• S91

Ivf rmc linköping hösten 2017

hanna8911 skrev 2018-01-23 17:01:51 följande:

Det gick bra! Var så otroligt nervös innan jag la mig i stolen då jag inte känt så mycket men där inne fanns en liten böna med tickande hjärta i v 7+ 3! Lite oro släppte så nu hoppas jag tiden går fort tills nästa ul i v 12! Hur gick kontrollen idag? Hur mår du annars? Har tänkt på dig!

Grattis!! Vad roligt att höra. Må det gå fort till nästa kontroll :D
  • S91
    waldesten16 skrev 2018-02-01 18:56:16 följande:

Hur går det för er alla här inne ?

Jag var på kontroll för att se om infektionen är borta. Det var den inte helt så nya tabletter. Sen som inte det var nog visade sig att jag blöder från brustet blodkärl vid äggstocken. Tydligen ska detta läka av sig självt men är så trött på motgångar. Just nu vill jag byta kropp

Det kan jag förstå att du vill! Så tråkigt att höra och jag hoppas verkligen det vänder snabbt med infektionen! Kanske inte läge att fråga men kommer ni starta igång så snabbt som möjligt igen eller tar ni en paus? Jag har funderat en del på det, hur man orkar och samlar kraft efter motgångar i IVF:andet.. det är ju så mycket som redan går emot oss som gemomgår ivf ändå, och det är så mycket som kan hända att det räcker och blir över. Beundrar dig som är så stark och orkar dela med dig.. styrka till er!

Jag har tagit första sprutan menopur idag, ska på VUL på tisdag. Jag hade dock jättebekymmer med att blanda pulvret, vätskan i de förfyllda sprutorna läckte ut mellan nålen och fattningen på sprutan när jag skulle trycka ut det k flaskan. Vet inte om det var något fel på nålen. Är sjuksköterska så vet liksom hur man gör men ändå blev det så knäppt! Antar att lösningen helt enkelt blir "starkare" nu då och det är ju inte bra. Tog dagens dos ändå och ringer imorgon och hör hur jag ska göra.. att det inte bara kan funka.. suck
  • S91
    waldesten16 skrev 2018-02-02 07:18:05 följande:

Jag försöker ställa mig in på att vi kör på. Är rädd att om man tar en paus kommer jag må sämre . Det är en svår balansgång. Är i grund och botten en positiv människa men för varje motgång nu känns det svårare att komma tillbaka till den inställningen. Hjälper så fantastisk mycket att skriva av sig här och att få höra ändras historier.

Jag minns inte riktigt hur det var när jag skulle blanda, hade menopur andra omgången. Men tror mig minnas att det var något som krånglade. Hoppas de kan ge ett lugnande svar idag. Du får gärna berätta sen hur det gick.

Ja men det låter som ett bra beslut, att ni kör om det känns som ni orkar, det år ju ändå en slags bekräftelse att det åtminstone blivit en graviditet även om det måste vara 100 gånger värre med missfall än när det "inte tar sig". Det är klart att så mycket motgångar slår ner även den mest positiva och starka människan.. beundrar er som kämpar på, det ger styrka även till oss andra! Hur är det med infektionen nu? Verkar det blivit bra? När får ni börja om på nytt?

Jag ringde rmc angående blandningen och hon sa att det inte gjorde någon skillnad, vilket jag dock har svårt att tro. Är fortfarande övertygad om att styrkan blir större om man blandar i mindre spädningsvätska än tänkt. Men men, har tagit ordinerad dos och så får vi se på tisdag om man blivit överstimulerad haha. Vore tråkigt att få bryta isåfall.. har haft det jobbigare än vad jag trodde med att ge sprutorna. Svider som tusan och hänger upp mig när jag ska sticka, så till slut segar jag mig genom huden och det är ju inte så skönt. Konstigt när man ger injektioner hur lätt som helst till andra.. men det är verkligen inte samma sak. :')
  • S91
    waldesten16 skrev 2018-02-04 21:05:08 följande:

Hoppas du inte blir överstimulerad.

Verkligen inte samma sak att sticka sig själv än andra. Jag gillar det inte. Någon gång tog jag en isklump på magen innan för att "bedöva" det. Organlanytranen är värst, trubbig nål och svider efter.

Jag har fortfarande smärta i magen och från vänstra äggstocken. Funderar på att ringa i morgon och höra vad de säger. Vill bara att mensen ska komma, borde komma i helgen. Vill inte vänta längre.

