• Anonym (Orolig)

Tagen

Tjena alla

Har en liten fråga. Min grabb är 14 år har aldrig haft kompisar eller intressen. Bytt skola och helt plötsligt fått kompisar o håller på o surrar om moppe. Inget konstigt men efternamnen på kompisarna får en att börja oroa sig. Vissa säger tonårs grejjer osv. Han börjar bete sig mer frånvarande mer aggressiv och skiter i allt man säger. tyckte ändå att det var kul med att han fått kompisar. Kommer på att han luktar cigg men nekar stinker en massa parfym o allmänt konstigt. Nu fick man samtal från polisen att de fångat honom o en till. Tänkte att nu har jag chansen. Sa åt polisen att be han pissa o testa. Kom dit o pratade med polisen o de gick o tog ett test. Pang... Positivt på cannabis o nåt Benzo grej.

Först blev man totalt rasande o skrek o gorma men vad hjälpte det. Efter ett tag är man bara arg det hjälpte inte sen blir man ledsen o det funka inte efter prat med Soc så kommer det fram att det har druckits o rökt på o petat i sig tabletter som han inte ens själv vet vad det var. Tog hans mobil i beslag(ni som anser det är ett intrång, ni kan sluta läsa nu) här finns namn på föräldrar som köper sprit bröder som säljer sin medicin bilder på cannabis i uppdukat filmer när de rullar o håller på. Rykten finns i från många håll vilken som ger ungarna knarket.

Jag har ingen aning vad jag ska göra av allt detta. Var nere hos polisen o ville han tag på någon inom ungdoms o narkotika men de har stängt nu under sommaren. (Nu när de behövs som bäst) Soc verkar inte bry sig så mycket utan tror att de ska räcka att snacka med honom.

Står helt utanför förmågan hur man ska göra.

Hur hade ni gjort? Erfarenheter? Vad ska man göra åt allt som finns på telefonen när ingen vill titta närmare på innehållet? Ska man bara låta det vaa o vänta på att det ska hända något mer?

Vore tacksam för seriösa tankar o idéer.

• Svar på tråden Tagen
  • Carambolan

Jag hade nog flyttat, ärligt talat. Verkar svårt att ta sig ur den där skiten när det är så utbrett bland både ungdomar och vuxna i närheten.

• klyban

Vi har ett samhälle som cannabis ökar lavinartat, och ungdomar skippar alkohol till förmån till cannabis.
    Detta är Idag en ostoppbar utveckling.
    Vi närmar oss norm faktiskt, där vi har ställen i Sverige där alkohol och cannabisen står för 50% var.
    Inget av detta hjälper dig och din situation, men man ska förstå att cannabis för oss äldre har en helt annan innebörd för de yngre.

Och detta har även nått polisen idag, som har nedprioriterat dessa "brott" och är mer och mer ovilliga att göra nått.
    Och av enkla anledningen de har arslet fullt med andra större problem.
    Därför är deras reaktion med att hjälpa så sval eller obefintlig?
    SOC har liknande problem, men dessa hör man inte på samma sätt.

Det var den delen med bakgrund.

Sen fråga, har din son någon diagnos eller misstänkt sådan?
    Detta kommer av att han inte hade kompisar eller umgicks med någon innan, men ta det inte som jag säger detta är enda anledningen.
    Utan det är bara en fråga för att förstå allt.
    Och sen när han fick kompisar helt plötsligt, så kan det blivit att resten kom med bara farten och kanske tom tror att så här funkar världen och med kompisar.

Vad hade de hittat på eftersom polisen tog dom, då jag fattade det som det inte var pga cannabis.
    Det är givetvis inte bra ta cannabis som minderårig, då det kan påverka kroppen/hjärnan lite negativt.
    Sen hur stor betydelse det har rent praktiskt kan man fråga sig.
    Och det farligaste av allt med cannabis/droger, och det är att man blir stämplad som knarkarjävel av samhället och kommer bli hindrad senare i livet.

Vad ska du göra?
    Får se vad för svar detta genererar lite först.

Men plocka pengar och säkra värdefulla saker i hemmet och kanske aldrig låta han vara ensam hemma.
    Dock är cannabis rätt billigt, så detta kommer inte stoppa han antagligen.
    Men allra först ska man försöka sätta sig ned och prata och detta gör du förutsättningslöst och utan att döma.
    För det är enda sättet att verkligen få chansen att nå till botten i vad som händer här.
    Även så ge din son en chans till bättring, detta är INTE samma som man låter saker vara.
    Även att han kanske kan komma med förslag på hur ni ska gå vidare.

Tyvärr är ofta 14åriga cannabis rökare "frälsta" och nå igenom den bubblan är inte lätt, men allt har ju hur flitigt han rökt på och hur djupt det blivit.
    Dock är cannabis väldigt enkelt och sluta med, och väldigt få abstinensbesvär.
    Faller på viljan oftast, eller tom att man tycker det är bra.
    Annat är det med benzo(om nu det är detta), den är galet beroende framkallande(vid varaktig konsumtion).

