Inlägg från: Delilah2001 |Visa alla inlägg
  • Delilah2001

Nu är bebisarna här! Bf Juli 2017

Smakisar ja... När min äldsta var bebis, var det från 4 månader som gällde. Då skulle de sakta men säkert börja matas med barnmat typ morotspure.

Med tvåan var det 6 mån.

Och nu med trean 4 mån igen! Fast som jag har fattat det så är det bara små smakprov på fingret och inget annat?

• Delilah2001
    GrönaDruvan skrev 2017-10-25 15:04:10 följande:

Åh vad dagarna springer iväg! Hinner ju knappt vakna på morgonen förräns det är kväll igen!

Vad våra små växer! För 1 år sedan var det plus på stickan och nu är han över 4 månader! Galet!

Hade dop för Oskar i söndags och det var mysigt och fint. Han skötte sig såklart exemplariskt och var tyst som vanligt. Skrattade när prästen lyfte upp honom.

Våran goe unge!!

Tände ett ljus för Edvin också, det kändes bra.

Här har vi låtit Oskar smaka lite allt möjligt som vi äter..havregrynsgröt, mannagrynsgröt, omelett, morot, potatis med sås, grädde (!!!), yoghurt, tomatsås, spagetti....

idag gjorde jag barngröt som han fick några skedar av faktiskt. Han vill verkligen äta!

Han sitter och skäller på oss om han inte får smaka nu och gör smack ljud med munnen, haha

Han blir väl lika matglad som sina bröder!

Annars märks det rätt väl att han är inne i nån fas nu. Ingen rutin med mat alls. Äter allt från var 3e timma emellan målen upp till 6h!! Han känns aldrig riktigt hungrig och äter mindre än han brukar. Bara bra, eftersom BVC sa att vi skulle försöka ge mindre och glesa ut målen, men det fixade han bra själv!

Han sover också lite mer oroligt. Rör sig mycket i sömnen. Fast han är så otroligt mysig, lugn och nöjd mest hela dagarna, så får väl ta att nätterna är lite jobbigare nu även om han sover hela nätter....mest jag som är vaken!

Fortfarande 68 i kläder, vissa 62. Han är ju lite kortare än medel, så känns som han kommer ha storleken ett tag.

Storlek 4 på blöjor... köper libero toutch och blev så besviken när jag kom hem senast och märkte att 4:an har blivit byxblöjor!! Tycker jag inte alls om på så här små bebisar. Superbra på äldre barn, men innan de kan gå är de bara jobbiga.

Får köpa vanliga libero istället, eller om touch finns i två varianter kanske? Nån som vet?

Jo, touch finns även som vanliga blöjor i stl 4.

Vi har testat comfort nu, men de kommer jag inte köpa igen. Känns inte lika mjuka som touch, och ingen fuktindikator. Pampers har vi också testat, och de känns inte heller lika mjuka som touch.
  • Delilah2001

Ja tiden går så sjukt fort!!!

Dagarna skenar förbi, och knappt är helgen slut förrän det är helg igen..

Stanna tiden! Tänker jag ofta...

Jag älskar verkligen att vara föräldraledig :)

Det är väl så som det sägs; tiden går fort när man hsr roligt...

• Delilah2001

Skulle behöva lite råd :)

Vill gärna ha ett barn till, men fyller 38 i december, så tiden är inte på min sida tyvärr.

Det tog sammanlagt två år att få till Lucas. Blev gravid snabbt, men fick missfall. Sen tog det rätt många försök innan jag blev gravid igen. Fick missfall igen...

Äter cerazette nu, men funderar på när jag ska sluta med dem. Fick veta efter senaste kejsarsnittet att jag har en del ärrvävnad i livmodern, och det kan försvåra att bli gravid.

När ska man börja försöka? Funderar på att sluta med pillren till våren kanske? Hur hade ni tänkt?

• Delilah2001
    sobrio88 skrev 2017-10-26 19:36:32 följande:

Jag hade nog slutat med pillren nu direkt om ni redan haft problem med missfall och sånt och du har ärrvävnad. Chansen finns ju att du blir gravid snart och det blir tätt mellan barnen, men det kanske det är värt om ni vill ha mer barn?

Jag har också tänkt på det, att sluta nu.

Men det KAN ju mot förmodan ta sig snabbt, och det är inte särskilt bra att bli gravid igen så pass snart efter kejsarsnittet...

Frågade min bm, och hon rådde mig att vänta med ny graviditet i 6-12 månader.

Klurigt! Men brukar inte ha sex oftare än 1 gång/vecka, så kan ju sluta med pillren och undvika sex runt ägglossning.

