• chbw

Du som fött minst ett barn, vad önskar du du vetat?

jjeessiicahh skrev 2017-06-08 14:48:40 följande:
    Vad jag uppfattade det som så sätter de nål på alla ifall det skulle hända något så slipper dem pilla med det i en stressig situation.

Nålar i armvecket har jag inga problem med, men andra delar av kroppen tycker jag inte om! :)

Tips om vattenflaska fick jag också men tog aldrig med mig den för tänkte att det skulle räcka med glasen man fick där. Men icke!! Så den gör jag inte om igen! En stooor vattenflaska ska jag ha med mig nästa gång!
    Okej :) 

haha okej! Ja, vattenflaska får följa med :) Blir ju mitt i sommaren också så känns som lika bra :P
  • chbw
    Anonym (´´´´) skrev 2017-06-08 17:35:25 följande:

3:e dagen-depp. Det var nog det mest skrämmande jag har varit med om och det varade bara någon dag. 

Det, och att investera i det bästa glidmedel som går att köpa för pengar.

Tack för svar :) 
  • chbw
    Anonym (Tvåbarnsmamman) skrev 2017-06-08 17:56:11 följande:

Avslaget hade jag önskat att någon förvarnat om, hur jävla illa det luktar och att det kan börja om på ny kula nästan hur många gånger som helst (ingen infektion - kollade).

Tredje dagens baby blues, ingen picknick! 

Den förbaskade blödigheten - som inte går över!!!

Glidmedel skriver jag också under på

Att alla faktiskt inte får den där berömda mackan efter förlossningen Efter 30 timmars värkarbete och två timmars "landning" var vi vrålhungriga klockan halv 5 på morgonen, men ngn macka fick man inte då - det var ju inte långt till frukost...

EPIDURAL! Himmelriket! Räddaren i nöden! Numer får man egen pump dessutom

Tack för att du delar med dig :)

apropå mackan, jag är glutenintolerant så lär ta med något eget, för det glutenfria brödet är så vidrigt torrt om det inte rostas xD
  • chbw
    Majken03 skrev 2017-06-08 18:19:55 följande:

Jag önskar jag visste att eftervärkar gjorde sjukt ont

Tack för svar! Har också hört att de kan göra ruggigt ont, men att det är vanligare när en redan fött ett barn innan. Men lär ju vara väldigt olika från person till person :)
  • chbw
    AK78 skrev 2017-06-08 18:44:33 följande:

Att eftervärkarna kan göra ont. Trodde nästan att jag hade en tvilling kvar i magen som också ville ut. Och amningen... inte ett ord om den innan. Efter två veckor gav jag upp eftersom sonen och jag aldrig fick till det. Men han är en frisk 15-åring i dag med starkt immunförsvar. Med son nummer två gick det bättre och även om det inte hade gjort det hade jag slutat direkt. Som förstföderska var jag oerhört osäker och vågade inte lita på mig själv. Men gör det! Barnet känner av en stressad mamma så ersättning är bättre än det. Till sist; trots sanslös smärta (som man glömmer) är det världens häftigaste upplevelse!

Tack för att du delar med dig :) Jag har tänkt satsa på amning, men går det inte så går det inte o då får det bli ersättning! 
  • chbw
    Anotherone skrev 2017-06-09 03:51:07 följande:

Som fler skrivit, att pappan också läser på. Så att du har nån som kan peppa, som känner dig och kanske tex kan vara med och föreslå smärtlindring när du är påverkad och har svårt att fatta beslut. Det är du som bestämmer men det är bra om båda är insatta.

Att det kan bli stor skillnad för pappan om det blir snitt. Då kan det dröja innan du träffar bebisen och kan amma så han kan behöva koppmata. Han får en större roll de första timmarna.

Att man är mör i hela kroppen.

Att OM det blir snitt är gaserna sjukt jobbiga, som nån skrev ovan. Det tog några dagar innan tarmarna funkade som vanligt. Och jag såg gravid ut i typ en vecka efteråt.

Att OM du sövs har du varit intuberad, dvs haft en slang ner i halsen. Jag fick som skavsår i halsen som gav mig rethosta första 10 dagarna nu efter andra förlossningen. Väldigt oskönt med hosta när man var nysnittad ....

Att man inte alls behöver känna av några eftervärkar.

Att man kan bli väldigt låst hemma första tiden.

Min lilla tvåa som är 3v nu gillar inte att åka vagn (bye bye långpromenad i solen) och sover dåligt. Nattetid 2-3 pass a 2-3h och dagtid bara ett par korta powernaps . Så det är svårt att ta igen = man kan och orkar inte göra så mycket. Och jag orkar inte med besök heller för om bebisen sover så MÅSTE jag sova!

Tack för att du delar med dig :) 

Sambon ska läsa på, har sagt att han ska veta mer än vad jag gör.. :P Kommer även ha min faster med på förlossningen (mest för sambons skull då han svimmade på äggplocket för jag fick så ont, så risken finns ju att han tuppar av igen).

Nu har jag inte snittat men opererat buken så gasen kännerjag igen. Hu. Och skavet från intuberingen med. Men det är jag beredd på ifall det blir så akut med sövning :) 
  • chbw
    Anonym (Signe) skrev 2017-06-09 08:21:14 följande:

Jag önskar att jag hade vetat att mina värkar inte skulle göra så jävligt ont som alla sa att dom skulle göra. Då hade jag sluppit oroa mig för det.

