Inlägg från: Wilbo80 |Visa alla inlägg
  • Wilbo80

Gravid igen..kanske :( måste prata

Hej alla,

Jag behöver rensa huvudet lite nu.. Blir nog ett längre inlägg här för jag behöver verkligen skriva ner vad jag känner..

Vi fick vårt första barn för 11 månader sen. En son. Vi hade en väldigt tuff start, eller iaf mentalt för mig framför allt. Vår son var ganska "krävande", jag var väldigt chockad av sömnbristen och fick till slut sömnproblem själv. jat mådde ganska dåligt överlag i ca 4-5 månader. Grät till o från, och tyckte det mesta var jobbigt. Men efter 4-5 månader började allt bli bättre. Och nu är det helt fantastiskt! Jag är helt förälskad i min lille son och han är helt fantastisk, så det har verkligen svängt om och blivit som det ska va :) har vant mig vid att sova-vakna-sova :) Vi har det väldigt bra och jag upplever att allt bara blir roligare och lättare för varje dag som går :)

Nu till mina tankar... Jag har fått tillbaka min mens. Så vi har använt kondom. Men Jag TROR ev jag är gravid nu i alla fall!!! Vi hade bestämt att börja försöka bli gravida om ett år, lite mer. För vi vill gärna att sonen ska vara närmre tre eller mer när syskon kommer. Just för att starten var tuff och tror vi behöver tid att njuta nu och att det därför är bra att sonen är lite äldre. Men jag vill ju inte göra abort!!! Rent biologiskt är jag sugen på ett till barn, om jag bara går på känslan i stunden men om jag tänker på hur verkligheten kommer bli, två barn så tätt, så är det inte vad jag tror är optimalt. Om jag mår dåligt vid nästa barn igen känns det bättre om första är lite äldre, att det då inte blir lika mycket press och lika tufft. Sen plus att jag vill ge sonen mycket tid med oss de första åren... Fan, det var ju därför vi använde kondom, för att INTE sitta här nu. Vill verkligen inte göra abort, det känns helt sjukt, men kan man behålla ett barn för att det känns fel att göra abort?! Tänk om vi behåller så får två barn en mamma som mår dåligt och att det inte alls blir kul.. (Jag vill om jag visste att jag skulle må bra men det vet jag ju inte..) åh vad ska vi göra...

Om det visar sig att jag är gravid kommer jag prata med en psykolog innan jag bestämmer.. Men finns det någon som vart i liknande sits? Hur blev det? Vad råder ni oss?

• Svar på tråden Gravid igen..kanske :( måste prata
  • Wilbo80

Tack för ditt svar!

Hur tätt har du mellan dina och hur gamla är dom nu? Vad har varit tuffast tycker du?

Usch det här kommer bli ett svårt beslut :(

Kände helt plötsligt typ separationsångest från min son.. Typ som att jag sviker honom med ett syskon så tidigt.. Vilken konstig tanke.. Syskon är ju det finaste man kan få.. Jag tänker nog inte riktigt klart just nu :/

• Wilbo80
    ajnas skrev 2017-07-27 20:57:19 följande:

Du skriver att du TROR att du ev är gravid. Kan du utveckla?

Pga mina symptom. Varit gravid 2 ggr tidigare (en gång slutade i tidigt missfall) och båda gångerna har varit exakt likadant. Fått mörka ringar kring bröstvårtorna och synligare blodådror, samt spända bröst och typ svidande i brösten, typ en vecka innan jag egentligen ska ha mens. (Har aldrig så vid mens eller liknande) Och trött. Är precis så nu. Det var det som fick mig att fundera. Tänkte "oj här är en känsla jag känner igen"

Visade min kille (då han var med de två förra gångerna) och han blev tyst och log litegrann så han verkar se samma sak...Men man vet ju aldrig såklart. Måste ju ta ett gravtest. Men känslan är där..

Usch vad ska jag göra - kan man behålla ett barn om graviditeten skulle starta med "ångest" - det kan inte vara bra?
  • Wilbo80
    jess06 skrev 2017-07-28 11:00:05 följande:

Ta ett graviditetstest så du verkligen vet.

Jag är gravid i v.8 och vår dotter är 11 månader. Det var inte meningen att bli gravid nu men trots skydd osv hände det. Vi bokade abort nästan omgående. Efter att par dagar började jag må väldigt dåligt och kände att jag inte klarar av att ta bort barnet. Jag hade en väldigt jobbig graviditet både psykiskt och fysiskt och efter akut kejsarsnitt fick jag förlossningsdepression. Efter ca 4 månader vände det och jag började njuta av att vara mamma.

