Treåring vägrar åka bil!
Vårt barn har aldrig varit så förtjust i bilstolen, men det har gått rätt bra bara vi tar det lugnt och sysselsätter honom när vi ska åka. Men nu är det kris. Han VÄGRAR sätta sig i bilstolen! Eller, typ 10% av gångerna funkar det, han sätter sig utan problem, men övriga 90% så vill han inte alls. Han klättrar runt eller sitter på sätet bredvid, men inte i bilstolen. Om vi MÅSTE åka så får vi helt enkelt spänna fast mot hans vilja, men det är inte alls kul. Det känns helt fel för mig att tycka ner honom när han gråter och skriker som för sitt liv :( Så då stannar jag faktiskt hellre hemma. Att distrahera med mobil eller platta går någon enstaka gång, men oftast inte. Inte heller något ätbart eller någon leksak. Han vet vad som är på gång och vill inte. Att prata om vad vi ska göra när vi är framme funkar inte heller. Vi åker buss och tåg så ofta vi kan, för att slippa konflikten i bilen, men ibland behöver vi ju åka bil också. Det sitter alltid en vuxen bak hos honom, så han är inte ensam. Att sitta på passagerarsidan fram vill han inte heller. När vi frågar varför han inte vill säger han "vet inte" eller "rädd för bilstolen". Men varför han är rädd vet vi inte. Och ibland går det ju smärtfritt, så jag vet inte om jag tror på att han är rädd.., egentligen.
Är det någon som varit i liknande situation? Någon som har tips om hur man kan göra för att underlätta?