• humlan24

Asperger

Om man blir dömnd för brott och har en funktionsnedsättning ( svårt med konsekvenser isv) hur ser påföljden ut då? Någon som vet?

• Svar på tråden Asperger
  • Anonym (AS är kopplat till kriminalitet)

Endast två till fyra personer på 1000 anses alltså ha Aspergers syndrom. Sätt då detta i relation till 3%. Det är en överrepresentation som får psykopater att blekna.

• AndreaBD
    Anonym (AS är kopplat till kriminalitet) skrev 2018-08-20 22:24:40 följande:
    Du är inte tvingad till att ge dig in i diskussioner som upprör dig. Det är osnyggt att kalla dina meningsmotståndare "pappskallar" som svar när de tillhandahåller källor som du efterfrågar.

Att vara onyanserad har du tidigare beskyllt mig för men det är faktisk du som kommer med "one liners" som ett slags motargument till förda resonemang.

Då är vi överens då? Denna diskussion ger dig inget och jag får fortsätta att vädra ämnet med de som är intresserade ifred?
    Jag har nog aldrig i mitt liv kallat någon för "pappskalle" och det har jag inte gjort här heller

Nej, diskussionen ger mig NOLL. Och den ger ingen annan något heller.
    AndreaBD skrev 2018-08-19 20:20:15 följande:
    Det är klart jag är känslomässigt involverad (investerad???). Jag jobbar med Asperger-ungdomar och det är mitt och mina kollegors arbete som pappskallar som du tillintegör . Jag vill gärna att dessa ungdomar kan komma ut i världen utan en massa onödiga extra-fördomar av okunniga människor.

Om du hade sagt att självmordsraten är högst bland folk med Asperger hade du haft rätt, och du kan gissa varför!
    Detta är talande, liksom hur andra aspergare/autister svarat i tråden. Jag skrev tidigare om hur aspergare kommer med de mest fantasifulla och galna "förklaringar" till det ena och det andra som kan uppfattas som ofördelaktigt, och jag tycker mig ha fått det bekräftat i tråden.

Det är som sagt inte svårt att se att förhållanden med aspergare är krävande. Hur kan man ens diskutera saker med sin partner om denne inte kan ta något som helst ansvar för saker som blir fel? "Nej det var du som gjorde fel" och sen kommer en oändlig monolog om varför man är Lucifer själv som ens vågade yppa denna oerhörda kränkningen, blandat med anklagelser om allt man själv gjort fel. En del tvingas helt sonika att ta på sig skulden för allt som går fel (i "diskussioner") för husfridens skull.

Det är lite som små barn som håller för ögonen och inte tror att andra ser dom. Här får vi direkt inblick i hur aspergare fungerar, på ett väldigt tydligt sätt. Om man ändå kunde diskutera saker med aspergare så vore mycket vunnet, men det hör till handikappet att det i princip är omöjligt.
  • Anonym (Adhd i kubik)
    Anonym (Håll isär begreppen!) skrev 2018-08-20 22:20:43 följande:

En person som har förståndsmässiga nedsättningar får inte diagnosen Asperger (som för övrigt heter högfungerande autism numera). Det är nämligen ett kriterium att man INTE har en begåvningsnedsättning för att få Asperger-diagnos.

Du är djupt okunnig och borde inte komma med påståenden som vem som helst kan falsifiera genom en knapptryckning.

Jag vet inte vad du är ute efter men jag upphör aldrig att förvånas av med vilken självsäkerhet vissa slänger ur sig rent struntprat.

Nej, det heter inte HFA "numera". "Högfungerande" är en beskrivande term och inte en diagnos och den har använts i väldigt många år. Jag började arbeta med autism för 18 år sedan och det användes som förklarande term när personen fått diagnosen autism och inte hade intellektuell funktionsnedsättning, men där endast språkutvecklingen utgjorde skillnaden mot en aspergerdiagnos. Så sätt dig in i begreppen själv.

