Inlägg från: sobrio88 |Visa alla inlägg
  • sobrio88

Nu är bebisarna här! Bf Juli 2017

Vet hur det känns skrev 2017-10-06 09:29:38 följande:

Hur får ni ha era större barn på förskolan/skola?? Mina döttrar går i årskurs 1 och 3 och dom får inte ha fritids.. dottern som går i 1an börjar 8:10 till 12:30 (mån,ond,fre) och 10:00 till 13:40 (tis,Tor) och dottern som går i 3an går 8:10 till 13:50 varje dag.. jag går upp varje dag vid 6:30 för att hinna hjälpa tjejerna och mata victor innan skoldags.

Jag hinner inte gå någonstans.. på sin höjd kan jag vara borta 2 timmar beroende på vilken dag. har inte tillgång till bil heller då min man måste ha den. Hinner promenera till BVC och hem innan tjejerna kommer hem från skolan då ska jag göra mellis och fixa med läxor.. sedan försöker jag städa och göra allt annat.

Våran första gemensamma går 9-14 tisdag till torsdag. Sambons son går i en annan kommun 3 mil bort så han går efter sin pappas tider när han ät här
  • sobrio88

Vår gemensamma går på förskola och sambons son går i fyran men går på fritids fortfarande.

• sobrio88
    acinnaleh skrev 2017-10-23 07:31:12 följande:

Igår blev Moa fyra månader. Visar runt och tittade på olika förskolegårdar inför anmälan till förskolekön. Hon ska inte börja på länge men vill maximera antalet ködagar och öka chansen till att få plats där rutor sim krossats och spritflaskor på gården inte hör till typisk vardag. Hade en sån plats på slutet för första barnet. Som väl är så har han glömt det nu men inte heller han tyckte det var skoj när det var vardag.

På kvällen fick en ganska ointresserad tjej smaka välmosad potatis blandad med smör och vatten. Tror det gick bra för det mesta stannade nog kvar i munnen. Galet så fort tiden går.

På onsdag ska vi till bvc. Bytte till 62 vid förra besöket men nu verkar det dags att byta igen. En del byxor ser ut som shorts.

Var bor ni när det ser ut så på gårdarna? Jag bor tack och lov på landet så den förskola som är närmast (som storebror går på) är hur bra som helst. Eller ja så bra det kan bli. Det är ju rätt stora grupper och så (ca15 i varje) men barnen kommer följas åt ända tills dom börjar högstadiet. Det blir ju dessutom ungefär den storleken på klasserna från förskoleklassen till sexan så det är ju bra en stor gård har barnen att leka på,säkert 3 ggr så stor som förskolorna i min gamla hemstad och nära till skogen

Jag vet att det kommer finnas plats för av de föräldrar som redan har barn på förskolan så är det bara vi och ett par till som kommer få barn -17, sen tror jag inte det finns SÅ många nyinflyttade som lyckats få barn precis i år men jag har ändå redan sökt så jag inte glömmer bort det
  • sobrio88
    LeyasMamma skrev 2017-10-24 10:26:13 följande:

Jösses va dom växer alla barna! <3

Idag va vi på BVC och Saga är nu 3 månader och 6 dagar, 63,5cm lång och väger 7300g, inte konstigt att strl62 på kläder och nr3 på blöjorna börjar bli tighta :D vi tog vaccin idag med och de är ju mindre roligt men för en god sak, uppskattar att BVC försöker ta båda sprutorna samtidigt i den mån det går så man slipper sticka dom 2ggr på rak.

Någon mer än jag som ser fram emot smakportioner? :) såg att några börjat redan, va roligt med alla dessa grimarser :)

Vi har inte varit iväg på tremånaderskontrollen än pga att storebror fick höstblåsor (han ska ha 2.5 årskontrollen samtidigt). Så Olle kommer ha sin kontroll 12 dagar innan han blir 4 månader det ska bli spännande att se vad stor han är nu, det börjar bli tungt med babyskyddet så han väger sina kilon iaf jag vet att dom tar båda Sprutorna samtidigt på vårt BVC så det är skönt att veta

Jag har sagt att jag har inte bråttom med smakportionerna men jag åt precis kvarg och han såg så nyfiken ut så han fick lite på tungan. Hela ungen sken som en sol
  • sobrio88
    LeyasMamma skrev 2017-10-24 16:38:06 följande:

Jobbigt med höstblåsor! Klarade sig Olle?

