• humlan24

Asperger

Om man blir dömnd för brott och har en funktionsnedsättning ( svårt med konsekvenser isv) hur ser påföljden ut då? Någon som vet?

• Svar på tråden Asperger
  • Anonym (AS är kopplat till kriminalitet)
    Anonym (Hjkl) skrev 2018-08-21 15:42:56 följande:
    Det går utmärkt att diskutera med folk som har asperger. Vad ville du prata om?

Men du måste väl ändå inse att personer med asperger är personer, har olika erfarenheter och åsikter än du. Går du med på det? Skulle du gå med på att ha fel om personen du pratar med har asperger?
    Jag undrar om du inom det närmsta halvåret har mått dåligt för hur du behandlat någon annan, och ifall skuld/skamkänslorna varit så starka att du vidtagit några åtgärder för att rätta till situationen?

Har du det senaste halvåret gjort avkall på någonting du verkligen viljat ha/behövt för att någon annan behövt/suktat det mer än dig?

Kort sagt, hur ofta och på vilket vis uppoffrar du dig för andra som står dig nära (och kanske främlingar)? Nu talar jag inte om att skänka pengar till välgörenhet (även om det är mycket vackert), utan det emotionella försakandet.
  • Anonym (Hjkl)
    Anonym (AS är kopplat till kriminalitet) skrev 2018-08-21 16:59:10 följande:

Jag undrar om du inom det närmsta halvåret har mått dåligt för hur du behandlat någon annan, och ifall skuld/skamkänslorna varit så starka att du vidtagit några åtgärder för att rätta till situationen?

Har du det senaste halvåret gjort avkall på någonting du verkligen viljat ha/behövt för att någon annan behövt/suktat det mer än dig?

Kort sagt, hur ofta och på vilket vis uppoffrar du dig för andra som står dig nära (och kanske främlingar)? Nu talar jag inte om att skänka pengar till välgörenhet (även om det är mycket vackert), utan det emotionella försakandet.

Jag försöker behandla mina närstående bra, så sådana situationer inte ska ske. Gör inte du det? Men naturligtvis kan situationer uppstå, men då måste man prata om det. Kommunikation är viktigt.

Då jag har familj kan jag inte bara gå ut och köpa allt jag vill ha. Mitt barn går först, jag är ansvarig för hens behov. Jag har husdjur, som behöver saker. Min make ska naturligtvis ha saker.

Vad är du ute efter? Uppoffra? Hur menar du?
    Anonym (Hjkl) skrev 2018-08-21 17:24:02 följande:
    Jag försöker behandla mina närstående bra, så sådana situationer inte ska ske. Gör inte du det? Men naturligtvis kan situationer uppstå, men då måste man prata om det. Kommunikation är viktigt.

Då jag har familj kan jag inte bara gå ut och köpa allt jag vill ha. Mitt barn går först, jag är ansvarig för hens behov. Jag har husdjur, som behöver saker. Min make ska naturligtvis ha saker.

Vad är du ute efter? Uppoffra? Hur menar du?
    Jag håller med om att man skall försöka att undvika sådana situationer.

Om du exempelvis vet att du har rätt i en sak när du har en diskussion med någon närstående, men avstår från att driva saken eftersom denne har det jobbigt/är trött.

Att du går med på att åka till jättejobbiga släktingar (utan att ge personen som har glädje av det skuldkänslor) för att du vet att någon annan i din familj uppskattar besöket.

Att du lyssnar på någon som har det jobbigt och är förstående trots att du själv har det tufft, utan baktankar som "att om jag lyssnar och är förstående kan jag sedan få vädra mina problem".

Listan kan göras lång.
  • Anonym (Hjkl)
    Anonym (AS är kopplat till kriminalitet) skrev 2018-08-21 17:43:43 följande:

Jag håller med om att man skall försöka att undvika sådana situationer.

Om du exempelvis vet att du har rätt i en sak när du har en diskussion med någon närstående, men avstår från att driva saken eftersom denne har det jobbigt/är trött.

Att du går med på att åka till jättejobbiga släktingar (utan att ge personen som har glädje av det skuldkänslor) för att du vet att någon annan i din familj uppskattar besöket.

Att du lyssnar på någon som har det jobbigt och är förstående trots att du själv har det tufft, utan baktankar som "att om jag lyssnar och är förstående kan jag sedan få vädra mina problem".

Listan kan göras lång.