Min man ville också behålla barnet efter en del prat så vi avbokade tiden för abort. Anledningen till att vi båda ville göra abort var för att vi var rädda - fattade vi sen. Så nu känner vi mer glädje för varje dag. Det kommer sannolikt bli tufft, speciellt i början. Vi känner dock att vi har ett bra nätverk och mina svärföräldrar finns nära oss och ställer alltid upp om det behövs.

I alla fall, mitt råd är att göra ett test. Det verkar ju som att ni båda verkar vilja behålla ett eventuellt barn. Prata om det mycket och väg för och nackdelar.

Åh tack för ditt svar!! Vi verkar ju befinna oss i precis liknande situation.. Vi har också ett bra nätverk omkring oss, med svärföräldrarna väldigt nära som alltid utan tvekan ställer upp(vilket för övrigt räddade mig när jag mådde som sämst i början med sonen..)

Sambon kan absolut tänka sig behålla barnet nu (mer lättsamt än mig) men pressar inte åt något håll. Men precis, först och främst måste jag ju ta ett test.. Jag hoppas du får må bättre den här graviditeten! Tack för att du skrev :)
  • Wilbo80

Jag ska absolut berätta när jag testat. :)

Eleot - så du tyckte den första tiden med första var jobbigt? Inte lika jobbigt med de andra? Jag förstår såklart att det är MYCKET med fyra barn Men grejen är att stress, laga mat med självmordsbenägen 11 månaders, aldrig sitta stilla, fixa och trixa, natta, mata, ut med hund bla bla tycker jag inte alls är jobbigt. Det var den mentala omställningen som tog värst på mig. Många sa till mig "Vänta bara tills hann kan krypa, stoppar allt i mun, du får aldrig vara stilla, separationsångest" osv men helt ärligt njuter jag av det och typ skrattar mig igenom det (okej ni fattar) i jämförelse med den första tiden.. Så jag är sååå rädd att må sådär dåligt igen efter en ny förlossning :/

• Wilbo80
    Eleot skrev 2017-07-29 06:43:23 följande:

Jag hade en hemsk första förlossning och hade problem i 2månader efter förlossningen med mig själv och bebis som grät dygnet runt, mjölkstockning från helvetet m.m nr2 vart i princip till på första samlaget efter förlossningen, efter 1års ålder tycker jag det bara blev lättare, laga mat för flera dagar plocka fram och förbered bättre pyjamas vid sovdags osv så att barnet blir mer inställd på att då är det sovdags.

Våga låta barnet röra sig fritt inom synligt räckhåll utan att bli hysterisk plocka hellre bort saker i början osv.

Och sluta lyssna på vad alla andra säger alla barn är inviduella och skitsnack kan dom gott ha för sig själva ;)

Ja det går väldigt bra måste jag säga. Jag Är inte så rädd av mig att han ska slå sig (så länge det inte handlar om läkarvård såklart) så han brukar få röra sig fritt och testa lite bara jag har ett öga på honom... Jag tycker verkligen allt är bättre och roligare nu än i början :)

Vi får då se vad testet visar.... Kan inte testa riktigt än.
  • Wilbo80
    Anonym (Två barn och två föräldrar) skrev 2017-07-29 06:54:34 följande:

Lillasyster kom när storebror var 16 månader. Jag blev gravid trots full amning och jag hade knappt hämtat mig efter ett katastrofsnitt. Men det fick gå iallafall! Min make var hemma heltid under sista trimestern och bebisens första halvår. Det var tur. Visst hade jag löst det själv också men inte utan att barnen hade blivit lidande. Det är svårt att lyfta runt på ett barn, byta blöjor, gunga hela natten osv på det stora barnet när man är höggravid med foglossning och förvärkar. Bebisen i magen behöver att mamma vilar och bebisen utanför behöver extra mycket omsorg... Det är ännu svårare att återhämta sig efter förlossningen och hitta rätt med amning osv när det finns en lite storebror som måste jagas, tröstas och kräver lite extra. Det är ju så att dom aldrig kommer sova samtidigt med alltid slår sig samtidigt, blir akut hungriga samtidigt, ryggbajsar samtidigt. Ingen av dom hade förmågan att kunna vänta eller ta hänsyn utan allas behov behövde mötas omedelbart.Även ett litet barn vet att den bästa tiden att välta tv, stoppa fjärrkontroll i akvariet, stoppa mobilen i toalettstolen osv är just när mamma satt sig för att amma den lille. Hade jag inte haft min make hemma så hade jag fått lära mig amma på språng med bebisen hängade i bröstet. Storebror hade nog känt sig bortvald och utanför om inte pappa hade varit hemma. Nu fick han stället göra egna saker med pappa och pappa tog all omvårdnad om den store. Nu när den lille är 1,5 så ska pappa vara fl med henne och då får jag mer kvalitetstid med den store ;)

För oss går det bra. Men det är enbart för att vi är två föräldrar som varit lediga mycket samtidigt. Så det är mitt råd!

