• Wilbo80

Gravid igen..kanske :( måste prata

Hej alla,

Jag behöver rensa huvudet lite nu.. Blir nog ett längre inlägg här för jag behöver verkligen skriva ner vad jag känner..

Vi fick vårt första barn för 11 månader sen. En son. Vi hade en väldigt tuff start, eller iaf mentalt för mig framför allt. Vår son var ganska "krävande", jag var väldigt chockad av sömnbristen och fick till slut sömnproblem själv. jat mådde ganska dåligt överlag i ca 4-5 månader. Grät till o från, och tyckte det mesta var jobbigt. Men efter 4-5 månader började allt bli bättre. Och nu är det helt fantastiskt! Jag är helt förälskad i min lille son och han är helt fantastisk, så det har verkligen svängt om och blivit som det ska va :) har vant mig vid att sova-vakna-sova :) Vi har det väldigt bra och jag upplever att allt bara blir roligare och lättare för varje dag som går :)

Nu till mina tankar... Jag har fått tillbaka min mens. Så vi har använt kondom. Men Jag TROR ev jag är gravid nu i alla fall!!! Vi hade bestämt att börja försöka bli gravida om ett år, lite mer. För vi vill gärna att sonen ska vara närmre tre eller mer när syskon kommer. Just för att starten var tuff och tror vi behöver tid att njuta nu och att det därför är bra att sonen är lite äldre. Men jag vill ju inte göra abort!!! Rent biologiskt är jag sugen på ett till barn, om jag bara går på känslan i stunden men om jag tänker på hur verkligheten kommer bli, två barn så tätt, så är det inte vad jag tror är optimalt. Om jag mår dåligt vid nästa barn igen känns det bättre om första är lite äldre, att det då inte blir lika mycket press och lika tufft. Sen plus att jag vill ge sonen mycket tid med oss de första åren... Fan, det var ju därför vi använde kondom, för att INTE sitta här nu. Vill verkligen inte göra abort, det känns helt sjukt, men kan man behålla ett barn för att det känns fel att göra abort?! Tänk om vi behåller så får två barn en mamma som mår dåligt och att det inte alls blir kul.. (Jag vill om jag visste att jag skulle må bra men det vet jag ju inte..) åh vad ska vi göra...

Om det visar sig att jag är gravid kommer jag prata med en psykolog innan jag bestämmer.. Men finns det någon som vart i liknande sits? Hur blev det? Vad råder ni oss?

• Svar på tråden Gravid igen..kanske :( måste prata
  • Anonym (Sandra)

Tror att de flesta tänker att det kommer inte gå. Jobbigt med barn så tätt...hur ska jag orka?

Det är normalt att tänka så i din situation. Men vet du vad jag tror att trots det så kommer det gå hur bra som helst om du väljer att behålla barnet.

Har själv barn tätt och det var inga problem. Man klarar oftast mer än man tror.

• Wilbo80

Tack för ditt svar!

Hur tätt har du mellan dina och hur gamla är dom nu? Vad har varit tuffast tycker du?

Usch det här kommer bli ett svårt beslut :(

Kände helt plötsligt typ separationsångest från min son.. Typ som att jag sviker honom med ett syskon så tidigt.. Vilken konstig tanke.. Syskon är ju det finaste man kan få.. Jag tänker nog inte riktigt klart just nu :/

• ajnas

Du skriver att du TROR att du ev är gravid. Kan du utveckla?

• Wilbo80
    ajnas skrev 2017-07-27 20:57:19 följande:

Du skriver att du TROR att du ev är gravid. Kan du utveckla?

Pga mina symptom. Varit gravid 2 ggr tidigare (en gång slutade i tidigt missfall) och båda gångerna har varit exakt likadant. Fått mörka ringar kring bröstvårtorna och synligare blodådror, samt spända bröst och typ svidande i brösten, typ en vecka innan jag egentligen ska ha mens. (Har aldrig så vid mens eller liknande) Och trött. Är precis så nu. Det var det som fick mig att fundera. Tänkte "oj här är en känsla jag känner igen"

Visade min kille (då han var med de två förra gångerna) och han blev tyst och log litegrann så han verkar se samma sak...Men man vet ju aldrig såklart. Måste ju ta ett gravtest. Men känslan är där..

Usch vad ska jag göra - kan man behålla ett barn om graviditeten skulle starta med "ångest" - det kan inte vara bra?
  • ajnas
    Wilbo80 skrev 2017-07-27 21:08:12 följande:
    Pga mina symptom. Varit gravid 2 ggr tidigare (en gång slutade i tidigt missfall) och båda gångerna har varit exakt likadant. Fått mörka ringar kring bröstvårtorna och synligare blodådror, samt spända bröst och typ svidande i brösten, typ en vecka innan jag egentligen ska ha mens. (Har aldrig så vid mens eller liknande) Och trött. Är precis så nu. Det var det som fick mig att fundera. Tänkte "oj här är en känsla jag känner igen"

Visade min kille (då han var med de två förra gångerna) och han blev tyst och log litegrann så han verkar se samma sak...Men man vet ju aldrig såklart. Måste ju ta ett gravtest. Men känslan är där..

