• Mariana79

Vi som börjar med IVF hösten 2017

Hej alla kämpar! Vill börja med att önska er ALLA ett stort lycka till!

Snabbt om mig:

Är 38 bör i Östergötland, jag och min man har en son som är 5 år - han kom till naturligt men efter många försök!

Fick ett mf 2014 i vecka 5.

Gjorde IVF i början av 2016 fick ut 10 ägg, 5 omogna 4 befruktades inte men 1 gjorde det. Fick åter en blasto. Allt såg bra ut på vul i v7 med på kub v12 fanns inget foster kvar, Det hade dött och tillbakabildats. Har efter det fortsatt kämpa på egen hand vilket inte har gett resultat. Vi ska påbörja IVF nr 2 i slutet av oktober på Carl von Linné i Uppsala. Jag har och håller på att kämpa med vikten. Har gått ner 11 kilo och läkarna tyckte det var bra trots att jag ff är överviktig. Jag tränar väldigt mycket ca 5 pass i veckan. Då jag går upp i vikt av hormonerna så vill jag i största möjliga mån förhindra det jag kan genom att fortsätta träna under hormonbehandlingen. Jag rådfrågade läkaren och han rekommenderade att inte träna med mycket hopp osv.. Man skulle vara försiktig och uppmärksam om man får ont vid träningen.

Jag undrar - hur gjorde/gör ni med träning under behandlingen. Vad har funkat för er?

Styrkekram till er allihop!

• Mariana79

Gör ett nytt försök med mitt inlägg :) Någon som har erfarenhet av träning medan man går på hormonbehandlingen. Kopierar in mitt tidigare inlägg nedan. Trevlig helg på er!

Hej alla kämpar! Vill börja med att önska er ALLA ett stort lycka till! 

Snabbt om mig:

Är 38 bör i Östergötland, jag och min man har en son som är 5 år - han kom till naturligt men efter många försök! 

Fick ett mf 2014 i vecka 5. 

Gjorde IVF i början av 2016 fick ut 10 ägg, 5 omogna 4 befruktades inte men 1 gjorde det. Fick åter en blasto. Allt såg bra ut på vul i v7 med på kub v12 fanns inget foster kvar, Det hade dött och tillbakabildats. Har efter det fortsatt kämpa på egen hand vilket inte har gett resultat. Vi ska påbörja IVF nr 2 i slutet av oktober på Carl von Linné i Uppsala. Jag har och håller på att kämpa med vikten. Har gått ner 11 kilo och läkarna tyckte det var bra trots att jag ff är överviktig. Jag tränar väldigt mycket ca 5 pass i veckan. Då jag går upp i vikt av hormonerna så vill jag i största möjliga mån förhindra det jag kan genom att fortsätta träna under hormonbehandlingen. Jag rådfrågade läkaren och han rekommenderade att inte träna med mycket hopp osv.. Man skulle vara försiktig och uppmärksam om man får ont vid träningen. 

Jag undrar - hur gjorde/gör ni med träning under behandlingen. Vad har funkat för er? 

Styrkekram till er allihop!

• Mariana79
    Anki7 skrev 2017-10-07 10:22:43 följande:

Jag har själv inte tränat alls nu så kan inte ge så mycket råd men det finns ju många böcker och guider till bra träning under graviditet, samma borde ju gå att tillämpa under IVF. Lyssna på kroppen och ta det lite försiktigare men fortsätt med träning som känns bra tror jag är bra, att hålla uppe träning är ju positivt för att kroppen ska klara processen bättre.

Tack. Jag får googla runt på tips om böcker osv. Lycka till med din ivf resa.
  • Mariana79
    Tesora skrev 2017-10-07 16:36:09 följande:

Jag har inte riktigt tränat under själva behandlingen, men tränat mycket styrka innan. Blev sjuk och kunde därför inte träna. men läkaren sa till mig att jag bär köra kondition istället. Så jag tror att promenader och så är något man ska göra. Jag har äggplock på måndag, men tänker träna onsdag om jag mår bra. 

Tack för svar :) du får gärna återkoppla om hur det kändes efter träningspasset på onsdag. Det är väl bara att testa sig fram men är så rädd för att göra för mycket, vill ju inre riskera nått så jag får väl prova mig fram helt enkelt. Intressant att höra hur det gått för andra vad man känt att man klarar utan att få ont osv. Men jag kör promenader och fortsätter med yoga och barremove - det är det ju inga hopp i.

Lycka till på måndag - hoppas det blir ett strålande resultat för dig!
  • Mariana79
    Tesora skrev 2017-10-09 12:32:21 följande:

Åh jag är så besviken fick bara ut 4 ägg :/ hade över 20 blåsor :/ men aja får svar imorgon hur det har gått med befruktningen

Men det kan vara 4 toppen fina ägg, tappa inte hoppet än! Jag håller tummarna, heja heja!
  • Mariana79
    Tesora skrev 2017-10-10 11:51:30 följande:

dom ringde nyss och två stycka överlevde så nu blir det långtidsodling så hoppas att dom överlever tills på lördag. ett evigt väntande det här.

Ok - härligt! Hoppet lever! hoppas att lördag blir en bra dag :)
  • Mariana79
    Emsoff skrev 2017-10-11 05:53:09 följande:

Tjuvtestade nu på morgonen. Ruvardag 10 med 3 dagars. Plus! Det borde inte vara ovitrellen va? Men har aldrig vid mina tidigare graviditeter fått plus så här tidigt (har en dotter och efter det har jag haft 4 missfall och 1 utomkved). Och inte så här starkt plus heller... så blir lite fundersam.

Åh så Ljuvligt! Klart det inte är otrivellen! Lycka till Nu!
  • Mariana79
    hanna8911 skrev 2017-10-11 10:04:51 följande:

Nu är plocket gjort! 13 ägg blev de, hoppas många befruktas! Återföring på fredag! Upplevde inte alls det jobbigt vilket var skönt! Nu är det ömt och lite molande värk! Kämpa nu äggen!

Grattis till fin skörd :) nu Hejjar vi vidare!
  • Mariana79
    MollyB skrev 2017-10-11 12:03:40 följande:

Äggplocket är klart! Blev 15 ägg som vi hoppas att så många som möjligt blir befruktade! Så skönt att det är över men det var inte så farligt som jag trodde! Nu väntar vi på resultatet av antal befruktade, hoppas hoppas! Styrkekram till alla oss som kämpar och väntar!

Grattis till toppenbra resultat! Heja heja!
  • Mariana79
    MollyB skrev 2017-10-11 12:18:52 följande:

Tusen tack det känns jättebra! Klart lite nervös över hur många som blir befruktade! När var det ni skulle påbörja ivf, oktober?

Ja jag börjar med sprutorna vecka 43 förmodligen i slutet av veckan. Är både förväntansfull och livrädd.. ser fram emot det samtidigt som jag inte ser fram emot den känslomässiga bergochdalbanan som blir mellan varje moment. Håller andan lite nu tills vi ska börja :)
Svar på tråden Vi som börjar med IVF hösten 2017