Om det är extremt viktigt, så måste det drivas. Samma sak gör min make. Handlar det om vem som dammsög sist så struntar jag i att diskutera och bara dammsuger.

Det skulle jag naturligtvis göra, inom rimliga villkor.

Helt ärligt, mycket av det du skriver om känns så främmande. Jag har turen att ha en bra familj, numera. Jag ser det som självklart att jag måste ta hand om dem, på deras villkor. Om min make mår dåligt vill han vara ifred, då låter jag honom vara ifred.

Vad är du ute efter?

Köper du att asperger är en mental nedsättning? Att aspergare troligtvis är överrepresenterade inom kriminalvården och på rättspsyken? Att aspergare har svårt med de högre kognitiva (exekutiva) funktionerna? Och att aspergare har svårt för att sätta sig in i hur andra människor tänker och fungerar?

• Anonym (Hjkl)
    Anonym (AS är kopplat till kriminalitet) skrev 2018-08-21 18:11:49 följande:

Köper du att asperger är en mental nedsättning? Att aspergare troligtvis är överrepresenterade inom kriminalvården och på rättspsyken? Att aspergare har svårt med de högre kognitiva (exekutiva) funktionerna? Och att aspergare har svårt för att sätta sig in i hur andra människor tänker och fungerar?

Asperger är en funktionsnedsättning, som ligger inom autismspektrumet. Olika personer har olika svårigheter, i olika grad.

Tror du alltså att asperger gör folk kriminella? Är personer med asperger våldsamma? Njuter av att skada folk?

Kan du sätta dig in hur andra människor tänker och fungerar?
  • Anonym (Hjkl)

Är du i en våldsam relation? Har ni barn tillsammans?

Jag råder dig att kontakta polisen, och göra en anmälan. De kan troligen hjälpa dig vidare, jag har ingen större erfarenhet av sådant.

Anonym (Hjkl) skrev 2018-08-21 18:21:01 följande:
    Asperger är en funktionsnedsättning, som ligger inom autismspektrumet. Olika personer har olika svårigheter, i olika grad.

Tror du alltså att asperger gör folk kriminella? Är personer med asperger våldsamma? Njuter av att skada folk?

Kan du sätta dig in hur andra människor tänker och fungerar?
    Ja visst skiljer det från aspergare till aspergare, men för att få diagnos måste man ha påtagliga svårigheter.

Jag tror att det är oproportionerligt många i gruppen aspergare som är kriminella ja. Många med autismspektrumtillstånd är våldsamma, hela 38% av de autistiska barnen uppvisar våldsamma och aggressiva drag. Men jag tror att ytterst få njuter av att vara handikappade på ett sätt som gör att andra far illa.

Det kan jag inte svara på, men hitintills har ingen anklagat mig för att vara dålig på att läsa av andra människor. Jag har heller aldrig fått någon diagnos eller varit kriminell oavsett om någon här skulle anse att jag "egentligen är någon som de tidigare talat med på forumet". Dessutom överdriver nog många forumprofiler lite varstans om att de "suttit på kåken" och liknande för att det är just internet.

Men ja jag är långt ifrån felfri, skillnaden jag tycker mig se mellan aspergare och andra är att få ur den gruppen är uppriktigt öppna för att ha fel, vilja ändra sig och ha en mänsklig ödmjukhet. Jag har träffat narcissister som varit mera ödmjuk än aspergare.
  • Anonym (Hjkl)
    Anonym (AS är kopplat till kriminalitet) skrev 2018-08-21 18:31:21 följande:

Ja visst skiljer det från aspergare till aspergare, men för att få diagnos måste man ha påtagliga svårigheter.

Jag tror att det är oproportionerligt många i gruppen aspergare som är kriminella ja. Många med autismspektrumtillstånd är våldsamma, hela 38% av de autistiska barnen uppvisar våldsamma och aggressiva drag. Men jag tror att ytterst få njuter av att vara handikappade på ett sätt som gör att andra far illa.

Det kan jag inte svara på, men hitintills har ingen anklagat mig för att vara dålig på att läsa av andra människor. Jag har heller aldrig fått någon diagnos eller varit kriminell oavsett om någon här skulle anse att jag "egentligen är någon som de tidigare talat med på forumet". Dessutom överdriver nog många forumprofiler lite varstans om att de "suttit på kåken" och liknande för att det är just internet.

Men ja jag är långt ifrån felfri, skillnaden jag tycker mig se mellan aspergare och andra är att få ur den gruppen är uppriktigt öppna för att ha fel, vilja ändra sig och ha en mänsklig ödmjukhet. Jag har träffat narcissister som varit mera ödmjuk än aspergare.