Men tack, Vilken bra idé. Att jag inte ens tänkte på det... Det är verkligen nåt vi borde överväga att han också får va hemma i början eftersom jag vet sen tidigare att jag inte mått så bra den första tiden..

Tack för det :)
  • Wilbo80

Har tagit ett test nu.. Det var i tidigaste laget.. Men jag tycker mig ana ett streck där till vänster..... Ser ni vad jag ser eller...?

• Wilbo80

Aja vad konstigt det blev men d spelar kanske ingen roll åt vilket håll den är :P

• Wilbo80

Nån gång runt 5-7 augusti.. Så har tagit väldigt tidigt.. Men då är det inte bara jag som inbillat mig strecket i alla fall.

Anonym (5 barnsmamma) skrev 2017-08-02 16:33:26 följande:

Nått svagt verkar det vara ja. När är ungefärlig bim?

• Wilbo80
    Anonym (Ellen) skrev 2017-08-02 16:41:57 följande:

Grattis, det kommer att gå bra!!!

Tack så mycket, det hoppas jag verkligen:) (känns som jag just klivit på en sjukt läskig berg o dalbana...)
  • Wilbo80
    Annelie 76 skrev 2017-08-02 16:50:28 följande:

Nu har jag längre mellan mina men jag tyckte det var jobbigare att få ett barn än att få två. Omställningen var mycket större från inte än till två stycken. När man har ett barn redan är man ju van vid rutinerna redan så det är lite lättare. Men på ett sätt är det ju jobbigare eftersom de små rackarna turas om att vara vakna och sjuka. Men med två föräldrar kan man ta varsitt barn, då blir enklare.

Det känns skönt att höra. För jag tyckte verkligen det var en stor omställning med första nu... Men ja nu ska jag vänta ett par dagar och ta ett till.. Man vill ju ha det där tydliga strecket för att va hundra..
  • Wilbo80
    Josefinlalla skrev 2017-08-02 18:07:22 följande:

Att göra en abort är inte fel eller skamligt. Det är värre att behålla barnet på grund av rädsla för aborten. Känner man att man tvekar, inte kommer klara situationen och att barnet i fråga kanske inte kommer få den positiva start i livet som den förtjänar då är abort ett val.

Det är så klart helt upp till dig men jag vill bara poängtera att vilja spendera mer tid med det barn man redan har är inte fel. Man vet aldrig hur ens graviditet blir och inte heller tiden efter förlossningen.

Du har helt rätt. Om jag inte känner att jag inte börjar känna mer glädje så..ja..

Börjar dock vänja mig vid tanken och att det kanske inte alls skulle vara så "hemskt" som det först kändes.. Men jag vet varken ut eller in just nu..
  • Wilbo80

Såhär ser våra tankar ut:(observera att jag absolut vet att sånt här inte går att planera eller att det finns några garantier. Det kan ju visa sig att jag aldrig kan bli gravid igen, att det dröjer, nån blir sjuk etc. Detta är bara ur "om vi fick bestämma" perspektiv)

Om jag är gravid nu/behåller:

Egentligen skulle sonen vid 16 månader börja förskolan (i Januari 2018) men om jag är gravid och vi behåller barnet så kommer han inte att börja då. Utan då blir jag hemma tills att jag föder i April. Då kommer sambon vara hemma minst 4 månader (april-aug, han tar då fl med sonen så att alla 4 är hemma tillsammans den första tiden) och sen skulle då sonen börja förskola några timmar vid 2 års ålder i Augusti 2018, när jag är fl med syskonet, eller om det inte behövs så är han fortsatt hemma med mig och syskonet. Skulle dock vilja prova att börja några timmar för att se hur det gick. Det här innebär dock att jag är borta från arbetslivet i tre år, ev lite kortare...

Om jag inte är gravid/inte behåller:

Jag kan återgå till jobbet i Januari 2018, på halvtid. Sonen börjar när han är 16 månader, går korta dagar på förskolan och vi kan lägga all vår lediga tid på honom då han fortfarande är så pass liten och behöver oss. Och vi skulle ev börja försöka med syskon om ett år så att han närmar sig 3 år. Jag har i så fall hunnit jobba mer än ett år och går sen igen på fl när syskon kommer.

vad tänker ni..?

• Wilbo80

Då inbillade jag mig inte ...