Ja nu va de ju en månad sedan vi va där och har ju också tänkt att hon gått upp en del eftersom armen blir trött när man kånkar runt på henne :D att det kan va så spännande med vikt och längd!

Va roligt att han blev blev så glad för att få smaka lite, ser verkligen fram emot att Saga får börja smaka :)

Ja det verkar som han klarade sig undan. Det borde ju ha kommit vid det här laget när storebror blev dålig för ca 10 dagar sen.
  • sobrio88
    GrönaDruvan skrev 2017-10-25 15:04:10 följande:

Åh vad dagarna springer iväg! Hinner ju knappt vakna på morgonen förräns det är kväll igen!

Vad våra små växer! För 1 år sedan var det plus på stickan och nu är han över 4 månader! Galet!
    Hade dop för Oskar i söndags och det var mysigt och fint. Han skötte sig såklart exemplariskt och var tyst som vanligt. Skrattade när prästen lyfte upp honom.
    Våran goe unge!!
    Tände ett ljus för Edvin också, det kändes bra.

Här har vi låtit Oskar smaka lite allt möjligt som vi äter..havregrynsgröt, mannagrynsgröt, omelett, morot, potatis med sås, grädde (!!!), yoghurt, tomatsås, spagetti....
    idag gjorde jag barngröt som han fick några skedar av faktiskt. Han vill verkligen äta!
    Han sitter och skäller på oss om han inte får smaka nu och gör smack ljud med munnen, haha
    Han blir väl lika matglad som sina bröder!

Annars märks det rätt väl att han är inne i nån fas nu. Ingen rutin med mat alls. Äter allt från var 3e timma emellan målen upp till 6h!! Han känns aldrig riktigt hungrig och äter mindre än han brukar. Bara bra, eftersom BVC sa att vi skulle försöka ge mindre och glesa ut målen, men det fixade han bra själv!
    Han sover också lite mer oroligt. Rör sig mycket i sömnen. Fast han är så otroligt mysig, lugn och nöjd mest hela dagarna, så får väl ta att nätterna är lite jobbigare nu även om han sover hela nätter....mest jag som är vaken!

Fortfarande 68 i kläder, vissa 62. Han är ju lite kortare än medel, så känns som han kommer ha storleken ett tag.
    Storlek 4 på blöjor... köper libero toutch och blev så besviken när jag kom hem senast och märkte att 4:an har blivit byxblöjor!! Tycker jag inte alls om på så här små bebisar. Superbra på äldre barn, men innan de kan gå är de bara jobbiga.
    Får köpa vanliga libero istället, eller om touch finns i två varianter kanske? Nån som vet?

Jag är inte säker men när jag köpte mängder med Liberoblöjor för att utnyttja rabattcheckar så tror jag att jag köpte touch i stl 5 med vanlig knäppning. Om det var så borde ju 4 också finnas med vanlig knäppning. Men jag har märkt att alla affärer har inte alla varianter i alla storlekar av Liberoblöjorna så du kan väl kolla i en annan (större) affär?
  • sobrio88
    GrönaDruvan skrev 2017-10-25 15:04:10 följande:

Åh vad dagarna springer iväg! Hinner ju knappt vakna på morgonen förräns det är kväll igen!

Vad våra små växer! För 1 år sedan var det plus på stickan och nu är han över 4 månader! Galet!
    Hade dop för Oskar i söndags och det var mysigt och fint. Han skötte sig såklart exemplariskt och var tyst som vanligt. Skrattade när prästen lyfte upp honom.
    Våran goe unge!!
    Tände ett ljus för Edvin också, det kändes bra.

