• Mjbo

Vi som börjar med IVF hösten 2017

Matildas84 skrev 2017-09-06 22:05:21 följande:

Verkligen. på samtliga punkter. Så tungt när flera omkring en gått från att inte veta om de någonsin kommer vilja ha barn, till att bestämma sig för att de vill ha barn, till att bli gravida försök 1 och hunnit förlösa kalaset medan en annan står här och sparkar i gruset. Men som du säger all cred till de som hållit på längre. Och kanske har man sparkat klart snart.. men vill ju bara veta att det kommer att gå bra förr eller senare.

Ja du.. det är en tuff sits vi sitter i. Känns som att man hade velat ordna en träff med alla vi ivfare och bara spy galla över allt som har med sprutor och undersökningar att göra. Och kramas och gråta och glädjas tillsammans. Önskar att man hade någon i sin närhet som viste vad man går igenom.. men men. Stor kram till er alla <3
  • Mjbo
    Titikaka skrev 2017-09-07 11:50:28 följande:

Hur går det för Carolayna? Dags för tjuvtesta :)

Jag läste att flera såg svaga pluss på ruvardag 6 eller 7. Imorgon är det 6 för mig. Vet inte om jag vågar? Nån som också vill testa imorgon? :D

Jag är bara på dag 5 imorgon så jag vågar nog inte test än.. Sist plussade jag på dag 6 med digitalt.. Ska nog vänta till åtminstone dag 6 tror jag, vilket är i övermorgon för mig.. Men, stort lycka till om du testar imorgon! och meddela oss såklart resultatet ;)
  • Mjbo
    EmmaB1988 skrev 2017-09-08 15:13:48 följande:

Oj vad mycket att läsa när man inte vart in på länge :) I mitt liv har de hänt grejor. Jag har kommit in på högskola (som reserv efter att utbildningen startat) så från ena dagen till den andra så har jag tjänstledigt och pluggar till sjuksköterska på heltid :) Pratade med Gävle som ville höja dosen Menopur pga min vikt. Resan som jag har inbokad i okt krockar ju med insättning så jag ska börja spruta när jag är utomlands (om mensen kommer som den ska). ÄP är beräknat till v 44-45. Tankarna och stressen över IVF har lugnat sig sen jag börja plugga, min hjärna har inte plats för nå annat i dagsläget. Vilket är ganska skönt faktiskt. Plugget har inte kunnat komma lägligare. Lyckas vi bli gravida under skolgången så tar jag studieuppehåll. Har alltid haft en vision om att få två barn först å sen plugga för jag ville inte sätta fast mej i studier i tre år, ville inte behöva ta uppehåll. Åren har gått å inga barn har kommit. Så nu har jag kastat om lite i planeringen :)

Spännande med studier, va roligt att du har en vision och plan! Och sköterskor behövs, det vet vi ju alla ;) Lycka till med den delen!
    En fråga bara, vad menar du med höja dosen pga din vikt?? 

Sen undrar jag, börja spruta utomlands.fick du det för din klinik? Jag hade samma dilemma i våras när jag började min första IVF.. men den resan fick jag ställa in då jag inte ville missa chansen att prova innan sommarn, och jag fick inte spruta utomlands utan jag fick lov att vara hemma i sverige då. Men de kanske är olika från klinik till klinik :) Lycka till oavsett!
  • Mjbo
    A1987 skrev 2017-09-07 13:19:28 följande:
    Hej på dej! Började läsa denna tråd i brist på annat och tyckte jag kände igen ditt namn från tråden i våras! Så himla tråkigt allt som hänt dej sen dess! Jag tog en paus från alla netsidor som hade att göra med ivf efter mitt tidiga missfall, nollade huvudet och körde på nytt i augusti. Imorgon har jag testdag (rd 14) för vårt första FET, men det har varit positivt sen rd 9 :) Nu är det bara att hålla tummarna för att det skall gå vägen den här gången :) Några känningar med ditt ruvande?

