• DrömlivetiHD

Första barnet BF våren 2018

Hej alla familjelivare :D

Tänkte skapa en tråd till oss som är gravida med första barnet! Nytt och spännande att följas åt!

Det är inte alltid roligt att läsa om hur tidigare graviditeter varit när man är så ny på allt själv :)

Jag plussade den 3 augusti och beräknad Bf är den 6 april 2018 :)

• Svar på tråden Första barnet BF våren 2018
  • efterfest

Hoppar in här utan att ha läst hela tråden! Vi plussade i slutet på juni och har BF 11 mars. Så går in i v 11 imorgon :) Jag är 25 och min sambo 27, och bor i Norge. Vi var på tidigt ultraljud förra veckan som vi bokat privat, och fick se ett hjärta slå. Vi är såå glada. Mina symptom är känsliga bröst, är sjukt trött och måste sova middag trots full nattsömn, och humörsvängningar...

Lycka till alla:)

• Krusbärskompott
    Kexmonstret skrev 2017-08-09 12:33:28 följande:

Jag har en vän som valt att avbryta en graviditet i vecka 18, pga att hon fått veta att barnen bar på gener för en väldigt jobbig ärftlig sjukdom. Hon har själv sjukdomen och har haft stora problem genom livet till följd av den och med anledning av det valde hon att avsluta sin graviditet.

Jag tror att jag också kommer göra någon form av test, men känner att det är svårt att förhålla sig till hur man skulle hantera resultatet, särskilt när man troligen har hunnit ställa in sig på att bli mamma. Å ena sidan vill man gärna veta om barnet man bär på har anlag för olika funktionsnedsättningar eller andra svårigheter /sjukdomar som kommer påverka barnet & familjen, men man måste även ta ställning till hur man skall hantera informationen. 

Tänker att det finns olika anledningar till att man väljer att göra test, vissa för att de vill vara förberedda, andra för att de vill säkerställa att de bär på ett "friskt" barn, att man själv har erfarenhet av en sjukdom eller liknande som man inte vill föra vidare till sitt barn för att man vet hur tungt det kommer vara. Finns säkert lika många anledningar som människor. 

Men det är inte helt enkelt tycker jag, hur resonerar ni?

Min högst personliga uppfattning är att jag vill ha så stor sannolikhet som möjligt för att få ett friskt barn. Sedan vet jag att det finns en massa genetiska avvikelser som man inte detekterar före födelsen (tex mikrodeletioner) och det kan ju även uppstå exakt hur mycket som helst på vägen. Syrebrist vid förlossningen, cancer under spädbarnsåren etc etc.

Jag kommer att avbryta om mitt foster visar sig ha trisomi 13, 18 lr 21. (Där resonerar folk olika, ffa om 21an, men så känner jag.) Därför känns det viktigt för mig att få göra NIPT så tidigt som möjligt, jag kommer få svar i v 12 och vi kommer vänta med att berätta tills dess, förmodligen ännu längre, tills vi har gjort en tidig anatomigranskning.

Men det här är ju bara mina tankar, och jag har full förståelse och respekt för att vi tänker olika.
  • Kexmonstret
    Krusbärskompott skrev 2017-08-09 12:50:19 följande:
    Min högst personliga uppfattning är att jag vill ha så stor sannolikhet som möjligt för att få ett friskt barn. Sedan vet jag att det finns en massa genetiska avvikelser som man inte detekterar före födelsen (tex mikrodeletioner) och det kan ju även uppstå exakt hur mycket som helst på vägen. Syrebrist vid förlossningen, cancer under spädbarnsåren etc etc.

Jag kommer att avbryta om mitt foster visar sig ha trisomi 13, 18 lr 21. (Där resonerar folk olika, ffa om 21an, men så känner jag.) Därför känns det viktigt för mig att få göra NIPT så tidigt som möjligt, jag kommer få svar i v 12 och vi kommer vänta med att berätta tills dess, förmodligen ännu längre, tills vi har gjort en tidig anatomigranskning.

Men det här är ju bara mina tankar, och jag har full förståelse och respekt för att vi tänker olika.
    Tänker mig att de kanske är anledningen till varför de flesta väljer att göra det och det är väl det jag lutar åt också. Vet du när man tidigast kan göra NIPT och vad innebär en anatomigranskning?
  • DrömlivetiHD
    Kexmonstret skrev 2017-08-09 12:40:48 följande:

Ja, kräkas är hemskt! Fy bubblan, de håller vi tummarna för att vi slipper båda två! :) Sitter i öppet landskap på jobbet med långa avstånd till toaletten och inga papperskorgar, så det kan bli väldigt "intressant" . Undrar lite hur folk brukar göra? Hahaha ;)

Jag är i v.6 (5+5), bf 2017-04-07

Haha ja det kan bli spännande! Jag jobbar som lärare och jag hoppas jag inte behöver använda papperskorgen framme vid whiteboarden mitt i en genomgång xD Haha!

Kul då är vi nästan på samma dag och en dag mellan för bf :)
  • Amanda450

Nu måste jag fråga en liten fundering här, jag har nämligen haft otroligt ont idag. Vet inte hur jag ska beskriva det, känns som att bäckenet ska gå av på mitten. Är det något att oroa sig för? Eller har några av er andra känt detta i vecka 7?
    Är så lätt att bli nojig! :p

• Krusbärskompott
    Kexmonstret skrev 2017-08-09 13:19:13 följande:

Tänker mig att de kanske är anledningen till varför de flesta väljer att göra det och det är väl det jag lutar åt också. Vet du när man tidigast kan göra NIPT och vad innebär en anatomigranskning?

Från 10+0 kan man göra NIPT. Om man vill slippa betala själv (det är dyrt) så ska man iaf i Skåne ha fått en viss risksiffra på KUB o då blir det ju tidigast efter KUB. Varierar mellan landsting men tror ingen bjuder på det i v 10 om man inte har någon alldeles särdeles bra anledning.

Många skickar blodprovet till USA för analys o det tycker jag känns sådär så jag valde ett ställe som samarbetar med Karolinska trots att det var lite dyrare.

Tidig anatomigranskning gör man från 15+0 då man kan se det mesta men inte allt.
  • idorina
    Stenbock7 skrev 2017-08-08 21:04:30 följande:

Samma här, svullen (mest om kvällarna) och jättehungrig hela tiden! I vanliga fall äter jag knappt något om dagarna. Jag fick ett tidigt hälsosamtal med tanke på mf förra gången, då vad ejag BMI på 18,8 så kanske kan vara därför kroppen vill ha mer mat? Riktigt jobbigt är det i alla fall :) Har du andra symtom?

Nej, jag känner mig inte speciellt gravid annat än konstant hungrig och ömma tuttar typ..
  • Bellsss
    Krusbärskompott skrev 2017-08-09 12:50:19 följande:

Vi resonerar likadant. Tyvärr kostar nipt 6000kr här och efter lägsta möjliga siffrorna på kub så kände vi inte för att bekosta nipt själva :)
  • Krusbärskompott
    Bellsss skrev 2017-08-09 16:48:22 följande:

Vi resonerar likadant. Tyvärr kostar nipt 6000kr här och efter lägsta möjliga siffrorna på kub så kände vi inte för att bekosta nipt själva :)

Det kostar det här också. För oss är det värt 6000 att gå från 90% till 99,7% säkerhet (säkerheten m KUB resp NIPT). Men det är ju min personliga åsikt.
  • Elin1991

Hej! Hoppar in här jag med! Plussade imorse & bf är 15 april enligt preglife!

Så spännande :)

Svar på tråden Första barnet BF våren 2018