Här har vi låtit Oskar smaka lite allt möjligt som vi äter..havregrynsgröt, mannagrynsgröt, omelett, morot, potatis med sås, grädde (!!!), yoghurt, tomatsås, spagetti....
    idag gjorde jag barngröt som han fick några skedar av faktiskt. Han vill verkligen äta!
    Han sitter och skäller på oss om han inte får smaka nu och gör smack ljud med munnen, haha
    Han blir väl lika matglad som sina bröder!

Annars märks det rätt väl att han är inne i nån fas nu. Ingen rutin med mat alls. Äter allt från var 3e timma emellan målen upp till 6h!! Han känns aldrig riktigt hungrig och äter mindre än han brukar. Bara bra, eftersom BVC sa att vi skulle försöka ge mindre och glesa ut målen, men det fixade han bra själv!
    Han sover också lite mer oroligt. Rör sig mycket i sömnen. Fast han är så otroligt mysig, lugn och nöjd mest hela dagarna, så får väl ta att nätterna är lite jobbigare nu även om han sover hela nätter....mest jag som är vaken!

Fortfarande 68 i kläder, vissa 62. Han är ju lite kortare än medel, så känns som han kommer ha storleken ett tag.
    Storlek 4 på blöjor... köper libero toutch och blev så besviken när jag kom hem senast och märkte att 4:an har blivit byxblöjor!! Tycker jag inte alls om på så här små bebisar. Superbra på äldre barn, men innan de kan gå är de bara jobbiga.
    Får köpa vanliga libero istället, eller om touch finns i två varianter kanske? Nån som vet?

Jag är inte säker men när jag köpte mängder med Liberoblöjor för att utnyttja rabattcheckar så tror jag att jag köpte touch i stl 5 med vanlig knäppning. Om det var så borde ju 4 också finnas med vanlig knäppning. Men jag har märkt att alla affärer har inte alla varianter i alla storlekar av Liberoblöjorna så du kan väl kolla i en annan (större) affär?
  • sobrio88
    Delilah2001 skrev 2017-10-26 17:22:55 följande:

Skulle behöva lite råd :)

Vill gärna ha ett barn till, men fyller 38 i december, så tiden är inte på min sida tyvärr.

Det tog sammanlagt två år att få till Lucas. Blev gravid snabbt, men fick missfall. Sen tog det rätt många försök innan jag blev gravid igen. Fick missfall igen...

Äter cerazette nu, men funderar på när jag ska sluta med dem. Fick veta efter senaste kejsarsnittet att jag har en del ärrvävnad i livmodern, och det kan försvåra att bli gravid.

När ska man börja försöka? Funderar på att sluta med pillren till våren kanske? Hur hade ni tänkt?

Jag hade nog slutat med pillren nu direkt om ni redan haft problem med missfall och sånt och du har ärrvävnad. Chansen finns ju att du blir gravid snart och det blir tätt mellan barnen, men det kanske det är värt om ni vill ha mer barn?
  • sobrio88
    Delilah2001 skrev 2017-10-26 20:13:18 följande:

Jag har också tänkt på det, att sluta nu.

Men det KAN ju mot förmodan ta sig snabbt, och det är inte särskilt bra att bli gravid igen så pass snart efter kejsarsnittet...

Frågade min bm, och hon rådde mig att vänta med ny graviditet i 6-12 månader.

Klurigt! Men brukar inte ha sex oftare än 1 gång/vecka, så kan ju sluta med pillren och undvika sex runt ägglossning.

Min sambo tror ju att jag kommer bli gravid direkt (han anser sig ha superspermier), men jag är inte alls så säker på att det går så fort.

Okej jag visste inte det med kejsarsnittet (har inte blivit snittad själv). Då kanske det är bättre att vänta till våren. Då har det ju gått en 8-9 månader iaf
  • sobrio88
    Delilah2001 skrev 2017-11-01 00:11:37 följande:

Jag känner mig som en nybliven mamma nu, märker jag...

Minns inte så mycket mer än att mina två första började gå vid 11 månader.

Googlade lite på när babyn brukar kunna sitta själv (Lucas har platt bakhuvud, och ska ligga på rygg så lite som möjligt)

Då hittade jag att babyn inte ska sitta före den lär sig krypa. För om babyn sitter utan stöd före den lär sig krypa, så är risken stor att den aldrig lär sig krypa; utan hasar sig fram på rumpan.

