NomenNescio skrev 2017-05-29 22:12:21 följande:
Hur känner ni inför er situation?
Var det planerat att stanna hemma/ deltidsjobba länge, och hur gick diskussionen med er partner?
Känner ni er någonsin oroliga över pensionen eller SGI eller ekonomin i övrigt, och upplever ni själva er situation som stabil/instabil?
Har ni någonsin tvivlat på er mans försörjningsvilja eller kärleken i relationen i övrigt?
Mina svar skulle ha varierat, beroende på när du ställde dem.
1990 skulle jag ha svarat så här: Det här är bästa lösningen för hela familjen. Maken mår bra, jag mår bra, barnen mår bra. Lite fattigt är det väl, men vi är lyckliga och ostressade. Det är viktigast. Om 3-4 år börjar jag söka jobb. Pensionen blir inte hög, men jag har startat ett privat pensionssparande, så det blir inte fattigare än vi har det nu. Och nej, jag tvivlar inte ett dugg på att maken ska göra sitt bästa för familjen.
År 2000 hade jag svarat så här: Jag blev hemma längre än det var tänkt, men det var den bästa lösningen med tanke på att 2 av barnen fick reumatism. Nu ska jag i alla fall börja ta kortare vikariat när jag får tid och möjlighet. Jag tvivlar fortfarande inte på makens försörjningsvilja eller på att äktenskapet ska hålla.
År 2010 hade mitt svar blivit: Så här skulle det inte bli alls ju. Precis när jag började komma in på arbetsmarknaden, så blev tonåringen svårt sjuk och klarade sig inte själv. Jag måste vara hemma och ta hand om henne - naturligtvis utan ersättning. Situationen är inte stabil alls, men det finns egentligen inget val. Jag tvivlar på makens vilja till just någonting alls, men å andra sidan skulle han inte kunna ha kvar sitt jobb om inte jag skötte allting på hemmaplan. Lämnar han mig, så kan han inte veckopendla längre. Därför litar jag på att han inte ska ställa till det.