• MS12

desperat efter råd angående min 3-åring

Jag har skrivit några trådar angående detta men börjar bli mentalt trött på det här...

För drygt en månad sedan upptäckte jag springmask på mig själv men min dotter hade inte visat några symtom. Jag tänkte att hon kanske fått det men utan symtom så kollade frekvent hennes rumpa vilket resulterade i att hon började klaga på "ont i rumpan". klagandet skedde oftast 1 v efter behandling och vi behandlade 3 gånger. Bvc-sköterskan trodde det blivit en fixering för att jag visat oro och hela tiden kollar hennes rumpa. 3 dagar efter behandling (drygt 1 vecka sedan) säger hon till sin pappa i sängen "ont i rumpan" men inget, och så börjat hon prata om tejpen jag hade lagt dit kvällen innan så verkade som hon fixerat vid den och att den var obehaglig. Igårkväll säger hon ont i rumpan och tar sig på blöjan, hon säger det aldrig speciellt länge utan klagar lite och somnar sen, sover hela natten vilket hon alltid gjort. Igår kväll efter hon somnat kollade jag 3 gånger i hennes rumpa mellan 22:30 och 01:00 men hittade inget, hittade heller inget just vid klagandet. Hon har blöja och har inte hittat något i avföringen, och med tanke på att vi behandlat 3 gånger ska det ju rent teoretiskt inte finnas kvar något, om hon nu ens hade det.... hon var lite röd på morgonen men inte igår, förstår ingenting och vet inte vad det kan vara...om det verkligen är mask eller om det är något annat som spökar...börjar bli extremt trött på detta och orkar inte sanera och byta sängkläder om jag inte sett några maskar! vårdcentralen tar mig inte på allvar och vet inte var jag ska vända mig...
    Själva infektionen har tagit enormt på mitt psyke och är i vecka 39 nu :( Känner konstant oro och hatar att vara såhär ovetandes innan bebisen ska komma :S
    Behöver verkligen råd och lite stöttning i detta!

• Svar på tråden desperat efter råd angående min 3-åring
  • Charlotte N

Du verkar totalt galen. Kolla hennes rumpa tre gånger på ett par timmar när stackarn sover? Hon kommer knappast dö om hon skulle ha mask. Vad är du så rädd för?

• MS12

Fast man vill gärna veta om ens barn har mask eller inte. Jag vet inte om du missade att jag skrev att jag är gravid i vecka 39, har mycket hormoner i kroppen och att sanera samt städa hysteriskt direkt efter förlossning känns inte riktigt kul....

• springa

Tycker också du låter fixerad! Jag förstår det känns obehagligt med mask, jag har mått rätt dåligt psykiskt när vår dotter haft det för jag tycker det är allmänt äckligt.

MEN det kan upplevas obehagligt för ditt barn om du är och tittar där flera gånger om. Det finns ju faktiskt annat sätt du kunde fått det på än via henne.

Har hon ont pga att du kollar hela tiden kanske? En 3-åring kan väl uttrycka om det kliar tänker jag.

Vår 3-åring har haft mask 3 gånger men ingen annan i familjen. Har ändå behandlat oss för säkerhetsskull och städat samt tvättat och inte mer sen. Har aldrig kollat henne mer än en gång när hon sagt det kliar och det behövs ju knappt nästa gång heller om det är intensiv klåda. Förstår ju att det är mask och att hon har lätt för att få det.

Nä..respektera din dotters integritet och låt henne få sova ifred och försök få någon att prata med om du känner att du fixerat dig vid detta(vilket det låter som)

• springa

Sen kan flickor bli röda i underlivet då masken kan ta sig in där. De kan vara svåra att se, hur mycket du än håller på o letar. Vissa rekommenderar behandling av hela familjen så tror du hon har det är det kanske mindre plågsamt för henne om du behandlar. De kan inte bli resistenta vad jag förstått.

• narie24

Ring vc och säg att behandlat men att det inte går över, och att ni önskar recept på vermox. Dock kan du inte ta det som gravid.

Sen kan det ju vara så att du nojar helt i onödan. Om man håller på och torkar el kollar blir det ju irriterat och man kan få klåda.

• MS12

vi har redan behandlat 3 gånger, först med 2 veckors mellanrum sedan med 10 dagar och sist var för 8 dagar sedan...jag kollar inte hela tiden längre utan när hon säger att hon har ont....
    hon hade ett myggbett häromdagen och uttryckte att det kliade på myggbettet så jag tror hon kan skilja mellan ont och kli..
    Nu var det inte riktigt det jag efterfrågade i tråden, läs igenom ordentligt och svara om ni har några vettiga svar :)

• Charlotte N
    MS12 skrev 2017-07-04 20:45:40 följande:

Fast man vill gärna veta om ens barn har mask eller inte. Jag vet inte om du missade att jag skrev att jag är gravid i vecka 39, har mycket hormoner i kroppen och att sanera samt städa hysteriskt direkt efter förlossning känns inte riktigt kul....

Fast man kan inte bete sig hur som helst (hålla på och kolla hysteriskt i sovande människors rumpor till exempel) och skylla allt på graviditeten.
  • Charlotte N
    MS12 skrev 2017-07-04 21:06:07 följande:

vi har redan behandlat 3 gånger, först med 2 veckors mellanrum sedan med 10 dagar och sist var för 8 dagar sedan...jag kollar inte hela tiden längre utan när hon säger att hon har ont....
    hon hade ett myggbett häromdagen och uttryckte att det kliade på myggbettet så jag tror hon kan skilja mellan ont och kli..
    Nu var det inte riktigt det jag efterfrågade i tråden, läs igenom ordentligt och svara om ni har några vettiga svar :)

Vettigt svar: Lägg ner. Tänk inte på det. Hittar ni sen mask tar ni det då.
  • MS12

Fast jag har ju inte kollat hysteriskt varje kväll! Det är ju enbart när hon klagat innan läggdags på ont i rumpan, sen vill jag gärna utesluta mask så jag kan försöka förstå vars det onda isf kommer ifrån eftersom vårdcentralen inte är mycket till hjälp

• MS12

hon kan även ha klagat under dagtid, vid torkning eller dusch men det går som sagt snabbt över...

Svar på tråden desperat efter råd angående min 3-åring