Inlägg från: sobrio88 |Visa alla inlägg
  • sobrio88

Nu är bebisarna här! Bf Juli 2017

LeyasMamma skrev 2017-07-20 09:54:03 följande:

Va härligt att han inte är så "beroende" av bröstet hela tiden. Hoppas det ändras när mjölken rinner till ordentligt.

Hur lång tid tog det för er innan mjölken rann till?

Hur har ni andra gjort med napp? När började ni i så fall med den?

Mjölken rann till på dag 3-4 ungefär och började erbjuda nappen ungefär samtidigt. Men han är inte så glad i den (än) så han kanske använder den 10 min på ett dygn :) men han äter typ en gång i timmen med ett par längre sovpass istället ;)
  • sobrio88

Var på bvc igår och vägde och mätte för första gången (han var en vecka igår). Precis som storebror blev han kortare när han kom dit, haha. Storebror gick från 51 cm på neo till 49 cm på BVC och bebisen gick från 55 cm på neo till 53 cm på BVC ;)

Han vägde 4500 g när han föddes och gick ner till 4205 g vid pku-testet. Vid hemgång från neo hade han gått upp till 4345g (4 dagar gammal) och igår vägde han 4415 g. 210 g på 5 dagar måste väl vara rätt bra va? Bvc sköterskan var nöjd men storebror hade väldiga problem att gå upp i vikt så jag har ju det i bakhuvudet hela tiden...

• sobrio88

Känns lite dumt att fråga när man hör att andra har krångelnätter men min lilla grabb ammades vid 1 i natt och sov sen till 7. Är det för långt emellan? Behöver man kanske väcka honom så han äter nån mer gång under natten? Han ligger vid bröstet och äter varje till varannan timme under dagen, förutom kanske ett längre sovpass på 3-4 h under dagen...

Har hembesök av BVC i morgon så får ju veta då om han har gått upp i vikt men det känns långt till imorgon ;)

• sobrio88

Sover på rygg i spjälsäng och vagn, på mage i famnen och om vi somnar när vi liggammar ligger han på sidan (det är enda gången vi samsover, han sover minst lika bra när han får ligga själv).

• sobrio88

Här är en bild på vår lilla pojk <3 han kommer troligtvis få heta Olle (vi har inte tagit namnet från dig, grönadruvan, utan det är ett namn som har funnits i både min och sambons närhet :) )

16 dagar idag, det känns som igår jag krystade febrilt ;)
  • sobrio88
    Treansresa skrev 2017-07-29 21:19:07 följande:

Jag svajar fortfarande i humöret men i stort är det bra.

Jag känner dock som dig. Sommarlovet, alla är hemma och det blir påfrestande. Massa måsten och barn som ska underhållas vad det än är för väder.

Nu blir vi dock syskonfri en vecka så vi funderar på att åka på semester i några dagar och andas lite.

Lilleman har äntligen fått ett namn också. Det blir en Lucas. "tyvärr" är namnet snott härifrån, är det kanske tom från dig delilah? Hoppas inte du tar illa upp isåfall, det är ju ett så fint namn!

Lucas hade vi som namn på första under graviditeter fram till ungefär en vecka innan han föddes då det inte kändes rätt längre och mycket riktigt så var det ingen Lucas som kom ut. Men tycker fortfarande det är jättefint :)
  • sobrio88

Alltså att det kan vara sån skillnad på två syskon. Min första vägde inte ens 3 kg vid födseln och när han var 3 veckor så hade han vara gått upp 300 g från födelsevikten (gick inte ner något nämnvärt efter förlossningen heller). Den här vägde 4.5 kg, gick ner 300 g och nu vid 3 v ålder väger han 510 g mer än födelsevikten (800 g från lägstavikten alltså). Fast ändå till utseende är dom sjukt lika<3

Det ska bli roligt att se vid vilken ålder det börjar jämna ut sig lite :)

• sobrio88
    Summerchild skrev 2017-08-02 18:44:45 följande:

Jag lägger oxå nåt bekvämt bakom ryggen så han ligger lite ombonat. Men inte fullt på sidan tycker inte jag. Vi har lite bråk om det med. Men jag är mer som din man. Har haft dom andra barnen så.

Ville oxå resa i oktober till Spanien men avråddes så nu är resan avbokad... riktigt tråkigt. Får bli nästa år. Vad ska man hitta på istället? Kryssning? Ut på restaurang? Shopping i annan stad? :)

Varför blev ni avrådda? Jag tänker eventuellt åka till gekås när skolorna börjar och köpa julklappar :) tänker att det är bättre att åka då när det inte är så mycket folk och slippa ge sig ut i julhandeln när rs-virus och allt går. Funderar på att hyra en stuga längs kusten så storebror får busa vid havet också:)
  • sobrio88
    Leeandra skrev 2017-08-02 14:20:36 följande:

Jo, det kan vara stor skillnad. Min förste son vägde 3010 g och var 50 cm lång när han föddes, och min andre son vägde 5040 g och var 58 cm lång, . Vid 1 månaders ålder var min andre son 64 cm lång, så lång var förste sonen när han var 5 månader.

Oj det var en stor bebis :) är han fortfarande stor i växten eller trubbade det av så småningom?
  • sobrio88
    acinnaleh skrev 2017-08-02 19:54:05 följande:

Nu vet ju inte jag orsaken för Summerchild men kanske är det nåt med den där sprutan som min bvc-sköterska pratade in. Lät som att det är pga flygplatserna den ges. Jag håller mig inte undan folk eller resor inom Sverige iaf. Ska åka långt i helgen, blir spännande för min dotter älskar inte att åka bil :)

Okej :) åker i princip aldrig utomlands så tänker inte göra det när barnen är så små så jag är inte så insatt i vad som rekommenderas för bebisar som ska utomlands :)
Svar på tråden Nu är bebisarna här! Bf Juli 2017