Ja men ring, så du får veta.. det håller vi tummarna för att den gör snart. Kram
  • S91
    Jennie1987 skrev 2018-02-11 09:42:38 följande:

Hej!

Jag fick ju ta gonal-f 100 ie och det blev tyvärr bara 2 äggblåsor som växte till bra storlek. RMC sa att dom inte plockar om det är mindre än 3 äggblåsor, för att inte "slösa" på försöken, vilket ju är bra!

Jag fick ta ovitrelle och så Fick vi försöka själva hemma, något som ju aldrig någonsin fungerat (aldrig varit gravid) under våra typ 10 år som vi försökt få barn.

Hur som helst så låg vi två gånger, samma dag som jag tog ovitrelle och två dagar efter. Och jag ska i ärlighetens namn säga att jag inte kände mig jättepepp på att det just skulle ta sig, men rmc höll tummarna.

Sen hände inget egentligen, jag började vänta på nästa mens i princip för att (förhoppningsvis) få starta en ny omgång gonal-f, med lite högre dos, 112,5 ie.

Men så fick jag så jäkla ont i magen ca 1 vecka efter äl, så jag ringde min gyn och va orolig för överstimulering, eller att äggblåsan/äggblåsorna inte släppt av ovitrelle och blivit stora cystor. Fick en tid för vul i onsdags, 7 feb. Gyn kunde se att äggstockarna var litelite förstorade och även lite fri vätska vid vänster äggstock, som det tydligen blir efter äl. Allt såg bra ut och smärtan skulle försvinna så fort mensen kom och allt blödde ut. Skönt! Men så sa han "om du inte är gravid då förstås..." Jag ville typ skratta honom i ansiktet. Mitt spontana svar blev "Nej, men det är jag ju inte".

Han ville då att jag skulle lämna ett hcg prov, för att utesluta graviditet. Och dagen efter, i torsdags 8 feb, ringde han på morgonen och sa att provet visade att jag är gravid!!! Så svårt att ta in!

Jag tog ett gravtest hemma sen på kvällen i torsdags och det blev positivt direkt, Jag hann inte ens lägga ifrån mig testet.

Ska ta nytt hcg prov imorgon, för att se om värdet höjs, antar jag. Om vi räknat rätt så är jag i vecka 5 (4+4) idag, så det är ju väldigt tidigt och allt kan hända. Men vi är bara så glada och chockade över att vi kunde bli gravida! Helt otroligt efter alla dessa år.

Jag vill önska er alla ett jättestort lycka till! Och ge inte upp, för om jag klarade detta är jag övertygad om att typ alla gör det!!

Kram

Blir så glad av att läsa detta så jag nästan börjar lipa! Stort grattis!! Och lycka till!!
  • S91
    180214 skrev 2018-02-14 06:37:50 följande:

Hej alla härinne! Jag har backat och läst lite om er. Känns som att det dags att skriva lite???? Jag är just nu ruvare (rd 2) efter min fösta ivf någonsin, som jag gjort på RMC. Jag och mannen bort i Jönköping och distansstimuleras från Mayamottagningen. Allt har gått bra tycker jag, förutom all nedrans väntan såklart... i maj -17 tog de emot oss som patienter i Linköping, i aug var första samtalet, jag vägde för mkt och fick inte börja förrän jag gått ner tio kilo. I oktober var det sen uppstart med korta protokollet men min kropp verkade inte reagera på Orgalutran överhuvudtaget så jag fick för tidig ägglossning med typ 20 ägg... Försöket fick avbrytas. Sen kom mensen en dag för sent och vi fick vänta till efter jul med nästa försök. Knäckande! Nu har vi kört långa protokollet och det har funkat kanon, fick ut 15 ägg varav 11 befruktades normalt. Fick i måndags tillbaka en fin blastocyst och väntar nu med spänning på brevet med info om ifall några kunnat frysas. Jag har kraftfull PCOS. Jag hoppas på att tråden kan vakna lite igen, hade varit så kul att gå dela erfarenheter med er RMC- kämpare!

Hej och välkommen!

Vad tråkigt att första försöket fick avbrytas, det känns som det blir så för många. Att första gången är en "testomgång" nästan för att se hur man reagerar. Det är ju väldigt individuellt det här..

Härligt och jobbigt för er att ruva.. heja blastocysten och er!! Och hoppas det blir ett gäng till frysen!