Frågan är snarare varför aspergare är så överrepresenterade i brottsstatistiken. Här ges en trolig förklaring:
    Box 5 Characteristic features of Asperger syndrome that predispose to criminal offending
    ? An innate lack of concern for the outcome can result in, for example, an assault that is disproportionately intense and damaging. Individuals often lack insight and deny responsibility, blaming someone else; this may be part of an inability to see their inappropriate behaviour as others see it.
    ? An innate lack of awareness of the outcome that allows individuals to embark on actions with unforeseen consequences; for example, fire-setting may result in a building?s destruction, and assault in death.
    ? Impulsivity, sometimes violent, can be a component of comorbid ADHD or of anxiety turning into panic.
    ? Social naïvety and the misinterpretation of relationships can leave the individual open to exploitation as a stooge. Their limited emotional knowledge can lead to a childish approach to adult situations and relationships, resulting, for example, in the mistaking of social attraction or friendship for love.
    ? Misinterpreting rules, particularly social ones, individuals find themselves unwittingly embroiled in offences such as date rape.
    ? Difficulty in judging the age of others can lead the person into illegal relationships and acts such as sexual advances to somebody under age.
    ? Overriding obsessions can lead to offences such as stalking or compulsive theft. Admonition can increase anxiety and consequently a ruminative thinking of the unthinkable that increases the likelihood of action.
    ? In formal interviews, misjudging relationships and consequences can permit an incautious frankness and the disclosure of private fantasies which, although no more lurid than any adolescent?s, are best not revealed.
    ? Lacking motivation to change, individuals may remain stuck in a risky pattern of behaviour.
    www.autism.net.au/Downloads/Asperger%20syndrome%20from%20childhood%20into%20adulthood.pdf

• Anonym (Håll isär begreppen!)
    Anonym (AS är kopplat till kriminalitet) skrev 2018-08-20 22:44:15 följande:

"Aspergers syndrom anses primärt ha genetisk och biologisk grund. Omkring 2?4 personer per 1 000 anses ha Aspergers syndrom."
    sv.wikipedia.org/wiki/Aspergers_syndrom

Det står också att den siffran är ifrågasatt ifall du läser hela stycket. Du har valt den lägsta siffran av alla som presenteras trots att siffran ifrågasätts i texten du hämtar den ifrån. Och kom igen- hämta informationen från Wikipedia???

Ca en procent har en diagnos och man räknar med att minst hälften är odiagnosticerade. Så nej, det är ingen statistiskt signifikant överrepresentation.

Rövarhistorier och smutskastning av den här gruppen av människor kan du syssla med någonstans där människor är mer lättlurade. Du borde ha upptäckt att du inte kommer någonstans här Flört
  • Anonym (Håll isär begreppen!)
    Anonym (AS är kopplat till kriminalitet) skrev 2018-08-21 13:31:06 följande:

Frågan är snarare varför aspergare är så överrepresenterade i brottsstatistiken. Här ges en trolig förklaring:
    Box 5 Characteristic features of Asperger syndrome that predispose to criminal offending
    ? An innate lack of concern for the outcome can result in, for example, an assault that is disproportionately intense and damaging. Individuals often lack insight and deny responsibility, blaming someone else; this may be part of an inability to see their inappropriate behaviour as others see it.
    ? An innate lack of awareness of the outcome that allows individuals to embark on actions with unforeseen consequences; for example, fire-setting may result in a building?s destruction, and assault in death.
    ? Impulsivity, sometimes violent, can be a component of comorbid ADHD or of anxiety turning into panic.
    ? Social naïvety and the misinterpretation of relationships can leave the individual open to exploitation as a stooge. Their limited emotional knowledge can lead to a childish approach to adult situations and relationships, resulting, for example, in the mistaking of social attraction or friendship for love.
    ? Misinterpreting rules, particularly social ones, individuals find themselves unwittingly embroiled in offences such as date rape.
    ? Difficulty in judging the age of others can lead the person into illegal relationships and acts such as sexual advances to somebody under age.
    ? Overriding obsessions can lead to offences such as stalking or compulsive theft. Admonition can increase anxiety and consequently a ruminative thinking of the unthinkable that increases the likelihood of action.
    ? In formal interviews, misjudging relationships and consequences can permit an incautious frankness and the disclosure of private fantasies which, although no more lurid than any adolescent?s, are best not revealed.
    ? Lacking motivation to change, individuals may remain stuck in a risky pattern of behaviour.
    www.autism.net.au/Downloads/Asperger%20syndrome%20from%20childhood%20into%20adulthood.pdf

