Anonym (mor) skrev 2017-08-06 19:30:39 följande:
Pratade just med min dotter om min födelsedag nu i augusti och att mina båda döttrar med pojkvänner kommer hit till mig då och jag ska bjuda på lunch! Jag tycker det ska bli jättetrevligt MEN när jag tänker på vad jag ska laga så är det TOMT! Ingenting händer i min hjärna. Jag är usel på mat och matlagning Något tips på en ENKEL lunch som ändå signalerar omtanke och god vilja?
Din födelsedag, du bestämmer. I min familj är vi helt överens om att den som fyller år ska skämmas bort/ska skämma bort sig själv och alla andra får helt enkelt finna sig i att det inte är DERAS födelsedag.
Mitt tips ändå är att du gör den här kycklingröran, som kan serveras kall eller varm med bröd eller pasta, så kan du välja efter väder om det blir varm eller kall mat:
Bena ur och grovhacka 1/2-1 grillad kyckling. Hacka och stek 1 pkt bacon (häll av så det hinner svalna medan du gör resten). Strimla ca 20 cm purjolök. Hacka 1/2-1 rödlök. Skölja av 1 bit (ett paket) fetaost och mosa ihop med 1 stor creme fraiche (5 dl). i en stor skål. Peppra, ha i lite paprikapulver och 2 pressade vitlöksklyftor. Rör ordentligt, häll i alla andra ingredienser, och rör så allt blandas. OM du vill och tycker om kryddig mat kan du ha i en liten hackad chili också.
3 serveringsförslag:
Köp ett paket Jubileumskaka (polarbröd), varva bröd och röra så det är röra högst upp, häll på riven ost efter behag och grädda i ugnen tills det fått fin färg., ca 225 grader, ca 10-15 minuter. Servera som varm smörgåstårta.
Servera med valfri pastasort. Både kall och varm går, Röran värms bäst direkt i den nykokta pastan.
Servera kall på baguette, ciabatta eller i tunnbröd.