Hur tänker ni när ni läser dom två alternativen jag skrev?

Skulle vilja höra era tankar, kanske får mig att tänka mer åt ena eller andra hållet.. Just nu är jag verkligen 50/50.. Fast jag började gråta igår när jag loggade in på SöS abortmottagning, bara kändes sååå fel.. Samtidigt märker jag rent humörmässigt hur jag påverkas av det här, har annars världens tålamod med min son, inte mycket jag tycker är jobbigt, men nu märker jag hur jag typ blir kallsvettig och kan va irriterad inombords.. Känns ju inte bra.. :/

• Wilbo80
    jess06 skrev 2017-08-03 17:25:09 följande:

Jag var också extremt kluven. Det passade liksom inte alls in i våra planer och det kändes som att det inte skulle gå med 1 till just nu. När jag ringde och bokade tid för abort så var den tidigaste tiden över 2 veckor bort, men jag bokade den. Efter två dagar var jag enig med mig själv om att jag skulle ha väldigt svårt att genomföra aborten. Jag sa till min man att jag gör det, för att ett barn ska inte komma till världen om föräldrarna inte vill ha det (inte mitt barn i alla fall). Men hade jag valt själv hade jag behåller det eftersom känslorna är så emot det. Han påpekade då att han aldrig sagt att han inte ville behålla barnet, utan att han inte kunde se hur vi skulle klara av ett barn till och att han var rädd att inte räcka till.

Vi pratade en hel natt och resonerade på alla vis och kom då båda fram till att en abort var fel väg att gå.

Jag är fortfarande rädd vissa dagar. Vi är trots allt två stycken och vi har klarat en tös utan problem. Vi har ett bra nätverk kring oss. Jag skulle börja plugga nu i 2 år till efter studieuppehåll efter graviditeten, men vi fick tänka om. Jag har hela livet på mig att studera och ekonomiskt klarar vi det ändå.

Vi har bestämt oss för att behålla :) Klarar ingen abort och vi börjar mer och mer se det positiva i allt. Vi verkar befinna oss i liknande situation du och jag Jess06. Barn i samma ålder och en till oplanerad på väg. Samt en ganska tuff start med första. När är beräknad bf för dig?
  • Wilbo80
    mammamalin skrev 2017-08-10 10:46:27 följande:

Grattis till graviditeten, om du är gravid! :) (Ej läst hela tråden)

Jag blev gravid då äldsta var 9 månader, så hon var 18 månader när lillasyster kom. Det var det bästa vi gjort! Idag är de 2 och 3 år och leker så fint med varandra. Visst var det mycket att stå ,i och är fortfarande, men det tror jag alltid att det är med barn! :)

Jag är gravid och vi ska behålla :) Tack såå mycket för ditt svar, vad kul att det gått så bra! Var lillasyster planerad?
  • Wilbo80
    jess06 skrev 2017-08-10 13:23:27 följande:

Vi har bf 14/3 :). Vårt hus är för litet för en familjemedlem till så vi kommer att köpa mina svärföräldrars hus och dom vårt. Dom vill inte ha så stort hus. Det är dock mycket att göra där så vi kommer verkligen ha händerna fulla ett tag framöver. Vi har fått planera om en hel del efter att vi bestämde oss för att behålla. Tanken var att vi skulle flytta till ett hus där vi inte behöver göra så mycket, med tanke på att jag måste vara mammaledig ytterligare en tid så känns det bättre att hålla månadskostnaden låg ett tag till och göra så här. Hur har ni det med boende?

Grattis förresten, Det kommer att gå bra även om det känns tvivelaktigt ibland (i alla fall för mig). När har du bf?

Tack så mycket. Och grattis själv :)

BF 13/4 när jag räknat från senaste mens. Shit, det är knappt så jag fattat det själv...gravid igen :O

Vi bor kvar. Tanken var att flytta när jag gått tillbaka till jobbet, men ja det blir ju som sagt ändrade planer nu och det är bättre ekonomiskt att bo kvar när jag nu ska fortsätta va mammaledig.

Vi får plats med en bebis men när barnen blir större behöver vi ha större. Så nu siktar vi på att flytta när jag går tillbaka till jobbet..Om 2(!!!)år, och inte om 4 månader som tidigare planerat...

I september/oktober skulle jag till mitt jobb och prata om min "återkomst" - det samtalet kommer ju ta en vändning...

Hur kommer ni göra med ledighet för dig? Går du tillbaka till jobbet emellan? Ska ni skola in dottern på fsk eller blir hon hemma med dig och syskonet?
Svar på tråden Gravid igen..kanske :( måste prata