Min sambo tror ju att jag kommer bli gravid direkt (han anser sig ha superspermier), men jag är inte alls så säker på att det går så fort.
  • Delilah2001
    sobrio88 skrev 2017-10-26 20:27:22 följande:

Okej jag visste inte det med kejsarsnittet (har inte blivit snittad själv). Då kanske det är bättre att vänta till våren. Då har det ju gått en 8-9 månader iaf

Lucas blir 4 månader snart, så tror jag tar pillren kartan ut, och slutar sen...

Sen ska ju kroppen återställa sig, och ägglossning komma i gång osv. Så inte troligt att jag hinner bli gravid igen innan det gått 6 mån, även om vi skulle försöka aktivt, vilket vi inte kommer göra förrän nästa sommar
  • Delilah2001
    KaffeOchHybris skrev 2017-10-27 21:40:32 följande:

Skönt att de tar det på allvar i alla fall, så att det blir ordentligt utrett. Det är förhoppningsvis inget farligt men jag förstår att du oroar dig. Hoppas de hittar orsaken och kan behandla det snart så att du slipper smärtan och oron!!

Vår tjej är 4 månader och 65.5cm och 7.43 kg idag. Stor med andra ord! Glad och social. Har sovit igenom natten senaste veckan, woohoo! Skönt så länge det varar. Nu har spöktimmen börjat och hon får oförklarliga gråtattacker på kvällen. Har ni en 'spöktimma'?

Här blir det inga fler barn på ett tag i.om. att jag hade en hormonspiral insatt... men jag är 28 så det är ingen tidspress än så länge... är inte heller säker hur många barn jag vill ha heller :)

Lucas sover också nätterna igenom, så skönt!

Spöktimma har han nog inte, men igår kväll grät och skrek han helt otröstlig. Länge.

Jag och sambon satte oss och skulle kolla på film, och matade Lucas. Sen kräktes han (gör han alltid efter att ga ätit) och sen illvrålade han helt otröstlig! Provade typ allt, men han bara skrek och skrek.

Så frustrerande när man inte förstår vad som är fel :(
  • Delilah2001
    LeyasMamma skrev 2017-10-26 23:16:58 följande:

Ser att ni pratar nya graviditeter. Något vi diskuterat en del här hemma. Vi är något "oense", sambon kan tänka sig en till direkt och jag vill vänta lite. Jag är rädd för hur det kommer vara att ha 2 så små barn och dela hur de kommer vara att ha haft 3 graviditeter så tätt (en med sena missfallet). Jag trivs ju verkligen inte med att vara gravid men har haft väldigt enkla graviditeter, mer psykiska biten. Hur tänker ni?

Jag har rätt många år mellan mina barn, och har alltså aldrig haft små barn tätt.

Det är inget som lockar mig, kan jag ju säga, verkar väldigt jobbigt...

Men jag har inte tid att vänta känner jag. Det är inte alls säkert att jag kan bli gravid igen heller.

Jag trivs inte heller med att vara gravid, men denna senaste graviditeten var jag oerhört tacksam och ödmjuk att ens vara gravid, eftersom det tog tid, och blev två missfall först.

Med mina två första barn hade jag inte ens behövt försöka, det bara blev direkt..
  • Delilah2001

Jag känner mig som en nybliven mamma nu, märker jag...

Minns inte så mycket mer än att mina två första började gå vid 11 månader.

Googlade lite på när babyn brukar kunna sitta själv (Lucas har platt bakhuvud, och ska ligga på rygg så lite som möjligt)

Då hittade jag att babyn inte ska sitta före den lär sig krypa. För om babyn sitter utan stöd före den lär sig krypa, så är risken stor att den aldrig lär sig krypa; utan hasar sig fram på rumpan.

Inget fel i det, men jag undrar om någon hört talas om detta, för jag har då aldrig hört något?

• Delilah2001
    GrönaDruvan skrev 2017-11-01 11:33:59 följande:

Jag tänker att man inte ska googla så mycket...

Sedan gör det väl inte så mycket om de inte kryper heller, det gjorde aldrig min första. Han ålade sig fram, sen ställde han sig upp och sprang...och han har typ sprungit sen dess, går aldrig, haha

Just nu är jag på jobbet faktiskt. Jobbar 9-15 idag. Känns inte så kul faktiskt. Saknar Oskar och han är så mammig, speciellt nu när han är så förkyld..kändes jobbigt att åka ifrån honom..

Jag googlade på " ålder bebis sitta själv", eftersom jag inte kom ihåg när de sitter utan stöd.

Nä det gör absolut inget om de inte kryper, var bara förvånad, för jag har aldrig hört något samband :)
Svar på tråden Nu är bebisarna här! Bf Juli 2017