Usch vad ska jag göra - kan man behålla ett barn om graviditeten skulle starta med "ångest" - det kan inte vara bra?
    Tror 99% av alla graviditeter innehållit ångest de första veckorna. Kommer jag bli en bra mamma? Är jag redo för det här? Är barnet friskt? Tänk om jag får missfall? Oro och lättare ångest är säkerligen hormonellt styrt då det handlar om förberedelse inför vad som komma skall och jag kan inte tänka mig att det skadar bebisen.

Men bäst att du gör ett test när det är dags istället för att grubbla så mycket nu. Kroppen kan ju spela en spratt.
  • Anonym (Ellen)

Det är mycket okej med blandade känslor genom hela graviditeten och till och med första baby-tiden, kan bli hur bra som helst ändå!

• Anonym (Sandra)
    Wilbo80 skrev 2017-07-26 23:07:44 följande:

Tack för ditt svar!

Hur tätt har du mellan dina och hur gamla är dom nu? Vad har varit tuffast tycker du?

Usch det här kommer bli ett svårt beslut :(

Kände helt plötsligt typ separationsångest från min son.. Typ som att jag sviker honom med ett syskon så tidigt.. Vilken konstig tanke.. Syskon är ju det finaste man kan få.. Jag tänker nog inte riktigt klart just nu :/

Det var ett år imellan. Klart det är mer att göra när man får barn tätt. Men man klarar det. Ångrar inte att jag födde barn tätt. Det har varit både slitsammt och härligt som det är med barn.

Säger det att var glad så länge du är välsignad med att kunna bli gravid och föda barn. Nu börjar jag själv bli för gammal för fler barn snart och haft många missfall. Är glad att jag har fått tre barn. Det finns kvinnor som gråter nästan varje dag för att de aldrig blir gravida. Och det finns kvinnor som i sin bästa ålder får plötsligt cancer och måste ta bort sin livmoder och sörjer att inte bli gravid mer.
  • jess06

Ta ett graviditetstest så du verkligen vet.

Jag är gravid i v.8 och vår dotter är 11 månader. Det var inte meningen att bli gravid nu men trots skydd osv hände det. Vi bokade abort nästan omgående. Efter att par dagar började jag må väldigt dåligt och kände att jag inte klarar av att ta bort barnet. Jag hade en väldigt jobbig graviditet både psykiskt och fysiskt och efter akut kejsarsnitt fick jag förlossningsdepression. Efter ca 4 månader vände det och jag började njuta av att vara mamma.

Min man ville också behålla barnet efter en del prat så vi avbokade tiden för abort. Anledningen till att vi båda ville göra abort var för att vi var rädda - fattade vi sen. Så nu känner vi mer glädje för varje dag. Det kommer sannolikt bli tufft, speciellt i början. Vi känner dock att vi har ett bra nätverk och mina svärföräldrar finns nära oss och ställer alltid upp om det behövs.

I alla fall, mitt råd är att göra ett test. Det verkar ju som att ni båda verkar vilja behålla ett eventuellt barn. Prata om det mycket och väg för och nackdelar.

• Wilbo80
    jess06 skrev 2017-07-28 11:00:05 följande:

Ta ett graviditetstest så du verkligen vet.

Jag är gravid i v.8 och vår dotter är 11 månader. Det var inte meningen att bli gravid nu men trots skydd osv hände det. Vi bokade abort nästan omgående. Efter att par dagar började jag må väldigt dåligt och kände att jag inte klarar av att ta bort barnet. Jag hade en väldigt jobbig graviditet både psykiskt och fysiskt och efter akut kejsarsnitt fick jag förlossningsdepression. Efter ca 4 månader vände det och jag började njuta av att vara mamma.

Min man ville också behålla barnet efter en del prat så vi avbokade tiden för abort. Anledningen till att vi båda ville göra abort var för att vi var rädda - fattade vi sen. Så nu känner vi mer glädje för varje dag. Det kommer sannolikt bli tufft, speciellt i början. Vi känner dock att vi har ett bra nätverk och mina svärföräldrar finns nära oss och ställer alltid upp om det behövs.

I alla fall, mitt råd är att göra ett test. Det verkar ju som att ni båda verkar vilja behålla ett eventuellt barn. Prata om det mycket och väg för och nackdelar.

Åh tack för ditt svar!! Vi verkar ju befinna oss i precis liknande situation.. Vi har också ett bra nätverk omkring oss, med svärföräldrarna väldigt nära som alltid utan tvekan ställer upp(vilket för övrigt räddade mig när jag mådde som sämst i början med sonen..)

Sambon kan absolut tänka sig behålla barnet nu (mer lättsamt än mig) men pressar inte åt något håll. Men precis, först och främst måste jag ju ta ett test.. Jag hoppas du får må bättre den här graviditeten! Tack för att du skrev :)
  • jess06
    Wilbo80 skrev 2017-07-28 17:46:34 följande:

Åh tack för ditt svar!! Vi verkar ju befinna oss i precis liknande situation.. Vi har också ett bra nätverk omkring oss, med svärföräldrarna väldigt nära som alltid utan tvekan ställer upp(vilket för övrigt räddade mig när jag mådde som sämst i början med sonen..)

Sambon kan absolut tänka sig behålla barnet nu (mer lättsamt än mig) men pressar inte åt något håll. Men precis, först och främst måste jag ju ta ett test.. Jag hoppas du får må bättre den här graviditeten! Tack för att du skrev :)

Berätta gärna vad testet säger :).
Svar på tråden Gravid igen..kanske :( måste prata