Inlägg från: regndroppe |Visa alla inlägg
  • regndroppe

Treåring vägrar åka bil!

Vårt barn har aldrig varit så förtjust i bilstolen, men det har gått rätt bra bara vi tar det lugnt och sysselsätter honom när vi ska åka. Men nu är det kris. Han VÄGRAR sätta sig i bilstolen! Eller, typ 10% av gångerna funkar det, han sätter sig utan problem, men övriga 90% så vill han inte alls. Han klättrar runt eller sitter på sätet bredvid, men inte i bilstolen. Om vi MÅSTE åka så får vi helt enkelt spänna fast mot hans vilja, men det är inte alls kul. Det känns helt fel för mig att tycka ner honom när han gråter och skriker som för sitt liv :( Så då stannar jag faktiskt hellre hemma. Att distrahera med mobil eller platta går någon enstaka gång, men oftast inte. Inte heller något ätbart eller någon leksak. Han vet vad som är på gång och vill inte. Att prata om vad vi ska göra när vi är framme funkar inte heller. Vi åker buss och tåg så ofta vi kan, för att slippa konflikten i bilen, men ibland behöver vi ju åka bil också. Det sitter alltid en vuxen bak hos honom, så han är inte ensam. Att sitta på passagerarsidan fram vill han inte heller. När vi frågar varför han inte vill säger han "vet inte" eller "rädd för bilstolen". Men varför han är rädd vet vi inte. Och ibland går det ju smärtfritt, så jag vet inte om jag tror på att han är rädd.., egentligen.

Är det någon som varit i liknande situation? Någon som har tips om hur man kan göra för att underlätta?

• Svar på tråden Treåring vägrar åka bil!
  • regndroppe
    TrolletsMor skrev 2017-06-10 21:59:03 följande:

Hur går det sen när han väl sitter i bilstolen? Skriks och stretas det då också eller är det bara just innan ni kommer iväg? Vad är det för typ av stol, en sån som han sitter baklänges i? Hur sitter han när ni åker buss?

Det är olika, oftast går det bra när vi väl kör, men processen för att vi väl ska komma iväg är jobbig. Och ibland blir han inte lugn alls, utan gråter och skriker tills vi stannar :( Det är bakåtvänd stol, maxi cosy tror jag den heter. På bussen sitter han själv på sätet bredvid mig, eller i mitt knä. Det går bra. Det är själva grejen att sitta fast som är jobbig...
  • regndroppe
    linnéa001 skrev 2017-06-10 22:47:20 följande:

Jag hatade att åka bil när jag var liten, ville inte sitta fastspänd eller åka baklänges. Jag vägrade även att åka baklänges i vagn. Min dotter är snart tre år och hatar också att åka bil. I hennes fall beror det på att hon jämt kräks i bilen. Min poäng är att det kan bero på vad som helst, han kanske bara inte gillar det helt enkelt, eller så mår han kanske illa.

Så kan det säkert vara. Tack för att du delar med dig av egna erfarenheter! När började du gilla bilen? Hur tog sig dina föräldrar "genom" den perioden?

Hur har du löst det med ditt barn? Åker ni bil ofta/ sällan? Funkar det med åksjuketabletter eller liknande för henne?
  • regndroppe
    Nimzay skrev 2017-06-11 23:51:02 följande:

Han kanske är speciellt känslig i huden/kroppen och tycker det känns obehagligt eller att det rent av gör ont när han sitter fastspänd?

Hm. Fast ibland går det ju bra? Men just att sitta fastspänd tror jag är problemet, han har aldrig gillat att vara fastspänd i vagn eller matstol när han var liten heller. Så det har vi undvikit helt. Men i bilen kan man ju inte undvika det...
  • regndroppe
    LFF skrev 2017-06-12 14:29:01 följande:

Jag hade helt ärligt testat att vända på honom i det läget. Ja, man rekommenderar inte att vända på barnet redan vid 3 års ålder men hellre det än att varje bilfärd är en sån konflikt.

Han kanske är åksjuk men inte så illa att han inte kräks? Eller bara tycker att det är jäkligt obehagligt att inte se vart han är på väg?

Ja, kan vara att det är obehagligt att sitta bakåtvänd. Sen tror jag den kupade formen som känns jobbig, att han inte kan sträcka sig. Sen sitter ju bältet still, det vanliga bältet rör ju sig så man kan sträcka på kroppen osv, men bältet i bilstolen är stumt.., så jag kan tänka mig att det är svårt att röra axlar och armar t.ex. Vi har testat både i fram och baksätet, men det är samma sak... Kanske vi ska testa att vända.., fast det känns också jobbigt. Skulle något hända skulle jag aldrig förlåta mig själv :( Då vill jag nästan hellre stanna hemma...
  • regndroppe
    Namnlös2015 skrev 2017-06-12 20:48:16 följande:

Har det alltid varit så?

Vi bor på landet och kör bil varje dag, så tyvärr hade det fått bli under tvång för vår dotter om hon kommer göra som ditt barn någon gång.

Jag hade INTE låtit barnet åka framåtvänt tidigare än rekommenderat, däremot hade jag åkt och provat ut en annan bilstol och sett om det hjälper.

Ja, bilen har aldrig varit poppis. Men det har gått bättre och sämre i perioder. Ett tag gick det hur bra som helst, han och pappan körde längre sträckor (typ 45 minuter) ensamma och allt gick galant. Sen blev det jobbigare igen. Och så illa som det är nu har det aldrig varit. Tyvärr kan vi inte prova stol i butik, här finns inget ställe man får prova på, man får titta ut vilken man vill ha sen beställer butiken hem den. Så dumt tycker jag :/ Men man kanske kan köpa någon slags överdrag att sätta över stolen? Så det ser ut som en annan stol... Kanske något med blommor eller bilar eller något annat som kan vara roligt att sitta på..? Finns det?
  • regndroppe
    Dumbledore skrev 2017-06-12 23:11:55 följande:

Vänd INTE! Jag lovar att du hellre tar skrik och bråk än en bruten nacke vid en kollision! Han ogillar högst troligt då att sitta fast, och jag kan förstå det, precis som du säger så kan man ju som vuxen röra sig mer fritt än ett fastspänt barn i bakåtvänd stol. Maxi Cosi är ju ganska ombonade, med bra sidoskydd, men kanske skulle det vara värt att testa en Britax Two-way? Den är lite grundare, och barnet kan till exempel sitta skräddare och röra benen mer, eftersom även sidorna är lägre. Inte så dyr heller.

Tack för tipset om andra stolen! Jag ska kolla på den :)
  • regndroppe
    Guldbarb skrev 2017-06-12 23:08:59 följande:

Ibland kan stolen vara för hård enligt vissa barn. Fråga vad det är med stolen? Vissa stolar hamnar bälteslåset så att det trycker på magen eller snoppen vilket givetvis blir väldigt ovanligt. Givetvis bör han inte vändas innan man testat alla alternativ.

Såg nu att ni inte kan testa i butik. Efterlys på Facebook? I gruppen bilbarnstolar brukar folk vara hjälpsamma :)

Jag ska gå med i den gruppen och kolla :) Är det köpes/ säljes grupp eller där man tipsar varandra?
  • regndroppe
    FuckGoggleAskMe skrev 2017-06-13 08:59:17 följande:

Använd våld. Det går över snart. Min son hade en sådan period i treårsåldern också.

Nej tack. Sådana råd vill jag inte ha.
Svar på tråden Treåring vägrar åka bil!