• OF

Varför blir du så irriterad när ditt köttätande ifrågasätts?

Den senaste tiden har jag blivit konfronterad med bilder/bildtexter och filmer som ifrågasätter att människan äter animaliskt. Min reaktion är att gå i försvarsställning att i affekt försvara mitt köttätande. Min sambo hamnade i en liknande situation idag och reagerade ungefär lika dant. Det fick mig att börja undra över varför jag blir så provocerad av att bli ifrågasatt som köttätare.

Ni som funderat på de etiska aspekterna av djurhålöning, varför har inte ni valt bort att äta kött?

• Svar på tråden Varför blir du så irriterad när ditt köttätande ifrågasätts?
  • Flash Gordon
    Glinda från Oz skrev 2017-06-24 01:25:05 följande:
    Det är en del som blir provocerade bara av att man säger att man är vegetarian/vegan, om man dessutom frågar varför någon äter kött är den vanligaste responsen att folk blir arga, så är det oavsett hur det sägs. Det där med kött är ett extremt känsligt ämne för många.
    Har aldirg hänt i mitt liv att någon blivit provocerad "oavsett hur det sägs".

Vi måste röra oss i olika kretsar.
  • MadHatter
    Flash Gordon skrev 2017-06-24 14:11:36 följande:

Fast folk har alltså blivit sura/velat diskutera, samt argumentera mot mina matvanor fast jag inte sagt någonting - förutom svarat ja på frågan om jag är vegetarian. Men det händer som sagt inte så ofta numer. Så mig har det hänt att folk blivit provocerade fst jag inte gjort något (förutom att rent praktiskt inte äta kött).
  • gahadas

Det blir jag inte. 
    På medeltiden hade man gycklare som underhöll måltiderna. Nu har man veganer

• Glinda från Oz
    Flash Gordon skrev 2017-06-24 14:11:36 följande:

Jag rör mig i alla möjliga kretsar, den mest toleranta gruppen (enligt min erfarenhet) i just den här frågan är unga, alternativa vänsterpartister.
  • Flash Gordon
    Glinda från Oz skrev 2017-06-24 15:23:22 följande:
    Jag rör mig i alla möjliga kretsar, den mest toleranta gruppen (enligt min erfarenhet) i just den här frågan är unga, alternativa vänsterpartister
    Ja, det rä ju som man uppfattar världen.

Annars är intoleransen mot oliktänkande ganska stor i de grupperna. Enligt min erfarenhet.

Själv har jag inga problem med om folk inte vill äta animalier och jag kan köpa om de tycker det är obehagligt att döda ett djur.

Men jag kan ibland störa mig på den typ av predikningar och propaganda som länkades in i tråden här ovan.

Men det handlar alltså om HUR man presenterar sin sak.
  • Glinda från Oz
    Flash Gordon skrev 2017-06-24 20:21:56 följande:

Ja, det rä ju som man uppfattar världen.

Annars är intoleransen mot oliktänkande ganska stor i de grupperna. Enligt min erfarenhet.

Själv har jag inga problem med om folk inte vill äta animalier och jag kan köpa om de tycker det är obehagligt att döda ett djur.

Men jag kan ibland störa mig på den typ av predikningar och propaganda som länkades in i tråden här ovan.

Men det handlar alltså om HUR man presenterar sin sak.

Vad menar du med de grupperna? Jag nämnde en grupp, unga alternativa vänsterpartister och intoleransen i den gruppen här hemsk, men det är okej att både fråga och ifrågasätta köttätande där och det var det vi pratade om.
  • Physalis

Jag har aldrig stött på en vegetarian utanför internet som provocerar mig. Men ibland stöter man på folk online som kan provocera mig litegrann, t ex en facebookvän som gillar att dela veganmemes, som ofta är moraliserande.

Det har dock inte med själv dieten att göra, utan om dessa människors personligheter som gillar att predika, moralisera och pika sina vänner, oavsett vad just deras "sanning" handlar om.

Sen kan jag också tänka mig att det kan vara rätt störande att bjuda vegetarianer på tillställningar som inkluderar måltider, ifall dessa ser det som en självklarhet att värden ska ordna anpassad mat till dem. Men där är det inte heller dieten som är grundproblemet, utan just den individens attityd.

Korrekturläser som en kratta
  • OF
    Flash Gordon skrev 2017-06-24 14:08:46 följande:

Ja, det är alltså sättet du konfronteras på som provocerar.

Inte frågan i sig.

Rent praktikst är det förstås svårt för de flesta att låta barn få vara med och döda ett djur för att sedan äta upp det men självklart tål barn att vara med om man går ut och fiksar, dödar fisken och sedan tillagar den.

Ja visst tål barnen att knäcka nacken på en fisk. Men den här veganer vill att man visar en film om hela kedjan för barnen. För att kunna processa det krävas ett abstrakt och förnuftigt tänkande som barn inte har utvecklat. Det är ett av skälen till att vi har åldersgräns på porrfim. Samma sak där, inte hela världen om de kommer på mamma och pappa vid något tillfälle medan en film kan förvränga huset på dem.
  • Flash Gordon
    Glinda från Oz skrev 2017-06-24 20:50:20 följande:
    Vad menar du med de grupperna? Jag nämnde en grupp, unga alternativa vänsterpartister och intoleransen i den gruppen här hemsk, men det är okej att både fråga och ifrågasätta köttätande där och det var det vi pratade om.
    Ung Vänsterfolk, AFA-iter, djurrättsaktivister, veganer ...

Jag menade inte nödvändigtvis bara om det är ok med kött, eller inte, när jag skrev om intolerans. 
  • Flash Gordon
    OF skrev 2017-06-24 23:26:11 följande:
    Ja visst tål barnen att knäcka nacken på en fisk. Men den här veganer vill att man visar en film om hela kedjan för barnen. För att kunna processa det krävas ett abstrakt och förnuftigt tänkande som barn inte har utvecklat. Det är ett av skälen till att vi har åldersgräns på porrfim. Samma sak där, inte hela världen om de kommer på mamma och pappa vid något tillfälle medan en film kan förvränga huset på dem.
    Tanken med filmen är förstås att skrämma med värsta möjliga bilder.

Om ungarna följer med ut och fångar fisk så blir det ju en helt annan effekt - en naturlig sak som pappa gör och som man lär sig själv.
Svar på tråden Varför blir du så irriterad när ditt köttätande ifrågasätts?