• regndroppe

Treåring vägrar åka bil!

Vårt barn har aldrig varit så förtjust i bilstolen, men det har gått rätt bra bara vi tar det lugnt och sysselsätter honom när vi ska åka. Men nu är det kris. Han VÄGRAR sätta sig i bilstolen! Eller, typ 10% av gångerna funkar det, han sätter sig utan problem, men övriga 90% så vill han inte alls. Han klättrar runt eller sitter på sätet bredvid, men inte i bilstolen. Om vi MÅSTE åka så får vi helt enkelt spänna fast mot hans vilja, men det är inte alls kul. Det känns helt fel för mig att tycka ner honom när han gråter och skriker som för sitt liv :( Så då stannar jag faktiskt hellre hemma. Att distrahera med mobil eller platta går någon enstaka gång, men oftast inte. Inte heller något ätbart eller någon leksak. Han vet vad som är på gång och vill inte. Att prata om vad vi ska göra när vi är framme funkar inte heller. Vi åker buss och tåg så ofta vi kan, för att slippa konflikten i bilen, men ibland behöver vi ju åka bil också. Det sitter alltid en vuxen bak hos honom, så han är inte ensam. Att sitta på passagerarsidan fram vill han inte heller. När vi frågar varför han inte vill säger han "vet inte" eller "rädd för bilstolen". Men varför han är rädd vet vi inte. Och ibland går det ju smärtfritt, så jag vet inte om jag tror på att han är rädd.., egentligen.

Är det någon som varit i liknande situation? Någon som har tips om hur man kan göra för att underlätta?

• Svar på tråden Treåring vägrar åka bil!
  • TrolletsMor

Hur går det sen när han väl sitter i bilstolen? Skriks och stretas det då också eller är det bara just innan ni kommer iväg? Vad är det för typ av stol, en sån som han sitter baklänges i? Hur sitter han när ni åker buss?

• regndroppe
    TrolletsMor skrev 2017-06-10 21:59:03 följande:

Hur går det sen när han väl sitter i bilstolen? Skriks och stretas det då också eller är det bara just innan ni kommer iväg? Vad är det för typ av stol, en sån som han sitter baklänges i? Hur sitter han när ni åker buss?

Det är olika, oftast går det bra när vi väl kör, men processen för att vi väl ska komma iväg är jobbig. Och ibland blir han inte lugn alls, utan gråter och skriker tills vi stannar :( Det är bakåtvänd stol, maxi cosy tror jag den heter. På bussen sitter han själv på sätet bredvid mig, eller i mitt knä. Det går bra. Det är själva grejen att sitta fast som är jobbig...
  • linnéa001

Jag hatade att åka bil när jag var liten, ville inte sitta fastspänd eller åka baklänges. Jag vägrade även att åka baklänges i vagn. Min dotter är snart tre år och hatar också att åka bil. I hennes fall beror det på att hon jämt kräks i bilen. Min poäng är att det kan bero på vad som helst, han kanske bara inte gillar det helt enkelt, eller så mår han kanske illa.

• regndroppe
    linnéa001 skrev 2017-06-10 22:47:20 följande:

Jag hatade att åka bil när jag var liten, ville inte sitta fastspänd eller åka baklänges. Jag vägrade även att åka baklänges i vagn. Min dotter är snart tre år och hatar också att åka bil. I hennes fall beror det på att hon jämt kräks i bilen. Min poäng är att det kan bero på vad som helst, han kanske bara inte gillar det helt enkelt, eller så mår han kanske illa.

Så kan det säkert vara. Tack för att du delar med dig av egna erfarenheter! När började du gilla bilen? Hur tog sig dina föräldrar "genom" den perioden?

Hur har du löst det med ditt barn? Åker ni bil ofta/ sällan? Funkar det med åksjuketabletter eller liknande för henne?
  • Grävling 75

Låter jobbigt, men vissa saker är inte förhandlingsbara. Ibland måste man åka bil och då måste man sitta fastspänd i stolen. Punkt. Kanske ni gör för stor sak av det hela? Om det går bra när ni väl åker så verkar det ju mer som en maktkamp om att sätta sig i stolen. Eller?

• TrolletsMor
    regndroppe skrev 2017-06-10 22:44:54 följande:
    Det är olika, oftast går det bra när vi väl kör, men processen för att vi väl ska komma iväg är jobbig. Och ibland blir han inte lugn alls, utan gråter och skriker tills vi stannar :( Det är bakåtvänd stol, maxi cosy tror jag den heter. På bussen sitter han själv på sätet bredvid mig, eller i mitt knä. Det går bra. Det är själva grejen att sitta fast som är jobbig...
    Eftersom det oftast går bra när ni väl kommer iväg känns det ju spontant som att det är att sitta fast och kanske i kombination med att åka baklänges som är problemet. I de bakåtvända stolarna sitter man ju också rätt så inkappslad eller hur man ska uttrycka det, så då blir ju rörelsefriheten ännu mindre plus att man ser dåligt.
    Vår son har börjat störa sig på det, blir 3 i augusti och krånglar sig titt som tätt ut med överkroppen ur bältet för att kunna luta sig fram och se bättre.  Dock när han vid några tillfällen åket med mormor som har en framåtvänd bältesstol sitter han och är hur nöjd som helst. 

Man vill ju såklart gärna följa rekommendationerna med att de ska åka bakåtvända så länge som möjligt så vi kommer inte byta stol på ett tag men vi har det heller inte så illa som ni har det.
  • linnéa001
    regndroppe skrev 2017-06-10 23:05:24 följande:

Så kan det säkert vara. Tack för att du delar med dig av egna erfarenheter! När började du gilla bilen? Hur tog sig dina föräldrar "genom" den perioden?

Hur har du löst det med ditt barn? Åker ni bil ofta/ sällan? Funkar det med åksjuketabletter eller liknande för henne?

Mina föräldrar löste det genom att låta mig åka tåg med min farmor eller så fick jag skrika, jag mådde ju inte dåligt. Mitt rekord att skrika i bilen. Det löste sig när jag fick börja åka framåt, samma med vagnen, en framåtvänd vagn löste allt.

Vi åker bil extremt sällan (har inte ens satt på sommardäcken). Vi behöver inte till vardags, bor i Stockholms innerstad och åker mest kommunalt. När vi väl åker så förbereder vi med film och lite smått att äta och dricka. Plus en påse med handdukar och ombyte. Dottern gillar inte att åka bil men hon är mest rädd och protesterar inte som ditt barn. Vi har försökt lösa det genom att ta tåget men tyvärr spyr hon även på X2000, vilket är ännu jobbigare än i bilen eftersom man inte kan stanna och kliva av.

Jag hoppas det blir bättre när hon åker framåt men det är ju ett tag kvar tills dess.
  • Nimzay

Han kanske är speciellt känslig i huden/kroppen och tycker det känns obehagligt eller att det rent av gör ont när han sitter fastspänd?

• LFF

Jag hade helt ärligt testat att vända på honom i det läget. Ja, man rekommenderar inte att vända på barnet redan vid 3 års ålder men hellre det än att varje bilfärd är en sån konflikt.

Han kanske är åksjuk men inte så illa att han inte kräks? Eller bara tycker att det är jäkligt obehagligt att inte se vart han är på väg?

Svar på tråden Treåring vägrar åka bil!