PS! Hade du haft någon form av vetenskaplig skolning så hade du åtminstone citerat korrekt. Vi kan också klippa ut vilken text som helst och påstå att det är någon form av konsensus inom forskarvärlden.

Nej, nu har jag inte tid med det här tramset mera. Jag kan lämna den här diskussionen trygg med att människor i alla fall inte verkar vara lättlurade här inne utan kan förhålla sig kritiskt.

Adjö!

Det kan tydligen vara svårt att skilja på asperger som undergrupp och autism, trots att man tidigare påtalat denna skillnad. Ja, ca 1% i normalpopulationen har någon form av autismdiagnos (uppskattas vara 2,3%). Väldigt få har en aspergerdiagnos. Det var inte cherrypicking, utan jag tog infon som stod i början eftersom det sammanfattade allt material.

Och man kan lita på wikipedia när det gäller sådana här procentsatser. Ingen vet exakt hur stor prevalensen för asperger i normalpopulationen är, men den är inte 3%. Alldeles för mycket undersökningar som pekar mot samma riktning.

Jag citerar "En stor populationsstudie i Sverige 1993 visade att 36 av 10 000 barn i skolåldern uppfyllde Gillbergs kriterier för AS, och det steg till 71 av 10 000 om misstänkta fall inräknas.[31] Uppskattningen är övertygande för Sveriges del, men resultaten kanske inte är tillämpliga på andra ställen eftersom de baseras på en homogen population."
    sv.wikipedia.org/wiki/Aspergers_syndrom

Fastna inte på att informationen kommer från wiki, utan se dataunderlagens storlek. Det spelar liksom ingen roll om en professor presenterar sina teser på YouTube eller beskriver dom i detalj i en studie. Ibland kan detaljseende vara bra, men ofta ser man inte skogen för alla träd.

• Anonym (Hjkl)
    Anonym (AS är kopplat till kriminalitet) skrev 2018-08-21 08:05:04 följande:

Detta är talande, liksom hur andra aspergare/autister svarat i tråden. Jag skrev tidigare om hur aspergare kommer med de mest fantasifulla och galna "förklaringar" till det ena och det andra som kan uppfattas som ofördelaktigt, och jag tycker mig ha fått det bekräftat i tråden.

Det är som sagt inte svårt att se att förhållanden med aspergare är krävande. Hur kan man ens diskutera saker med sin partner om denne inte kan ta något som helst ansvar för saker som blir fel? "Nej det var du som gjorde fel" och sen kommer en oändlig monolog om varför man är Lucifer själv som ens vågade yppa denna oerhörda kränkningen, blandat med anklagelser om allt man själv gjort fel. En del tvingas helt sonika att ta på sig skulden för allt som går fel (i "diskussioner") för husfridens skull.

Det är lite som små barn som håller för ögonen och inte tror att andra ser dom. Här får vi direkt inblick i hur aspergare fungerar, på ett väldigt tydligt sätt. Om man ändå kunde diskutera saker med aspergare så vore mycket vunnet, men det hör till handikappet att det i princip är omöjligt.

Det går utmärkt att diskutera med folk som har asperger. Vad ville du prata om?

Men du måste väl ändå inse att personer med asperger är personer, har olika erfarenheter och åsikter än du. Går du med på det? Skulle du gå med på att ha fel om personen du pratar med har asperger?
Svar på tråden Asperger