Man behöver inte ha påtagliga svårigheter. Har du genomgått en utredning? Vet du vad som sker?

Det går inte bara att läsa diagnoskriterier och utgå från det.

Barn kan vara aggressiva ja, de är inte tillräckligt mogna för att förstå konsekvenserna. Speciellt inte väldigt små barn. Har du barn själv?

Var möter du dessa personer med asperger?
  • Anonym (Adhd i kubik)
    AndreaBD skrev 2018-08-21 18:36:33 följande:

Han är inte i en sån relation. Han vill bara förtala folk med Asperger. Det har han gjort i många år.

Allt är inte Pikachu. Det finns väldigt många personer som tycker att rent generellt är det svårare att förhålla sig till oss med NPF, för att inte tala om psykiska sjukdomar som mer eller mindre är konstanta eller går i skov. Att kvinnor för det mesta är mer uppoffrande, även bland oss, är ingen hemlighet heller. Du hittar inte många autistmän eller med grav adhd som överfungerar för en lika knepig partner, men motsatsen i kvinnlig form finns det många av. Men det är klart att vi på gruppnivå är "värre" att leva med för normala.
    Anonym (Hjkl) skrev 2018-08-21 18:45:27 följande:
    Man behöver inte ha påtagliga svårigheter. Har du genomgått en utredning? Vet du vad som sker?

Det går inte bara att läsa diagnoskriterier och utgå från det.

Barn kan vara aggressiva ja, de är inte tillräckligt mogna för att förstå konsekvenserna. Speciellt inte väldigt små barn. Har du barn själv?

Var möter du dessa personer med asperger?
    Jag kan ha fel, men två släktingar är psykologer och de har sagt att man måste ha så stora svårigheter att det blir märkbart och påverkar individen negativt för diagnos.

Jag har läst mycket om autism och asperger, och de autistiska barnen som grupp skiljer sig från övriga barn i fråga om aggressivitet.

Jag har jobbat på ett öppenboende för vuxna med NPF, och vikarierna brändes ofta ut pga av allt våld de utsattes för av brukarna. Autisterna och aspergarna var ofta mycket våldsamma, och detta var inget "värstingboende" utan ett HVB-hem för de som behövde stöd och hjälp. Anledningen till att inga lågfungerande autister fanns i studien jag länkade till beror förmodligen på att de mera lågfungerande autisterna har man mera överseende med. Man polisanmäler exempelvis inte Jörgen 45 som knappt kan gå när han försöker att hugga en med gaffeln. Det blir svårt att utkräva ansvar från autister som inte kan ta hand om sig själv på de mest basala planen.

Jag har även jobbat på ett fängelse och stötte där på jättemånga högfungerande autister (ca 10%). Sedan dess har jag satt mig in i ämnet och statistiken bekräftar mina egna upplevelser.

Alla autister/aspergare beter sig naturligtvis inte såhär, men lite konstigt är det allt när en aspergare använder psykopat som ett skällsord. Eller när en högfungerande autist menar på att narcissister är egocentriska.
  • Anonym (Hjkl)
    Anonym (AS är kopplat till kriminalitet) skrev 2018-08-22 09:45:29 följande:

Jag kan ha fel, men två släktingar är psykologer och de har sagt att man måste ha så stora svårigheter att det blir märkbart och påverkar individen negativt för diagnos.

Jag har läst mycket om autism och asperger, och de autistiska barnen som grupp skiljer sig från övriga barn i fråga om aggressivitet.

Jag har jobbat på ett öppenboende för vuxna med NPF, och vikarierna brändes ofta ut pga av allt våld de utsattes för av brukarna. Autisterna och aspergarna var ofta mycket våldsamma, och detta var inget "värstingboende" utan ett HVB-hem för de som behövde stöd och hjälp. Anledningen till att inga lågfungerande autister fanns i studien jag länkade till beror förmodligen på att de mera lågfungerande autisterna har man mera överseende med. Man polisanmäler exempelvis inte Jörgen 45 som knappt kan gå när han försöker att hugga en med gaffeln. Det blir svårt att utkräva ansvar från autister som inte kan ta hand om sig själv på de mest basala planen.

Jag har även jobbat på ett fängelse och stötte där på jättemånga högfungerande autister (ca 10%). Sedan dess har jag satt mig in i ämnet och statistiken bekräftar mina egna upplevelser.

