till alla hemmafruar/deltidsarbetande mammor
Är fortfarande föräldraledig men har för avsikt att gå tillbaka på någonstans mellan 60 och 70% efter sommaren och vara föräldraledig med föräldrapenning 30-40% för att skydda min SGI. Har tillsvidaretjänst på heltid i grunden och högsta SGI:n (men inte högsta FP då det taket är högre än min årsinkomst) och planerar att fortsätta arbeta deltid på ca 50-80% så länge jag kan skydda SGI med FP och/eller studier - har lagt ned rätt mycket tid på att sätta mig in i försäkringskassans regler så jag känner mig påläst kring att det kommer fungera.
Är gift utan äktenskapsförord och har stabil gemensam ekonomi - ingen av oss pensionssparar på regelrätt pensionspar sedan det slutade vara avdragsgillt och vi har inget större förtroende gällande framtiden för det allmänna pensionssytemet men vi har andra tillgångar så det löser sig nog.
Min man ska också jobba deltid (80%) med start nästa år och ta ut åtminstone alla sina låsta FP-dagar. Vi är överens om att målet är att vi båda på sikt ska kunna jobba mindre. En hel del föräldrar som jobbar deltid har ju en heltidstjänst i botten, skyddar sin SGI och har gemensam ekonomi, så situationen behöver ju inte vara osäker/ ekonomiskt dålig.