Hej! Ja det stämmer, känner igen dig med från i våras ;) 

Ja det var en hemsk sommar för min del.. Blev inte alls som jag hade tänkt mig. men nu är jag på ruvardag 5 idag. Känner INGENTING än så länge.. I våras plussade jag på dag 6, så jag tror jag ska ta test imorgon faktiskt.. Eller på söndag eventuellt, får se vad nerverna säger imorgon bitti! haha :) 

Stort grattis till ditt PLUS! så himla underbart. Jag önskar dig all lycka till framöver! 

• Mjbo
    Titikaka skrev 2017-09-07 14:51:30 följande:
    Vi bestämde att tjuvtesta på lördag, så det är samma dag som du.. Jag har dåligt kvalité test hemma, tänker köpa lite bättre, men inte digital just nu, lite kanske för dyrt för sån tidig tjuvtestning
    Jag ska se om mina nerver oxå klarar att testa imorgon! Uppdatera mig om resultatet, men vi ska komma ihåg att OM det är negativt så är det fortfarande tidigt, så vi ska inte ge upp ;) Lycka till! <3
  • Mjbo
    EmmaB1988 skrev 2017-09-08 21:15:22 följande:

Från början skulle jag ta 187,5 E Menopur men sen hade läkaren ändrat sig och höjt dosen till 225 E eftersom jag har ganska hög vikt. Ja jag fick börja spruta utomlands. Fick brev hem idag med ett intyg jag ska ha med mej som läkaren skrivit att jag ska ha med mej sprutor så jag inte blir stoppad i tullen :)

Okej! Men va bra ändå att det gick att göra så! :) stort lycka till!
  • Mjbo
    Madeeleenee skrev 2017-09-08 19:11:36 följande:

Mår bra efter dagens äggplock, öm och stel förstås, hon fick sticka och tryckte en hel del så förvarnade mig att det skulle nog ömma och svullna en hel del. Men inte så farligt, mest när jag byter ställning i sängen och reser mig. Går som en cowboy haha. Fick en tredagars antibiotika kur då hon fick sticka så mycket i ena äggstocken, fick tom lämna en blåsa hon inte kom åt. Jag blöder en hel del, vilket säkert är normalt. Men hur mycket är normalt? När jag kissar ser jag att det droppar ner i toaletten... och kisset blir liksom rött. bytt binda ungefär en gång i timmen, den är inte full men känns lite ofräscht, är en tampongtjej :) för visst ska man inte använda tampong nu? Blöder inte så mycket när jag ät still tror det drar igång när jag går, då mest till toaletten då.. Mycket frågor...

Jag blödde ganska mycket i en dag ungefär. Sen ca 2 dagar med lite ljusrosa bara. De är nog normalt tror ja (?) :p men som någon ovan skrev så ska du säkert ha slutat tills insättningen, men de kanske du ska kolla med kliniken sen innan det är dags :)
  • Mjbo
    Titikaka skrev 2017-09-09 18:33:18 följande:

Ruvdag 7 idag. Tack tjejer. Jag är inte redo att vara riktigt glad, men del av stress minskat.. Ett litet steg framåt..

Grattis!!!! :)
  • Mjbo
    Titikaka skrev 2017-09-10 09:29:52 följande:

Tack! Har du testat? Jag väntade på uppdatering från dig :)

Nej inte testat än........ :p
  • Mjbo

Rd7 idag... i våras plussade jag på rd7. Har testat nu dock mitt på dagen, ej morgonurin. Men de va tvär negativt.... har haft det på känn att det inte tagit sig denna gång dock, så jag blev inte jätte förvånad...

• Mjbo
    Pigall skrev 2017-09-10 14:31:13 följande:

Usch vad jobbigt! Förstår att du är besviken. Det är ju fortfarande gott om tid kvar till testdag och du använde ju inte morgonurin så det kan ju ändra sig tills dess. Använde du ett testa tidigt test eller ett vanligt? Vi håller tummarna att det hinner ändras till TD! Men vet hur du känner. Jag har också på känn att det inte tagit sig den här gången och har ställt in mig på att det blir en cykel till. Uppdatera oss om du testar fler gånger! Styrkekramar!