Sen önskar jag att jag hade vetat mer om urakuta snitt eftersom mitt barn förlöstes via ett sådant. Visste typ inte att man kunde behöva sövas vid snitt, men det gjorde jag.

Jag önskar att jag hade vetat att alla känslor för barnet inte kom direkt. Tog ett tag för mig att knyta an till bebisen. Vet inte om det hade lite med min traumatiska förlossning att göra.

Jag önskar att jag hade vetat att många bebisar är oroliga framför allt kvällstid. Min man och jag turades om att gå runt med bebisen timme ut och timme in i kanske 12 veckors tid. Bebisen var orolig och otröstlig av oklar anledning (ibland magont).

Tack för svar! Ska ha det i bakhuvudet :) 
  • chbw
    Wooden skrev 2017-06-09 08:52:44 följande:

Har inte läst igenom tidigare svar du fått, men roligt och skönt med så mycket input så jag fyller på! Födde mitt första barn i september 2015 och i slutet på juli kommer nummer två. Är både nervös och förväntansfull!

- Mitt bästa tips jag alltid ger är att vara påläst och öppen för att allt kan hända.
    - Boken Föda utan rädsla är fantastiskt bra och hjälpte mig supermycket. 
    - Försök fokusera på andningen och att ta en värk i taget

Gällande själva förlossningen har jag inte direkt nåt att berätta som jag "hade velat veta innan". Att ställa en sån här fråga i forumet och få massor med svar är guld värt för att få reda på såna saker, så du har gjort helt rätt tycker jag! 
    Däremot förlöstes sonen med sugklocka, vilket blev jättetraumatiskt för mig (men inte alls för vissa andra så det är ju olika), jag hade så himla ont efteråt och tyckte amningen var så himla jobbig även om den funkade bra. Det här gick ut över anknytningen och den baby blues jag var väldigt inställd på att få under några dagar gick liksom aldrig över. Eller jo, det gjorde den väl men efter så mycket längre tid än jag var inställd på. Började återhämta mig mentalt efter ungefär 8 veckor. Fick nog en släng av depression. Skäms inte om du känner dåliga känslor inför anknytningen till ditt barn. Det händer många och det är viktigt att våga ta hjälp hos bvc eller annat. 

Stort lycka till med din förlossning och livet som mamma! :) 

Tack för svar och tips/råd! :) och tack! :) 
  • chbw
    Anonym (Bebis17) skrev 2017-06-09 12:13:11 följande:

Att de kan kännas som man fött barn via rumpan efteråt ;) hade jätteont i flera dagar

Tack för svar! haha ska tänka på det :p
  • chbw
    Misscaswell skrev 2017-06-09 12:59:07 följande:

Det som överraskade mig kom efter själva förlossningen. Hur yr, medtagen och trött jag var efteråt, trots på papperet okomplicerad förlossning. Klarade nätt och jämnt att duscha efteråt och hade vanvettig träningsvärk i hela kroppen i flera dagar.

Var absolut inte beredd på känslan av att lämnas ensamma med bebisen på bb-rummet sen heller. Så jäkla läskigt! Är ni liksom säkra på att det är lämpligt att vi, som har så lite erfarenhet av barn, ska ta hand om den här lilla sköra varelsen? Och när skulle jag få sova egentligen? Och varför skrek bebisen? Hade varit så inställd på förlossningen att jag blev helt överrumplad av upplevelsen att plötsligt vara förälder.

Tack för att du delar med dig! :) 
  • chbw
    Anonym (Emza) skrev 2017-06-09 18:41:23 följande:

Som Misscaswell skriver, önskar också jag varit mer beredd på att lämnas ensam över natten.

Det var fullt på BB så min sambo fick inte stanna kvar, det var verkligen jobbigt. Jag satt upp hela natten, tjejen i sängen bredvid sov (likaså hennes bebis) men min lilla skrek så fort jag la ned henne. Jag vågade inte liggamma heller då sängarna är så smala och jag var livrädd att jag skulle somna och hon skulle ramla ut.

Så jag satt där på sängkanten och väntade ut natten.

Låter inte som en särskilt rolig natt för er! :/
    Enligt förlossningen vi ska till så finns bara familjerum, så det känns bra. Är det så att sambon måste hem så får det bli så (om vi måste till annat sjukhus t.ex., men som det ser ut så får vi eget rum :) 
  • chbw
    Lyckan 382 skrev 2017-06-09 20:13:08 följande:

Att det är normalt att se ut i underlivet som om en bomb smällt därnere i FLERA veckor efteråt. Jag sprack inte men blev klippt och tänkte liksom att jag nog såg ut som vanligt därnere efter 2 veckor. Ville kolla till stygnen en dag och tittade med spegel = stort misstag. Svullen och blå. Åkte till gynakuten och där lugnade de mig och förklarade att jag kommer att se ur som vanligt snart. Det stämde! Hade jag vetat hade jag inte blivit rädd.

Lycka till!

Tack för svar! Bra att tänka på :) 
Svar på tråden Du som fött minst ett barn, vad önskar du du vetat?