Tagen
Vi har ett samhälle som cannabis ökar lavinartat, och ungdomar skippar alkohol till förmån till cannabis.
Detta är Idag en ostoppbar utveckling.
Vi närmar oss norm faktiskt, där vi har ställen i Sverige där alkohol och cannabisen står för 50% var.
Inget av detta hjälper dig och din situation, men man ska förstå att cannabis för oss äldre har en helt annan innebörd för de yngre.
Och detta har även nått polisen idag, som har nedprioriterat dessa "brott" och är mer och mer ovilliga att göra nått.
Och av enkla anledningen de har arslet fullt med andra större problem.
Därför är deras reaktion med att hjälpa så sval eller obefintlig?
SOC har liknande problem, men dessa hör man inte på samma sätt.
Det var den delen med bakgrund.
Sen fråga, har din son någon diagnos eller misstänkt sådan?
Detta kommer av att han inte hade kompisar eller umgicks med någon innan, men ta det inte som jag säger detta är enda anledningen.
Utan det är bara en fråga för att förstå allt.
Och sen när han fick kompisar helt plötsligt, så kan det blivit att resten kom med bara farten och kanske tom tror att så här funkar världen och med kompisar.
Vad hade de hittat på eftersom polisen tog dom, då jag fattade det som det inte var pga cannabis.
Det är givetvis inte bra ta cannabis som minderårig, då det kan påverka kroppen/hjärnan lite negativt.
Sen hur stor betydelse det har rent praktiskt kan man fråga sig.
Och det farligaste av allt med cannabis/droger, och det är att man blir stämplad som knarkarjävel av samhället och kommer bli hindrad senare i livet.
Vad ska du göra?
Får se vad för svar detta genererar lite först.
Men plocka pengar och säkra värdefulla saker i hemmet och kanske aldrig låta han vara ensam hemma.
Dock är cannabis rätt billigt, så detta kommer inte stoppa han antagligen.
Men allra först ska man försöka sätta sig ned och prata och detta gör du förutsättningslöst och utan att döma.
För det är enda sättet att verkligen få chansen att nå till botten i vad som händer här.
Även så ge din son en chans till bättring, detta är INTE samma som man låter saker vara.
Även att han kanske kan komma med förslag på hur ni ska gå vidare.
Tyvärr är ofta 14åriga cannabis rökare "frälsta" och nå igenom den bubblan är inte lätt, men allt har ju hur flitigt han rökt på och hur djupt det blivit.
Dock är cannabis väldigt enkelt och sluta med, och väldigt få abstinensbesvär.
Faller på viljan oftast, eller tom att man tycker det är bra.
Annat är det med benzo(om nu det är detta), den är galet beroende framkallande(vid varaktig konsumtion).
En del kommer kanske säga lyssna inte på han, han är knarkliberal.
Men jag hjälp många med problematiken att sluta med droger här.
Jag försöker vara så saklig och faktabaserat som möjligt, och min erfarenhet att hjälpt innan(är lekman, så det inte finns nån tvivel där).