Alla autister/aspergare beter sig naturligtvis inte såhär, men lite konstigt är det allt när en aspergare använder psykopat som ett skällsord. Eller när en högfungerande autist menar på att narcissister är egocentriska.

Så de personer med asperger du träffat på är de som bor på hem eller sitter i fängelse? Har du någon erfarenhet av de personer som bor själv, har jobb, barn?

Vad menar du med det sista?
    Anonym (Hjkl) skrev 2018-08-22 10:36:33 följande:
    Så de personer med asperger du träffat på är de som bor på hem eller sitter i fängelse? Har du någon erfarenhet av de personer som bor själv, har jobb, barn?

Vad menar du med det sista?
    Jag har även träffat två aspies som haft normala liv, och dom var väldigt narcissistiska. Sedan har jag haft kontakt med nära på hundra människor som varit i relationer med aspergare, dom hade det jättetufft.

När jag kikat in på aspergersiter så förfasar sig många aspies över psykopater, att de är mer kriminella, har dålig empati och bara utgår från sig själva. Asperger skiljer sig inte nämnvärt mycket från psykopati. Psykopaten saknar affektiv empati och aspergaren saknar kognitiv. Utfallen i fråga om brottsfrekvenser och våldsbrott är liknande, liksom hur omgivningen uppfattar dom (många far illa som har en aspie i sin närhet). 

Så ja, alla narcissister är inte "onda" liksom alla aspergare inte är onda. Men det är inte mycket som skiljer personlighetsstörningar från asperger.
  • Anonym (Hjkl)
    Anonym (AS är kopplat till kriminalitet) skrev 2018-08-22 10:55:27 följande:

Jag har även träffat två aspies som haft normala liv, och dom var väldigt narcissistiska. Sedan har jag haft kontakt med nära på hundra människor som varit i relationer med aspergare, dom hade det jättetufft.

När jag kikat in på aspergersiter så förfasar sig många aspies över psykopater, att de är mer kriminella, har dålig empati och bara utgår från sig själva. Asperger skiljer sig inte nämnvärt mycket från psykopati. Psykopaten saknar affektiv empati och aspergaren saknar kognitiv. Utfallen i fråga om brottsfrekvenser och våldsbrott är liknande, liksom hur omgivningen uppfattar dom (många far illa som har en aspie i sin närhet). 

Så ja, alla narcissister är inte "onda" liksom alla aspergare inte är onda. Men det är inte mycket som skiljer personlighetsstörningar från asperger.

Okej. Ja, det är ju din rättighet att ha dessa åsikter, så länge du inte skadar andra. Då både fysiskt och psykiskt.
    Highlights

?

Among all the 239 eligible killers, 28.03% (N = 67) had definite, highly probable or possible ASD.

?

Among all the 239 eligible killers, 21.34% (N = 51) had had a definite or suspected head injury.

?

Out of the 106 killers with ASD and/or head injury 55% (N = 58) had experienced psychosocial stressors.

Abstract

Multiple and serial murders are rare events that have a very profound societal impact. We have conducted a systematic review, following PRISMA guidelines, of both the peer reviewed literature and of journalistic and legal sources regarding mass and serial killings. Our findings tentatively indicate that these extreme forms of violence may be a result of a highly complex interaction of biological, psychological and sociological factors and that, potentially, a significant proportion of mass or serial killers may have had neurodevelopmental disorders such as autism spectrum disorder or head injury. Research into multiple and serial murders is in its infancy: there is a lack of rigorous studies and most of the literature is anecdotal and speculative. Specific future study of the potential role of neurodevelopmental disorders in multiple and serial murders is warranted and, due to the rarity of these events, innovative research techniques may be required.
    www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1359178914000305

Det verkar alltså som att hela 28% av mass- och seriemördarna är autistiska. Vi får även anta att majoriteten av autistmördarna är högfungerande, då utförandet inte är typiskt för lågfungernade autister (mera impulsstyrt och inte planerat). Kriminologer använder ofta de grövsta brottskategorierna (mord) för att få klarhet i hur brottsfrekvenser verkligen ser ut, iom att mord alltid rapporteras medans cykelstölder ibland kan utelämnas. Nu är inte olika länders autismkriterier exakt lika varpå frekvenserna skiljer sig åt, men det ger ändå en skrämmande bild av denna psykopatiska diagnos - asperger/högfungerande autism. 

Svar på tråden Asperger