Själv är jag på mitt första äggplock nu och väntar på att de ska sätta igång. Har också kraftig pcos! Bor också i jkpg :) och har gallerian som hemmagyn. Vi gör landstingsfinansierade försök.
  • S91
    8992 skrev 2018-02-14 10:46:54 följande:

Samtalet med RMC är nu genomfört! Sprutstart imorgon, besök på onsdag och planerat äggplock vecka 9. Herregud vad sjukt det känns att det faktiskt är vår tur att sätta igång på riktigt :D

Men åh vad kul!! Vad fick ni för läkemedel och dos? (Det kanske du redan skrivit).
  • S91
    8992 skrev 2018-02-14 11:32:38 följande:

Vi fick bemfola 125 och fyremadel :) Dom läkemedlen verkar inte vara jättevanliga efter vad jag läst i olika trådar. Känns som dom flesta får Gonal-f och orgalutran. Undrar vad det beror på...

Okej! Det beror säkert på vilka förutsättningar man har och faktorerna runt om :) säkert också att det finns en grund från Läkemedelsverket som läkarna ska följa men sen har vissa sina favoritpreparat som de personligen tycker fungerat bäst. Men fråga annars!
  • S91
    8992 skrev 2018-02-14 11:57:15 följande:

Ja det spelar nog ingen större roll när jag tänker efter, bara dom funkar som dom ska så är jag nöjd haha.

Såg att du skrev att du var på äggplocket tidigare idag, hur gick/kändes det? :)

Det är klart det ska bli bra för er!

Det gick bra! Sög ut 38 äggblåsor varav det var ägg i 18 st. På vippen till överstimulerad och får inte göra någon återföring, utan vi ska vänta tills efter nästa mens. Så får förhoppningsvis göra FET i april (om äggen befruktas och delar sig normalt så det går frysa dem). :)

Det gjorde ont men inte så ont som jag förväntat mig och de var så skickliga och omtänksamma under ingreppet!
  • S91
    8992 skrev 2018-02-14 13:09:29 följande:

Oj så många men tråkigt att du måste vänta. Man får försöka va positiv och se det som att då ökar ju chanserna för fler till frysen :)

Va skönt! Jag har ganska hög smärttröskel så jag förväntar mig inte att få så ont, så bara för det kommer jag säkert lida ordentligt haha :) hur känns det i kroppen efteråt?

Ja det känns faktiskt nästan lite skönt att få lämna karusellen ett tag om jag ska va ärlig..

efteråt har det känts skönt, nästan som man gick ner 2 kilo på en gång efter all vätska de tog ut. Lite öm men inte så farlig men det kanske kommer senare under dagen :)
  • S91
    180214 skrev 2018-02-27 20:48:51 följande:

Vet inte om det påverkar graviditeten, efter ca 1000 timmars goooglande i ämnet tolkar jag det som att missfallsrisken är högre om man får allvarlig form av överstimulering, inte annars. Jag har ?bara? måttlig så jag hoppas att det inte är nån fara... Däremot är jag ju gammal från början så redan där ligger jag ju risigt till gällande missfall. Och tjock är jag också. Försöker ta en dag i taget, men det är oroligt såklart. Men man är ju såklart ett steg närmare med ett plus (måste försöka peppa mig själv att va positiv här...)

Grattis till plusset!! Och jobbigt med överstimuleringen.. jag har hört från flera att överstimulering snarare ökar chanserna för graviditet, så oroa dig inte i onödan. :) blev också överstimulerad men gjorde aldrig någon återföring. Var bara "lätt" överstimulerad men herrejisses vad dåligt jag mådde så lider verkligen med dig! Krya på dig och hoppas det blir bättre snabbt.
  • S91
    waldesten16 skrev 2018-02-26 17:35:33 följande:

Idag är jag äntligen en ruvare igen. Nu börjar den mest påfrestande tiden men ska försöka tänka positivt! Det är så omtumlande även fast det är tredje gången.

Hur går det för er alla? Ser att det är några fler som påbörjat sin ivf resa ????

Åh vad härligt att det gick bra med återföring! Förstår att det är mycket känslor inblandat. Lycka lycka till, tänker på dig!
  • S91
    waldesten16 skrev 2018-03-01 06:44:17 följande:

Tack! Läste att du äntligen var pigg nog att börja jobba igen, hoppas att det gick bra för dig. Du har haft en tuff tid efter äggplocket och hoppas att det snart blir dags för dig att göra en återföring du med. Har de sagt något om när det kan tänkas bli?