Tack. Ja de är ett tag kvar tills testdag, men ska ha mens om ca 2-3 dagar, så hade det varit positivt så hade det varit det nu redan.. Nej ja är säker på att det inte blir nått denna gång tyvärr. Känner det i hela kroppen.

Har du testat nått? Kram till dig med.
  • Mjbo
    Pigall skrev 2017-09-10 14:53:21 följande:

Aha, ja man känner ju tyvärr sin kropp rätt väl. Även om den kan luras ibland. Har du några fler i frysen eller blir det ny omgång för dig om dina instinkter stämmer?

Nej jag har inte testat än. Detta är första dagen ovitrellen inte skulle spöka och har inga test hemma. Men är ju sugen på att testa. Man vill ju så gärna tro att man bara inbillar sig att det inte blivit något.

Vi har 3 ägg kvar i frysen.. Nej börja ny omgång vet jag faktist inte om jag orkar med. Aldrig mått så psykiskt dåligt i mitt liv som det här året. Så jag vet inte.

Okej, ja då kanske du kan testa om ett par dagar om du vågar och vill. Stort lycka till iallafall!
  • Mjbo
    Endosteg4 skrev 2017-09-10 17:41:43 följande:

IVF ÄR MIN ENDA CHANS ATT BLI MAMMA, är bara 21 år gammal med endometrios steg 4. Läs min egna tråd eller gå in på länken för att hjälpa mig, detta är min enda och slutliga chans!

Länk: gofundme.com/ivf-needed-severe-endometriosis

Min enda chans med. Förmodligen mångas enda chans här inne. Men beklagar för dig med, som för alla andra här inne.
  • Mjbo
    soofa skrev 2017-09-10 15:45:04 följande:

Tråkigt att det var negativt, men är det verkligen kört än? Förstår att det känns så såklart. :(

Nej det är det väl Inte egentligen såklart.. men i min värld är det det. Hur går det för dig?
  • Mjbo
    Söndag skrev 2017-09-10 19:17:22 följande:

Beklagar så var de för mig sist också var tvärsäker på att de inte gått vägen tycärr var känslan rätt

Tror man känner sin kropp rätt väl efter alla år. Beklagar att din instinkt stämde.
  • Mjbo
    soofa skrev 2017-09-10 18:56:39 följande:

Förstår det. :( Jag hoppas dock fortfarande, åt dig! Jadu, här händer inte så mycket. Har mens precis nu och måste vänta till nästa mens innan jag ska ringa kliniken och planera för FET. Tycker det blev ganska skönt med en paus dock, trots att vi precis börjat..

Förstår det. Jag är själv lite inne på ett uppehåll till efter jul kanske. Eller om man kör på med de 3 ägg vi har i frysen och sen får se hur man känner sen.

Någon som vet om man gör nästa fet direkt sen efter ett neg test? Alltså direkt på nästa äl? Eller måste man vänta en cykel?
  • Mjbo
    soofa skrev 2017-09-10 19:55:28 följande:

Hm, jag vet inte. För du var helt ostimulerad nu va? För min del blir det ju ett uppehåll men det beror nog både på att jag var stimulerad plus risk för överstimulering.

Ja helt ostimulerad i egen cykel med egen äl osv..
  • Mjbo
    Matildas84 skrev 2017-09-10 19:57:28 följande:

<3 Jag hoppas innerligt att det ändras. Du har haft ett fruktansvärt tufft år och förtjänar att det ska vända. Och hålla i sig. Kramar till dig

Tack så mycket. Ja. Det här året har varit det värsta i mitt liv på så många olika sätt. Aldrig mått så psykiskt dåligt någonsin..

