Inlägg från: Aniiee |Visa alla inlägg
  • Aniiee

Allmän tråd om matlagning

Pellelilla skrev 2017-08-06 14:45:46 följande:

Kylen gapar tom. Till veckan ska jag veckohandla. Vad äter ni till vardags? På helgen? Söker lite inspiration på nya recept. Har mycket köttfärs och oxkött typ grytbitar hemma efter ett inköp av en köttlåda. Kom med förslag!

Min grundmatsedel:
    Måndag: Chark eller pasta
    Tisdag: fisk
    Onsdag: Köttfärs
    Torsdag: Soppa
    Fredag: Kyckling
    Lördag: Paj eller gratäng
    Söndag: Köttbit (typ stek, kotletter....) eller gryta

Släng in 1-3 efterrätter (ink. ev lördagsgodis) så har man en bra grund att stå på.

Kan återkomma med något mer exakt senare.
    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Aniiee
    Anonym (mor) skrev 2017-08-06 19:30:39 följande:

Pratade just med min dotter om min födelsedag nu i augusti och att mina båda döttrar med pojkvänner kommer hit till mig då och jag ska bjuda på lunch! Jag tycker det ska bli jättetrevligt MEN när jag tänker på vad jag ska laga så är det TOMT! Ingenting händer i min hjärna. Jag är usel på mat och matlagning Något tips på en ENKEL lunch som ändå signalerar omtanke och god vilja?

Din födelsedag, du bestämmer. I min familj är vi helt överens om att den som fyller år ska skämmas bort/ska skämma bort sig själv och alla andra får helt enkelt finna sig i att det inte är DERAS födelsedag.

Mitt tips ändå är att du gör den här kycklingröran, som kan serveras kall eller varm med bröd eller pasta, så kan du välja efter väder om det blir varm eller kall mat:

Bena ur och grovhacka 1/2-1 grillad kyckling. Hacka och stek 1 pkt bacon (häll av så det hinner svalna medan du gör resten). Strimla ca 20 cm purjolök. Hacka 1/2-1 rödlök. Skölja av 1 bit (ett paket) fetaost och mosa ihop med 1 stor creme fraiche (5 dl). i en stor skål. Peppra, ha i lite paprikapulver och 2 pressade vitlöksklyftor. Rör ordentligt, häll i alla andra ingredienser, och rör så allt blandas. OM du vill och tycker om kryddig mat kan du ha i en liten hackad chili också.

3 serveringsförslag:
    Köp ett paket Jubileumskaka (polarbröd), varva bröd och röra så det är röra högst upp, häll på riven ost efter behag och grädda i ugnen tills det fått fin färg., ca 225 grader, ca 10-15 minuter. Servera som varm smörgåstårta.

Servera med valfri pastasort. Både kall och varm går, Röran värms bäst direkt i den nykokta pastan.

Servera kall på baguette, ciabatta eller i tunnbröd.
  • Aniiee

Eftersom jag ändå står i köket slänger jag in detta lilla super-enkelt-att-komma-ihåg-pannkaksrecept:

Vispa ihop lika många ägg som dl mjöl som dl mjölk. Släng i lite socker och salt. Hä i dubbelt så många gram smält smör eller ml olja som antal dl mjöl. Späd med mer mjölk eller mineralvatten till lagom smetkonsistens (ca 1/3 av dl mjölk oven). Grädda plättar eller pannkakor och servera med sylt och grädde, smör och socker, citron och socker eller kakao och... eh.... socker!

• Aniiee
    klyban skrev 2017-08-08 15:56:44 följande:

Det är väl för du inte har använt en såspåse Flört

Jag kan meddela jag är värre, fast bara med 5år mer.
    Hade köpt mig en bea på påse, var som snabbmat när man har riktigt bråttom.
    Slutade med jag använde en av tre påsar, och 7-8år efter bästföredatumet gick ut, så tänkte jag kanske jag kommer använda den.
    Och 5 år senare, så insåg jag aldrig kommer använda en sådan någonsin mer.
    Och detta var i vevan man började få bea på burk, som faktiskt smakade en del bea.(innan var det bara den frysta ifrån Findus som smakade bea)
    Sen pimpar jag alltid upp bean på burk, då är den kusligt lik en riktig bea.
    Det är bara konsistensen som inte blir rätt då.