Inget fel i det, men jag undrar om någon hört talas om detta, för jag har då aldrig hört något?

Har jag aldrig hört talas om.. Min första satt utan stöd vid 5 månader men när han väl började krypa (sen med både det och gå) så kröp han normalt.
  • sobrio88

På den här sidan så är det en tabell om när bebisarna börjar med olika rörelser. Sen ska man ju inte stirra sig blind på den utan dom utvecklar ju olika saker olika fort. Min äldsta vände sig t ex inte från mage till rygg och tvärtom förrän vid 1 års ålder för han var helt enkelt nöjd där man placerade honom

www.1177.se/Stockholm/Tema/Barn-och-foraldrar/Vaxa-och-utvecklas/Det-forsta-levnadsaret/Utveckling-av-rorelseformagan/

• sobrio88
    Delilah2001 skrev 2017-12-22 01:39:26 följande:

Inte mycket aktivitet här! Hur mår alla? Snart är det dags för bebbarnas första jul, hur ska ni fira?

Vi ska fira med min släkt. Har tyvärr inte de större barnen i år...

Vi ska fira med sambons släkt på julafton (då är även boniusbarnet med) och min släkt på juldagen. Längtar redan till att helgerna är över
  • sobrio88
    LeyasMamma skrev 2018-01-11 09:18:00 följande:

Hej alla!

Hur går det för er med era små? :)

Jag har en liten fundering ang ersättning och näringstillskott nu när bebisarna börjar närma sig 6 månader.

På ersättningen så står det att det ska ätas 4-6ggr/dygn om man enbart ger ersättning men på tillskottet (6mån) står det att man ska ge 1-3ggr/dygn. Saga har ju självklart börjat testa äta lite gröt och blåbär osv men inte så att vi ersatt en hel måltid än utan även om hon äter gröt osv så ger vi ofta ersättning en stund efter då hon inte äter sig mätt på gröten. Känns lite hastigt att ersätta hela mål direkt nu vid 6 mån och att enbart ge näringstillskott 1-3ggr/dygn kommer inte räcka, hur har ni andra gjort? Fortsatt att ge ersättning som är upp till 6 mån fast dom passerat eller gett fler mål med tillskott än vad som står? :)

Det är väl bara rekommendationer på paketen? Min lillkille får babysemp 2 fyra ggr om dagen och välling en gång om dagen förutom det han smakar på när vi andra äter (använder blw-metoden så vi har precis börjat med mat).
  • sobrio88
    LeyasMamma skrev 2018-01-29 18:03:02 följande:

Kul att se lite liv i tråden igen :)

Tänk va fort tiden går!

Det som är nytt här hemma är att jag ska börja jobba lite fr.o.m 1februari, det känns riktigt skönt att komma ut och börja få lite socialt igen och använda hjärnan lite :D men vi börjar rätt lugnt, kommer jobba torsdagar och fredagar så Saga får va hemma och mysa med pappa istället :) hur går tankarna för er andra kring jobb? Hur länge har ni tänkt att va hemma och i hur stor omfattning?:)

Jag ska börja plugga i augusti och då börjar förskolan också. Men jag ska göra allt jag kan för att barnen ska få gå så lite som möjligt. Mycket kvälls och helgplugg får det bli när inte pappan jobbar. Han har eget företag så vi kan säkert göra så att han är hemma nån gång under veckorna och jobbar helgen istället om jag är mycket obligatoriskt i skolan under veckorna. Det bästa med att jag ska plugga är att när det är sommarlov så är SGI skyddat så bara vi sparar så vi klarar oss under somrarna så kan jag vara hemma hela somrarna med barnen iaf dom tre närmsta somrarna
  • sobrio88
    Delilah2001 skrev 2018-02-07 22:13:13 följande:

Vad ska du plugga för något?

Är sugen på att plugga, skulle verkligen vara kul att prova något nytt.

Sjuksköterska Sen har jag en dröm om att bli barnmorska nångång i framtiden men man får ta ett steg i taget
Svar på tråden Nu är bebisarna här! Bf Juli 2017