Asperger
Detta är talande, liksom hur andra aspergare/autister svarat i tråden. Jag skrev tidigare om hur aspergare kommer med de mest fantasifulla och galna "förklaringar" till det ena och det andra som kan uppfattas som ofördelaktigt, och jag tycker mig ha fått det bekräftat i tråden.
Det är som sagt inte svårt att se att förhållanden med aspergare är krävande. Hur kan man ens diskutera saker med sin partner om denne inte kan ta något som helst ansvar för saker som blir fel? "Nej det var du som gjorde fel" och sen kommer en oändlig monolog om varför man är Lucifer själv som ens vågade yppa denna oerhörda kränkningen, blandat med anklagelser om allt man själv gjort fel. En del tvingas helt sonika att ta på sig skulden för allt som går fel (i "diskussioner") för husfridens skull.
Det är lite som små barn som håller för ögonen och inte tror att andra ser dom. Här får vi direkt inblick i hur aspergare fungerar, på ett väldigt tydligt sätt. Om man ändå kunde diskutera saker med aspergare så vore mycket vunnet, men det hör till handikappet att det i princip är omöjligt.
Men du måste väl ändå inse att personer med asperger är personer, har olika erfarenheter och åsikter än du. Går du med på det? Skulle du gå med på att ha fel om personen du pratar med har asperger?