En del kommer kanske säga lyssna inte på han, han är knarkliberal.
    Men jag hjälp många med problematiken att sluta med droger här.
    Jag försöker vara så saklig och faktabaserat som möjligt, och min erfarenhet att hjälpt innan(är lekman, så det inte finns nån tvivel där).

• herringenting

Förstår naturligtvis att du inte tycker det är särskilt kul att ditt barn brukar/brukade droger som är olagliga enligt svensk lagstiftning.

Jag är 17 år och har (vad jag skulle säga) en väldigt stor erfarenhet av det här ämnet och särskilt cannabis i sig. Att ungdomar röker cannabis blir mer vanligt för varje år. Jag bor i Lidköping och här lever det runt 40 000 personer och jag skulle säga att i min ålderskull (född år 2000) så har nog ca 30-40% provat eller röker cannabis.

Benzo är skit, kemikalier rakt igenom, samt extremt beroendeframkallande.

Det är endast din son som kan avgöra om han ska sluta eller inte med dem substanserna han sysslar med. Att han röker cannabis behöver du inte vara ett dugg orolig för, iallafall fysiskt och psykisk från hans egen syn. Att personer kommer kalla han knarkare och att det kanske kan bli svårare att skaffa jobb t:ex, det är det du ska oroa dig för.

Marijuana är en naturlig växt från den här planeten utan några som helst tillsatta ämnen.

Alkohol dödar ca 5000 i Sverige varje år och det finns inte ett enda dödsfall någonsin bekräftat där orsaken till död är cannabis. Tror du mig inte? Försök då att hitta ett dödsfall och kom tillbaka hit sen så får du se. Det finns 2 dödsfall genom historien där Marijuana har blandats med, ja nu borde du veta att det var alkohol det var blandat med.

Tänk er vilken bra skillnad det hade varit om det nu var lagligt. Då hade inte folk behövt dö bara för att din son och jag vill röka en naturlig växt.

Men det kommer, vänta några årtionden när det sen är vi som röker nu som sätter riksdagens lagar:)

Att lagen tillåter alkohol att vara lagligt är ett jävla skämt. Det är ju ren etanol som ni häller i er. Livsfarligt och dödar massa hjärnceller. Läs bara det jag skrivit, och ta reda på fakta om Marijuana för att kunna ha samtal med din son. Tro mig, då kommer ni kunna komma längre fram. Jag har rökt Marijuana regelbundet i 1 år, snitt varannan dag. Mina föräldrar har inte märkt något. Alla andra droger ska han hålla sig borta ifrån, kemikalier som förstör och fräter sönder hela hjärnan, förstör belöningssystem.

Rör han sånt igen så är det gatan för honom, så hade jag gjort med min son.

Att din son hellre väljer att röka på än att dricka alkohol, det ska du vara jävligt glad för.

1 gram för cirkus 125 kronor kan vara bra att veta. Dock ändras priserna om han köper lite större mängder.

1 g = 125kr

10g = 1000kr

25g = 2000kr.

Så som jag ser det som så är din son endast den personen som köper små mängder och röker och då borde du leta efter ord som "100 släng", "halv" och "hel". 100kr/300kr/500kr för det.

Hoppas att du får lite koll på hur de fungerar så det löser sig, kanske framstår som en extremliberalisk knarkare nu men så är ej fallet. Men allt annat än Marijuana är ej bra, håll han borta från det och helst så mycket som möjligt från den här branschen, för han kommer råka illa ut, förr eller senare.

Svarar gärna om ni har några frågor :)

Uppmärksamma det här
  • Anonym (Mamma)

Min son åkte fast för cannabis. Ärendet blev dock nedlagt då sonens provsvar visade negativt.
    Idag har han slutat och är tacksam att han åkte fast i tid. Han kommer få lämna prover länge till dock.
    Ser mycket hellre att han dricker lite alkohol på fest än att han knarkar!

• klyban
    Anonym (Mamma) skrev 2017-06-19 11:26:19 följande:
    Min son åkte fast för cannabis. Ärendet blev dock nedlagt då sonens provsvar visade negativt. Idag har han slutat och är tacksam att han åkte fast i tid. Han kommer få lämna prover länge till dock. Ser mycket hellre att han dricker lite alkohol på fest än att han knarkar!

Hur åker man fast för cannabis och inte hittar metabolier?
    Menar du innehav?