Jo, ni som använder färsk dragon, sluta köp dom värdelösa krukorna.
    Och köp inlagd dragon i vinäger, är riktigt bra smak på den.
    Och vida överstiger den på kruka.

haha, kanske det =P
  • Aniiee

Dagens tips: Lägg lite bött hushållspapper under skärbrädan så ligger den still....

• Aniiee

Dagens tips (doc inte matlagning, per se):

Glöm inte en påse lindor-kulor i lösvikt för 350 kr/kg på fönsterbrädet i solen när det är 26 grader i skuggan..... Stoppa det i kylen istället!

• Aniiee
    klyban skrev 2017-08-11 15:56:10 följande:

Haha, blev det en klump?
    Så irriterad på sig själv man blir, när man klantar till sig :/
    Vilket man gör för ofta.

Inte riktigt, de var inslagna en och en. Men de var väldigt platta och de hade läckt choklad i hela påsen =P

Och, ja, klantigt värre.
  • Aniiee
    Vixen90 skrev 2017-08-12 11:18:59 följande:

Kan man göra riktigt god "Sundborn punsch"-glass hemma?

I så fall: Hur? Måste man ha glassmaskin?

Vet inte, men man kan ju experimentera.

Eh... ser knappt vad jag skriver. Återkommer nä jag ätit.....
  • Aniiee
    Vixen90 skrev 2017-08-13 16:23:24 följande:
    Ja. Har funderat länge på att prova. Ägg, socker, grädde, vaniljstång och punsch? Är det något mer?

Den enda glass jag gjort är cheesecake, på philadelphia och grädde. Så om man inte har i färskosten, vad har man? Bara ägg och grädde? Skrapar man i vaniljen bara? Inget upphettas?
    Jag skulle koka ner punschen rätt ordentligt, och sedan göra vaniljglass enligt italienska mått, dvs äggulor, grädde, mjölk, och socker som värms upp (till ca fingervarmt), låta svalna, och sen blanda ner mer grädde, smaksatt med punschen.

Frysa kan man göra i frysen om man inte har glassmaskin. Man får ta fram den och vispa upp den 2-3 gånger medan den fryser, men det funkar utmärkt.

Glöm inte att toppa med chokladbitar =P
  • Aniiee

Idag (mellan vi flyttade på pianot och rev ut hela studion) slängde jag 3 kg kycklingfilé på en plåt. Blir ett gäng matlådor. Eftersom vi var busy busy så blev det färdig, micrad potatisgratäng med extra ost på och en klick vitlöks-parmesan-creme fraiche på (den färdiga).

Snabbt och enkelt.

• Aniiee
    sextiotalist skrev 2017-08-14 20:18:22 följande:

Jag har två saker jag undrar över.

1) Hur många gillar kronärtskocka? Nu har jag ätit, med smör. Min sambo bara skakade på huvudet. Jag har ätit dessa redan som barn.

2) Jag gillar inte getost, men den syrliga varianten fetaost gjord på komjölk. Kan man ersätta getost med fetaost i de recept där getost ingår

Jag är inget superfan av kronärtskocka, men det är helt ok. i min bok mellan superäckligt och asgott för det ett "meh", ungefär.

Fetaost är ursprungsmärkt och skyddad får- eller får&getost, så det finns inte gjord på komjölk. Däremot finns det "ost av fetatyp" som brukar betecknas som "Salladsost" eller "vitost" (precis som det finns falukorv och "korv av falukorvstyp").

Kan man ersätta getost mot vitaost? Beror ju på sort, men generellt säger jag "nej, inte direkt". Men om du BARA menar "kan man ersätta fetaost gjord på fåt/getmjölk mot vitost" blir svaret istället, "ja, det kan man. lite som att ersätta grädde mot lättmjölk, men visst kan man".
  • Aniiee

Tips från min stressade, japanska ungdom:

1 stekt kycklingfile, 1/2 pkt bacon, 1 portion ris, 2.5 dl buljong, lite cayenne, lite riven ingefära och 1/2 vitlöksklyfta. Perfekt, enkel kvälls/nattamat.

