Sessan2016 skrev 2017-06-14 18:53:18 följande:
Det är givetvis inte min mening att skrämma slag på de som är gravida via äggdonation! Jag har själv varit det och fick just instruktionen ovan av överläkaren på min klinik med förklaringen att man kan få hormonsvängningar om man tränar första veckorna. Jag kan inte hänvisa till nån studie tyvärr men litade såklart på vad min klinik sa och ville bara förmedla det till de andra tjejerna i tråden. Som det ser ut verkar det ju vara flera kliniker som hävdar att man ska ta det lugnt så något borde det ju ligga i det...
Men det där är inte att skrämmas. :) Det jag menar är att dessa kliniker försöker friskriva sig från alla problem som kan inträffa; missfall, blödningar osv. Man får INTE hormonsvängningar av att träna. Vilken klinik påstår det?
bryoniaa skrev 2017-06-14 21:42:03 följande:
Jag tog det lugnt under graviditeten när jag till slut lyckades med nummer ett men nu när vi ska göra ÄD få att få till nr 2 så tänker jag ta det ännu lugnare. Varför ta risken? Man hinner träna och göra allt i livet efter sin graviditet, varför riskera om man till slut lyckats..? Läkarna i Sverige har tyvärr 'no clue' vad gäller fertilitet...om jag vetat det skulle jag sökt mig till endast så långt som till Finland för länge sedan. Vi lovordar våra svenska läkare som faktiskt är ganska medelmåttiga vad gäller fertilitetsbehandlingar. Tyvärr.
I Sverige aktar man sig för att driva vård utan evidens. Det är det viktiga än att smälla i folk än det ena och andra. Ett embryo som fäst kan inte lossna om man hoppar, studsar, står på huvudet, dricker en kopp kaffe... Klinikerna vill bara friskriva sig, och det är så himla tråkigt att man då lägger "ansvaret" på kvinnan. Okej, du sprang, fick missfall, det beror på löpningen - nej, det gör det inte. En annan sak är om man har kända blödningar, avvikande livmoderhalsstatus, svår sjukdom osv. Men inte vardagliga saker.
(Det räcker att komma utomlands för att se hur sjukhus och andra inrättningar har katastrofal kunskap om vårdhygien. Klockar, ringar, läkarrockar, privata kläder. Och multiresistenta bakterier sprids. Gissa hur, liksom. Svälj inte allt, tjejer!)