Största problemet med cannabis är att samhället stampar på dig om de råkar få tag i dig.
    Och speciellt unga vill man första hela deras liv bara pga lite nyfikenhet.
    Men nu är cannabis så vansinnigt vanligt, så det blir ohållbart och förstöra så många ungas liv.
    Vi börja glida in en norm faktiskt, bara samhället inte har fattat detta än.
    Jag bara antar ingen vill att ens barn ska använda alkohol, ha sex tidigt, testa droger eller annat "omoraliskt"(även jag, det får dom spara tills dom är myndiga, utom möjligen sex, det får dom ha precis när dom vill, och som kuriosa så har jag tjejer)).
    Men svårt och se vinsten med samhället krossa unga liv på det sätt vi gör.
    Till nästa års mätning, kommer vi alldeles säkert ha mest döda i hela EU av narkotika(vi ligger nu precis bakom ettan), och de som har ändrat sin syn till en hälsofråga ser dessa siffror går ned kraftigt.
    Det får mig och tro vi har satt i system och förstöra förstöra unga människors liv, och fråga är varför.
    För utvecklingen på cannabis, den har en vansinnig hastighet nu.

Och vi ser detta historiskt, det funkar ett tag och sen faller allt.
    För den som vill ta droger, verka nu lockas av det är olagligt.
    Och sen på detta en fri tillgång för de unga att köpa, och inga försäljningshinder.

• Anonym (Mamma)
    klyban skrev 2017-06-19 11:51:38 följande:

Hur åker man fast för cannabis och inte hittar metabolier?
    Menar du innehav?

Största problemet med cannabis är att samhället stampar på dig om de råkar få tag i dig.
    Och speciellt unga vill man första hela deras liv bara pga lite nyfikenhet.
    Men nu är cannabis så vansinnigt vanligt, så det blir ohållbart och förstöra så många ungas liv.
    Vi börja glida in en norm faktiskt, bara samhället inte har fattat detta än.
    Jag bara antar ingen vill att ens barn ska använda alkohol, ha sex tidigt, testa droger eller annat "omoraliskt"(även jag, det får dom spara tills dom är myndiga, utom möjligen sex, det får dom ha precis när dom vill, och som kuriosa så har jag tjejer)).
    Men svårt och se vinsten med samhället krossa unga liv på det sätt vi gör.
    Till nästa års mätning, kommer vi alldeles säkert ha mest döda i hela EU av narkotika(vi ligger nu precis bakom ettan), och de som har ändrat sin syn till en hälsofråga ser dessa siffror går ned kraftigt.
    Det får mig och tro vi har satt i system och förstöra förstöra unga människors liv, och fråga är varför.
    För utvecklingen på cannabis, den har en vansinnig hastighet nu.

Och vi ser detta historiskt, det funkar ett tag och sen faller allt.
    För den som vill ta droger, verka nu lockas av det är olagligt.
    Och sen på detta en fri tillgång för de unga att köpa, och inga försäljningshinder.

Det är inte just det faktum att cannabis är en olaglig drog som stör mig mest. Tog själv droger som ung så jag kan förstå det "busiga" med det, även om jag helst hade sett att han (och jag själv) undvikit det.
    Det är just cannabis som drog som jag anser att ger den mest vidriga effekten, haschtomtar är extremt obehagliga.

De var 3 st som åkte fast, de andra för innehav min testades för eventuell påverkan samt misstänkt för langning. Han är den enda med bankkonto samt swisch. Så jag fick gå på soc möte och förklara varför jag ordnat det åt honom. Han är 16 år!
  • klyban
    Anonym (Mamma) skrev 2017-06-19 12:14:05 följande:
    Det är inte just det faktum att cannabis är en olaglig drog som stör mig mest. Tog själv droger som ung så jag kan förstå det "busiga" med det, även om jag helst hade sett att han (och jag själv) undvikit det. Det är just cannabis som drog som jag anser att ger den mest vidriga effekten, haschtomtar är extremt obehagliga. De var 3 st som åkte fast, de andra för innehav min testades för eventuell påverkan samt misstänkt för langning. Han är den enda med bankkonto samt swisch. Så jag fick gå på soc möte och förklara varför jag ordnat det åt honom. Han är 16 år!

Haschtomar är väldigt få som tur är.
    Och jag ogillar dom väldigt mycket, för dom är helt fakta befriade.

Och det är saker som "Gud skapa cannabisen och den är naturlig och därför ofarlig.".
    Och sen en annan som har lite botanik i sig, inser att det var ju tokigt, då vi har en massa naturliga växter som är livsfarliga.

Jag tycker vi ska börja arbeta för folks hälsa istället för straffa ut dom.
    Förstår inte funktionen med att straffa ut dom, då det så uppenbart inte fungerar på att hålla ner konsumtionen överhuvudtaget.

Sen har vi de med psykiskohälsa, de komemr ju ha större möjligheter där dom har en fri tillgång till vård, och slippa bli utsatta av polisens pinnjakt.
    Min polispolare sa för ett dom fått order att jaga knarkare  och andra lätt utredda brott, och låta de svårutredda vara lite mer.
    Den utvecklingen skrämmer mig mycket mer än droger.

Svar på tråden Tagen