En fråga till er alla som det beror på er tjejer att ni ej får barn med er partner. Hur klarar man av att man eventuellt orsakar sin största kärlek ett helt barnlös liv? Jag tror inte att jag kan leva med att det är mitt "fel" att han inte får barn.. Någon annan som tänker så eller är jag ensam om det? Hans största dröm har alltid varit att få barn. Och jag ska vara den som gör att han inte får detta??? Inga barn.. Inga barnbarn som sköter om honom när han är gammal... Hur fan överlever man?! Jag tror inte att jag hade kunnat leva med vetskapen om det. Går man isär? Hoppas man att känslan ändras? Hur gör man?
  • Mjbo
    Pigall skrev 2017-09-10 21:12:38 följande:
    Nu är det för vår del en annorlunda situation då det främst verkar vara manlig faktor för vår del. Dock verkar vi båda vara måndagsexemplar ser det ut som. Men jag vet hur fruktansvärt min partner har mått över detta och hur tankarna har gått hos mig. Min stora sorg om det inte funkar för oss är inte att inte få barn utan att inte få barn med honom. Det är ju hans drag som jag drömt om att se i en liten. Men den sorgen vet jag hade gått över efter ett tag och tids nog hade vi börjat leta nya vägar. Precis som vi inte gav upp när det inte gick den vanliga vägen kommer vi inte ge upp om det inte går med ivf. Det finns många sätt att bli förälder på. Adoption är ju ett annat alternativ. Visst är även det en process men vad är några år mot resten av livet som förälder?

Enligt min erfarenhet är det den som "felet" ligger hos som mår allra sämst i dessa sammanhang medan partnern brukar acceptera läget och blicka framåt hyfsat snabbt.

Ett tips till er alla förresten är att kolla på filmen "Hans & Hennes" om ni lyckas hitta den någonstans. Hade inte sett den på flera år förrän den gick på tv härom månaden och såg den i ett helt nytt ljus nu när man själv är ofrivilligt barnlös. Tror varenda reaktion i hela filmen har hänt hemma hos oss de senaste året. Väldigt tröstande och vacker faktiskt.

"kul" att höra från ett annat perspektiv, som i ert fall att det beror på mannen, och då få höra hur du tar allting. Kan vara nyttigt att höra med. 

Problemet jag har är att jag vet inte om jag vill försöka igen. Det känns som att jag är klar. kan låta fjuttigt för en del att bara orka försöka 2 gånger, men jag har aldrig mått då dåligt i hela mitt liv som det här året, jag vill bara ha mig själv tillbaka. jag är sur, grinig, lättretlig och allmänt tråkig. Vill inte göra nånting med någon. Känner inte igen mig själv, jag hatar det. Det är det som är dilemmat, att jag tror inte jag vill försöka igen. Och då känner jag såhär, ska jag inte ens göra vad jag kan och orka alla 3 försöken? Ska jag va den som ger upp och bara bestämmer att nej, de blir inga barn. bara för att jag inte orkar kämpa nått mer? 

Förstår du?`Det är ett hemskt mörker jag befinner mig i. Trodde aldrig jag skulle bli så påverkad av detta som jag blivit. Men det här är det värsta jag någonsin varit med om. Ser bara svart. allt är svart. låter klyschigt men det är precis så jag känner. Vi har köpt hus detta år, inte ens det glädjer mig. All annan lycka försvinner.... Jag vill ha mig och mitt liv tillbaka.

Ska absolut kolla på filmen du nämnde! tack för tipset!

• Mjbo
    Frökenfräken33 skrev 2017-09-11 08:45:00 följande:

Så kom det en liten blödning.. en dag innan bim. Är på rd11 idag. Gjorde ett gravtest och det visade tvärnegativt..

Fyfan hur det känns nu. Nu känns det hopplöst. Tänker på att nu har jag bara 2 försök kvar... usch det här är inte roligt

Lider med dig. Är i samma sits som du. Vi är inte ensamma <3
Svar på tråden Vi som börjar med IVF hösten 2017