapar tråden!
    Vill höra fler erfarenheter från BM i Uppsala. Jag väljer mellan Hjärtat och Samariterhemmet, alltså en privat och en inte... Min partner tycker att det skulle vara bra att ha BVC på samma ställe, men jag förstår inte varför för man har väl ändå inte samma BM då? Hen vill helst inte gå till privat men det är ju mest jag som ska gå. Jag tycker att det känns som att det blir lite mindre sjukhusstämning på privat, tycker Hjärtat verkar mysigt. Men att det kanske är bra att ha läkarmottagning i samma hus? 

Vill som sagt gärna höra fler tankar och erfarenheter, särskilt från Hjärtat och Samariterhemmet Glad

• zenora

Jag valde till sist att skriva in mig på Hjärtat. Jag är på det stora hela väldigt nöjd, alla barnmorskor jag träffat är trevliga och hjälpsamma! Min levaxinbehandling följs av läkare "på distans", men det är samma läkare varje gång.

Men jag har haft trassel med både långvarig huvudvärk och sen foglossning när vi väl fick ordning på huvudet. Läkartid till Hjärtats läkare finns bara en kväll i veckan, men oftast får man tid veckan efter. Han verkar van att hantera gravida med alla våra krämpor, men sitter nog mycket och skriver intyg till försäkringskassan.

En nackdel som jag, med mina problem, upplevt är att det inte finns någon sjukgymnast kopplad till mottagningen. Så när jag behövde fysioterapi kunde barnmorskan ge nåt tips, men jag behövde ändå leta själv. Sen kanske det blev extra besvärligt för mig, för den jag valde att gå till på min vanliga VC slutade utan att ha ersättare, så jag fick börja om och leta igen...

Så är det viktigt för en att ha ALLT under samma tak kanske Hjärtat inte är det bästa. Men trots det tycker jag ändå att det hittills varit mycket bra där! Gillar att de erbjuder två olika alternativ för föräldrautbildning (ett med grupper, och ett som mer är föreläsningar för oss som inte är gruppmänniskor), och vi ska även gå profylaxkurs via Hjärtat.

• Min älskade dotter
    emsi94 skrev 2018-01-22 09:20:52 följande:

Kapar tråden!

Vill höra fler erfarenheter från BM i Uppsala. Jag väljer mellan Hjärtat och Samariterhemmet, alltså en privat och en inte... Min partner tycker att det skulle vara bra att ha BVC på samma ställe, men jag förstår inte varför för man har väl ändå inte samma BM då? Hen vill helst inte gå till privat men det är ju mest jag som ska gå. Jag tycker att det känns som att det blir lite mindre sjukhusstämning på privat, tycker Hjärtat verkar mysigt. Men att det kanske är bra att ha läkarmottagning i samma hus? 

Vill som sagt gärna höra fler tankar och erfarenheter, särskilt från Hjärtat och Samariterhemmet 

Hej! Jag gick på samariterhemmet under min första graviditet och på hjärtat på de andra två. Min bm på samariterhemmet va väl bra tills min graviditet strulade eller hon gjorde inget fel men kände inget direkt stöd därifrån. Till skillnad från hjärtat, så fantastiska!! Helena är min favorit, så bra bm! Hon fanns sedan med under delar av min förlossning. Hjärtat har ingen vårdcentralkänsla utan så mkt mer mysigare. Vad gäller BVC kvittat det tycker jag, ändå inte samma personal på MVC som BVC
Svar på tråden Välja MVC Uppsala