• Aniiee
    Tom Araya skrev 2017-10-02 19:59:17 följande:

Jag gjorde en sås på en höft...

Redning på grädde, mjölk och mjöl.
    Hackade purjo och hade i.
    Salt och citronpeppar.
    Torsk i lagom munstbitar och så körde jag även ner några crabfischsticks.
    Kokade spagetti till.

Eller crapsticks, som de döpts till här hemma =P
    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Aniiee
    Vixen90 skrev 2017-10-03 03:38:28 följande:
    Kan du specificera hur man gör? Steka kyckling och bacon fattar jag. Och koka ris. Men såsen? Är den ihop med kyckling och bacon? Så allt utom riset ska i en panna?
    Vixen90 skrev 2017-10-03 12:57:39 följande:
    Är detta en sådan rätt alltså? Där allt blandas?
    klyban skrev 2017-10-03 13:03:51 följande:
    Ja, riset är med i soppan.
    Ja, det blir typ soppa. I med allt (färdigkokt/stekt) i buljongen.

Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Aniiee
    Tom Araya skrev 2018-02-21 17:31:32 följande:

Nu behöver jag er hjälp igen... Flört

Gäster till helgen.
    Jag tänkte laga något på följande alternativ:
    -Kyckling
    -Fläskfilé
    -Vildsvinskottletter

Inte nödvändigtvis att köttet bara används rätt upp ovch ner utan även gryta av något slag finns i tankarna.

Serverar vi fläskfilén eller vildsvinskottletterna som de är (marinerade och stekta/grillade) funderar jag även på tillbehör som svampsås och bakad potatis eller potatisgratäng.

Ge mig era tankar och tips om detta i allt, vad jag ska använda, laga, hur, tillbehör, vin till....rubbet. Glad

Vildsvinskotletter i svampsås med riktigt vitlöks- och timjandoftande rotfruktsgratäng.

Spicy fläskfilégryta, till exempel koreansk eller cajun.

Kyckling- och grönsaksspett, potatoskins och hemslagen bearnaise-sås.

Of the top of my head....
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Aniiee
    Tom Araya skrev 2018-02-21 22:24:13 följande:
    Samtliga alternativ lockar... :)

Hur gör jag?

Kan jag googla bra recept på dina benämningar?
    Äh, skitenkelt.

Rotfruktsgratängen kan du leta rätt på ett recept på "fransk potatiskgratäng" och byta ut hälften av potatisen mot morötter och palsternacka 50/50 (lägg ev till lite rotseller och ta bort lite morötter och/eller palsternacka). Stek kotletterna i en panna, kantareller eller champinjoner (eller annan svamp) med lite schalottenlök i en annan panna, när båda är klara, slå grädde i den ena pannan, lyft över innehållet i den andra och låt puttra under lock i två-tre minuter. Glöm inte att salta och peppra ordentligt.

Min favorit-gryta a la korea, också skitenkelt, men kräver nästan att du har tillgång till en asiatisk affär eller har tid att vänta på en sändning från kryddlandets hemsida (brukar gå fort). I alla fall så snabbmarinerar man fläskfilé (och sidfläsk, om man vill. Originalreceptet är sidfläsk enbart) i koreansk soja (ganjang), chilipasta (gochujang) och chiliflingor (gochugaru), typ 3 minuter, sedan ner i en gryta, bryn, i med skivad lök, täck med vatten, bubbla tills löken är klar. I med stavad zucchini och pressad vitlök, bubbla tll zucchinin är nästan genom-mjuk, i med fisksås, jalapeño samt vårlök. Bubbla på någon minut, kolla så köttet är klart. Servera med ris.

Kycklingspett kan man ju göra efter tycke och smak. Potatoskins och egen bearnaise får du googla, för jag måste gå ut med hundarna =P
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
Svar på tråden Allmän tråd om matlagning