Ja det är så skönt att få komma igång igen! Det blir återföring på nästa cykel, blöder nu så om mensen kan tänka sig vara regelbunden så kommer vi göra en letrozol-stimuleringen på nästa mens som då ska komma sista veckan i mars typ. Men blev lite besviken igen på Rmc då jag uppfattat det som att vi skulle köra provera efter denna blödningen för att nästa mens inte ska dröja men den sköterskan jag pratade med ville inte lyssna på det örat alls. Är i princip aldrig regelbunden så det kan ju lika gärna dröja då. Hon menade att jag ska äta provera ifall mensen inte kommer men då är det ju likt förbaskat att det tar längre tid än vad det behöver. Men jag orkar inte tjafsa just nu utan det får bli som det blir. Kanske gör gott med ett uppehåll nu..

Hur känns det för dig, några symtom än? :)
  • S91
    waldesten16 skrev 2018-03-02 06:31:11 följande:

Tycker du ska stå på med och att få börja äta provera. Det har jag alltid gjort, påpekat att min inte kommer som det ska och att de ska ta upp det med läkaren.

I går fick jag känslan av att något försvann från kropp. Kan inte beskriva det mer som en känsla, känner samma sak idag en tomhet. Ska försöka tänka positivt men efter den känslan har det varit svårt.

Jag får se om jag orkar ringa och ta upp det igen.. vi har åkt iväg på spa i helgen bara för att komma iväg lite från allt och ägna tid till varandra så just nu fokus på det :)

Men vad märkligt, vilken dag gjorde ni fet? Förstår att det är lätt att bara tänka negativt och att man säkert känner efter väldigt mycket och värderar allt. Försök att inte tänka för mycket negativt, det behöver ju inte kännas så mycket heller. Hur var det sist? Har för mig att du var ganska övertygad om att det inte tagit sig först eller tar jag fel? Tänker mycket på dig och håller alla tummarna! Skulle ni testa i helgen? Kramar
  • S91
    hanna8911 skrev 2018-03-02 06:41:06 följande:

Ja positiva tankar är bra! Hoppas verkligen att den lilla fäste sig nu! Okej! Ja lika bra att testa innan så vet man! Så slipper man bli så besviken om mensen skulle dyka upp.

Det går bra för mig! Går in i v14 idag och mår bra! Kub såg bra ut så nu är nästa ul på april. Känns dock fortsatt väldigt overkligt! Har ju mått ganska bra hela tiden och ännu känner jag ingen livmoder så just nu mår jag i princip som vanligt! Konstigt det här...

Underbart att det flyter på för dig! Så glad för det och det ger så mycket hopp :)
  • S91
    waldesten16 skrev 2018-03-03 16:49:49 följande:

Igår kväll började jag känna molande värk igen och den har följt med till idag. Jag hoppas det är blaston som borrar in sig och inte mensen. Kommer testa mig i morgon. Tack för stöttande ord, lovade mig själv att inte tänka negativt men så är jag där igen och gör det.

Toppen att ni åkte iväg för att ägna sig åt varandr. Man får inte glömma varandra som par i denna process.

Ja det hoppas vi verkligen att det är!! Håller alla tummarna idag. Jag förstår helt och hållet att du gör det, jag är heller inget vidare på att tänka positivt i den här processen. Men vi behöver ju vara starka och försöka! Kram
  • S91
    waldesten16 skrev 2018-03-05 06:36:20 följande:

har bim i morgon och hade bestämt för att tjuvtesta i helgen. Tog test i lördags med clearblue early, testlagrets samt ägglossningstest. testlagret visade minus. Fick ett svagt svagt streck på clearblue early och utslag på ägglossningstestet. Fick hopp men ville inte ropa hej ännu.

Tog nya prover på söndagen alla negativa utan ägglossningstestet, började misstänka att att det blaston hade satt sig men inte tillräckligt och att det nu var kört.

Tog nya prover idag på morgonen, denna gången med clearblue vanliga inget utslag men jag tycktes ana en tillstymmelse till skugga där plusset ska vara, men inget säkert.

Är så förvirrad hur det ena kan ge utslag ena dagen och sedan inget, tidigt missfall? Antar att det bara är att vänta ut och se om mensen kommer i morgon eller inte.

Det är ju fortfarande tidigt att räkna ut något.. hoppas verkligen inte mensen kommer och att plusset är där vid officiell testdag!
  • S91
    waldesten16 skrev 2018-03-05 08:57:59 följande:

Jag hoppas det med. Har fått min vanliga på g mensvärk nu under morgonen. Hoppas att jag har fel.

Hur går det för dig? Börjat ny behandling?
Svar på tråden Ivf rmc linköping hösten 2017