Inlägg från: Kexmonstret |Visa alla inlägg
  • Kexmonstret

Första barnet BF våren 2018

Halloj!

Jag och min man plussade i torsdags och är i v.6 (5+5).
    Bf 7april med första barnet. Va roligt med en sån här grupp :)

Har lite samma fundering som någon skrev tidigare rörande att man gärna vill hålla graviditeten hemlig till v.12. Nu vankas det kräftskivor och andra firanden i närtid så det funderas en helt del på hur man skall tackla utmaningen med specialkost och ingen alkohol.

En annan sak som jag tycker är lite jobbig är att jag precis har bytt jobb sedan 1 månad tillbaka, är övertygad om att de kommer bli glada över min graviditet, men det känns ändå lite jobbigt att försvinna så nära inpå starten.

I det stora hela mår jag bra förutom att jag känner mig väldigt trott, har molvärk och är lite gasig på kvällarna :)

• Kexmonstret
    DrömlivetiHD skrev 2017-08-09 10:31:21 följande:
    Grattis till plusset och välkommen hit!

Säg att du kör utmaningen 100 dagar utan socker :D Massa socker i alkohol! Den kör jag med! Funkat superbra!

Det låter ungefär som vi andra här inne :) Trötta och uppsvällda med gaser :)
    Tack så mycket :) Ja det är nog så, men spännande är det!  Hoppas bara att jag slipper illamåendet :) Vilken vecka är du i?
  • Kexmonstret
    DrömlivetiHD skrev 2017-08-09 11:36:56 följande:
    Haha okej :) Jag bodde i Jönköping innan jag flyttade till Halmstad så då hade vi vart lite närmare. Har skickat PM till dig :)
    Noanda skrev 2017-08-09 11:19:19 följande:

Vad innebär NIPT?

Det är fosterdiagnostik. Ett blodprov de tar för att se om fostret har några kromosomavvikelser. Men det erbjuds oftast KUB-test först, kombinerat ultraljud och blodprov.
    Jag har en vän som valt att avbryta en graviditet i vecka 18, pga att hon fått veta att barnen bar på gener för en väldigt jobbig ärftlig sjukdom. Hon har själv sjukdomen och har haft stora problem genom livet till följd av den och med anledning av det valde hon att avsluta sin graviditet.

Jag tror att jag också kommer göra någon form av test, men känner att det är svårt att förhålla sig till hur man skulle hantera resultatet, särskilt när man troligen har hunnit ställa in sig på att bli mamma. Å ena sidan vill man gärna veta om barnet man bär på har anlag för olika funktionsnedsättningar eller andra svårigheter /sjukdomar som kommer påverka barnet & familjen, men man måste även ta ställning till hur man skall hantera informationen. 

Tänker att det finns olika anledningar till att man väljer att göra test, vissa för att de vill vara förberedda, andra för att de vill säkerställa att de bär på ett "friskt" barn, att man själv har erfarenhet av en sjukdom eller liknande som man inte vill föra vidare till sitt barn för att man vet hur tungt det kommer vara. Finns säkert lika många anledningar som människor. 

Men det är inte helt enkelt tycker jag, hur resonerar ni?
  • Kexmonstret
    DrömlivetiHD skrev 2017-08-09 12:06:22 följande:
    Ja, lite illamående har jag fått men jag är glad om jag slipper kräkas! Det är ännu värre! Haha!

Jag är i v.6 (5+4). Du då?
    Ja, kräkas är hemskt! Fy bubblan, de håller vi tummarna för att vi slipper båda två! :) Sitter i öppet landskap på jobbet med långa avstånd till toaletten och inga papperskorgar, så det kan bli väldigt "intressant" . Undrar lite hur folk brukar göra? Hahaha ;)

Jag är i v.6 (5+5), bf 2017-04-07
  • Kexmonstret
    Krusbärskompott skrev 2017-08-09 12:50:19 följande:
    Min högst personliga uppfattning är att jag vill ha så stor sannolikhet som möjligt för att få ett friskt barn. Sedan vet jag att det finns en massa genetiska avvikelser som man inte detekterar före födelsen (tex mikrodeletioner) och det kan ju även uppstå exakt hur mycket som helst på vägen. Syrebrist vid förlossningen, cancer under spädbarnsåren etc etc.

Jag kommer att avbryta om mitt foster visar sig ha trisomi 13, 18 lr 21. (Där resonerar folk olika, ffa om 21an, men så känner jag.) Därför känns det viktigt för mig att få göra NIPT så tidigt som möjligt, jag kommer få svar i v 12 och vi kommer vänta med att berätta tills dess, förmodligen ännu längre, tills vi har gjort en tidig anatomigranskning.

Men det här är ju bara mina tankar, och jag har full förståelse och respekt för att vi tänker olika.
    Tänker mig att de kanske är anledningen till varför de flesta väljer att göra det och det är väl det jag lutar åt också. Vet du när man tidigast kan göra NIPT och vad innebär en anatomigranskning?
  • Kexmonstret
    DrömlivetiHD skrev 2017-08-09 14:26:42 följande:
    Haha ja det kan bli spännande! Jag jobbar som lärare och jag hoppas jag inte behöver använda papperskorgen framme vid whiteboarden mitt i en genomgång xD Haha!

Kul då är vi nästan på samma dag och en dag mellan för bf :)
    Men gud, det vore verkligen ingen höjdare! Haha!

Ja det är jättespännande med en sån här grupp tycker jag, så man kan se lite vad andra har för krämpor och funderingar eller roliga saker att dela med sig av :)
  • Kexmonstret
    lassi skrev 2017-10-09 10:28:39 följande:

Hej! Jag har inte skrivit nåt här, men följt tråden ett par veckor nu :) jag är i vecka 10 (9+4), och idag var första gången jag kände att jag inte kunde ha ett par byxor för att de satt så konstigt på mig! Ni som är lite längre in i graviditeten, hur länge har ni kunnat ha era vanliga kläder..? Vissa plagg kommer jag ju säkert kunna ha mycket längre, men har flera byxor som är höga i midjan som jag lör behöva byta ut snart..!

Tror iofs att det mest pga jag blivit lite knubbig av att bara ligga på soffan och äta rostmackor, haha! Har inte lyckats ta mig till ett enda träningspass sedan jag plussade :/

Jag köpte mina första gravidbyxor i v.12 då vanliga jeans var väldigt obekväma

Svar på tråden Första barnet BF våren 2018